Avatar billede michaeltryl Seniormester
25. oktober 2009 - 16:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

internt netværk

Hej
Jeg har købt et tv som kan vise film, billeder og afspille musik over netværk.
Jeg påtænker at købe en netværks harddisk og ligge mine fil derpå.
hvad vil i herinde anbefale jeg gør.
hvilken harddsik?
hviket filformat er det bedste (mit tv kan afspille de mest almindelige, men også nogen jeg ikke lige har hørt om før.

er der nogen ulemper?
og er der andet jeg skal være obs på?
Avatar billede tgad Nybegynder
25. oktober 2009 - 16:58 #1
Hej.

Det bedste er 1920x1080 progressiv (full hd) lige pt.
MEN DET FYLDER.. 1-2MB pr sek.
En HD spillefilm fylder typisk 4-12GB

Du skal bruge en nas(netværks tilsluttet server/lager)
helst større en 1tb/1000Gb. så sats på en med 2 harddiske(2-3Tb)

så skal du self. bruge din pc og netadgang
Avatar billede der_kommandant Praktikant
26. oktober 2009 - 08:19 #2
Michaeltryl ->
Du skriver ikke hvilket slags TV du har købt, men jeg formoder at det er via DLNA protokollen at du kan forbinde dig til en ekstern disk. Der findes idag mange netværksdiske der understøtter DLNA, f.eks. en Synology DS-209, som måske kunne være et godt bud på en NAS for dig. Jeg har selv en Synology DS-209+ med 2x1TB, og den virker upåklageligt. Jeg har lagt hele min filmsamling på min eksterne disk. Har anvendt programmet DVDshrink, således at mine DVD film ikke fylder mere end 5GB.

Påtænker du at køre trådløst eller via kabel ??
Avatar billede snabeljan Nybegynder
26. oktober 2009 - 08:31 #3
Jeg her netop selv købt et Philips 42PFL8404H, som har netadgang. I den anden ende, har jeg en Synology CS407e, som kan streame til fjernsynet via alm. LAN forbindelse. Til at starte med prøvede jeg med en Zyxel Homeplug (som kan give dig LAN forb. over dit strømnet), men den var jeg ikke særlig imponeret af, så jeg er gået over til en fast forbindelse med et langt netværkskabel, hvilket til gengæld virker perfekt.

Faktisk kan jeg også streame de samme ting fra Synology'en til min PS3 og videre til fjernsynet - men jeg kan bedre lide brugerinterfacet på TV'et.

Håber det giver lidt input du kan bruge!
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. oktober 2009 - 22:28 #4
Hej der_kommandant. det er via DLAN protokollen og med til fjernsynet (samsung LE32B658) fulgte et program som opretter forbindelse til fjernsynet og dermed kan jeg streame trådløs, men påtænker at købe en ekstern harddisk som bliver koblet til mit tv.
Jeg har prøvet at lave backup via DVDshrink, det afspiller fint de filer i VIDEO_TS mappen, men havde håbet på menuen fulgte med, ved du om dette er muligt.
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/200903/20090331173343796/BN68-01900K-00L05-0226.pdf
side 46 er vist alle fil typer det kan afspille
Avatar billede der_kommandant Praktikant
29. oktober 2009 - 08:20 #5
-> Michaeltryl
I mit setup gør jeg det en lille smule anderledes. Jeg har kopieret hele min filmsamling ned på en Synology DS-209+ via DVDshrink, og lagt dem som .ISO filer. Jeg har så en Tvix HD6500A sat til fjernsynet der kan afspile .ISO filerne.
Du kan godt få menuen med - du skal bare huske ikke at fravælge den når du "shrinker" ;-)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. november 2009 - 18:03 #6
ved i om det er muligt at få menuer med i en MKV fil og hvis ja hvilket program som er godt at bruge?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
20. december 2009 - 11:44 #7
der_kommendant er det den her tvix du har
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=345686
under Formater for videoafspilning ser jeg ikke ISO filer, men de høre måske under en af de viste.
MPEG-4, DivX, XviD, MPEG-2, MPEG-1, WMV, MOV, AVI, VOB, H.264.

Bliver menuerne på iso filer også vist på din, så man nemt kan gå til det kapitel man vil se?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
21. december 2009 - 08:20 #8
-> michaeltryl
Ja, det er den Tvix du henviser til i dit link, og den kan sagtens afspille .ISO filer - det gør den faktisk ret godt. Når du har "mountet" en .ISO fil, så bliver menuerne også vist som var det den rigtige DVD der sad i drevet. Jeg har min sat op i et kablet gigabit netværk, og her kan Tvix'en uden problemer streame HD-kvalitet fra min Synology boks.

Når du har taget back-up af dine film eller musik cd'er og lagt på synology boksen, kan du med programmet "Tvixie" få lagt covers, beskrivelser også videre ind i mapperne, som det fremgår af de vedhæftede billeder på det link du sendte.

Jeg har anvendt mange forskellige løsninger(medieafspillere, harddiskoptagere osv.), men denne Tvix6500 er sammen med Synology boksen det bedste setup jeg indtil videre har haft. Og så gør det jo heller ikke noget, at mit Beovision 7 kan kodes til at styre Tvix boksen, således at den er gemt helt væk i et skab.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
21. december 2009 - 10:14 #9
tak for dit svar, der_kommandant.
jeg har nu bestilt en TViX HD M-6500A
læg et svar så får du point
Avatar billede der_kommandant Praktikant
21. december 2009 - 10:20 #10
Takker
Avatar billede michaeltryl Seniormester
22. december 2009 - 00:47 #11
lige et lille tilægs spørgsmål
jeg har hentet programmet "Tvixie" og det virker som sådan fint nok, men har du også problemer med at finde danske film.
jeg har en mappe med navnet "Jul_på_vesterbro_1" hvori der er en iso fil med samme navn, men "Tvixie" finder en masse andre film end lige jul på vesterbro, jeg har prøvet med andre både nyere og ældre danske film.
tilgængæld finder det de fleste udenlandske film uden problemer.
jeg søger i alle de sider som der er i programmet.