Avatar billede xavis Nybegynder
25. oktober 2009 - 13:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Harddisk larmer

Hejsa

Min harddisk i mit mediecenter er begyndt at larme. Det er en WD Caviar SE på 320 gb (WD3200JD).

Jeg har kørt extended test med Western Digitals eget Data Lifeguard Diagnostic-værktøj til dos og den fandt ingen fejl.

Hvad kan der være i vejen?

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2009 - 14:30 #1
Det er sikkert lejerne som er slidte. prøv at give kassen et *pænt* dask og se om lyden ændre sig
Avatar billede xavis Nybegynder
25. oktober 2009 - 15:10 #2
Nu er jeg ikke meget for at 'daske' til mine harddiske. Men hvad betyder det, at lejerne er slidte, og hvad kan det resultere i?

Det er heller ikke konstant, den larmer, men når den først larmer, stopper den ikke igen, før computeren bliver slukket, eller man sætter den i dvale- eller slumretilstand.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2009 - 17:24 #3
Det betyder at selve disken går i selvsving ved en bestemt temparatur og skaber en hyletone og når man så giver den et dask holder den op men starter sikkert igen. En HD er monteret med 2 røde Rubin lejer (sikkert kunstige), lige som et mekanisk urværk og det er disse som slides. Tag en backup og skift HD mens den stadig køre. Ellers begynder du at få Bad sectore indtil den står helt af.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2009 - 17:31 #4
Grunden til at man bruger Rubiner er at de ikke skal smøres men kan du komme til det, vil en klat olie også hjælpe, dog ikke særlig længe. Lyden kommer fra selve den magnetiske skive som køre med en 5-7000 omdr. i min. hvilket kan give en tone på ca. 100 Hz og er ret irriterende :-) Blæseren i strømforsyningen/CPU/grafikkort er bygget op på samme måde og det kan også være den som larmer og kan også klares med et *dask*
Avatar billede xavis Nybegynder
30. oktober 2009 - 20:46 #5
Nå, så må jeg i gang med at udskifte disken.. Bliver bare ikke de næste par weekender, men så må den holde så længe!

Hvis du smider et svar, skal jeg sørge for, du får point!

Mange tak for hjælpen! :)
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 23:25 #6
Ok! den skal nok holde de næste pr mrd, spørgsmålet er om man gider at høre på det
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 23:27 #7
Prøv nu lige at sikre dig at det ikke er en blæser som larmer!