Avatar billede thla_dk Nybegynder
23. oktober 2009 - 14:16 Der er 8 kommentarer

Ny PC kan ikke finde ekstern harddisk

Hej,

Har fornyeligt købt ny pc, med tilhørende Vista 64bit. I den forbindelse skal jeg have kopieret data fra mine gamle harddisks over på den nye.

Den ene, en 2,5" SATA fra en bærbar, har jeg forsøgt at tilslutte USB via sådan en boks købt til formålet. Der kommer godt nok liv i disken, den både lyser og snurrer, men den "falder af" hele tiden. Dvs. det ene øjeblik kan jeg se den, det andet kan jeg ikke. Tilslutter jeg derimod disken til min arbejdspc med XP 64 bit styresystem, kan jeg fint se og bruge den. Så umiddelbart er det hverken harddisken eller boksen den sidder i, som der er noget i vejen med.

De 2 andre diske er af ældre model, 3,5" IDE. Dem har jeg forsøgt tilslutte på samme måde, dog med deres egen strømforsyning men også via USB.
Vista finder dem fint, og installere softwareen dertil. Men jeg kan bare ikke se dem nogle steder. Det kan jeg derimod igen på min arbejdspc, når jeg laver samme nummer.

Så mit lidt halv dumme spørgsmå er; kan det være mine USB tilslutninger på min nye pc som ikke er instillet/sat op korrekt, på en eller anden måde??.
Alt andet, udover HDD, jeg tilslutter via USB virker nemlig upåklageligt.

Håber i kan hjælpe...

På forhånd tak.

Mvh. Thomas
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2009 - 14:39 #1
vedr den lille disk: typisk har de 2 usb-stik i den ene ende, og et til disken i den anden. Sæt begge usb-stik i din pc, så den får mere strøm.
de to ældre diske - tjek dem lige på arbejdspc igen - er de formateret til fat32, så er det nok det, der er fejlen. De skal i givet fald konverteres til ntfs - det kan gøres fra diskhåndteringen i vista.
Avatar billede thla_dk Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:01 #2
Kan disse diske også konventeres til ntfs via xp på arbejdspc´en?? Jeg kan jo nemlig ikke se dem på min Vista.

Og kan sådan noget gøres uden de skal formateres først?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2009 - 16:55 #3
det tager noget tid - men køres fra arbejdspc. Data bevares praktisk talt altid - enkelte gange er der fejl i processen (fx hvis bruger slukker for disk).

Du kan køre det hurtigere (windows-funktionen til konvertering er langsom) hvis du henter gparted livecd og booter på den cd (med tilkoblede eksterne diske). Deri kan du også konvertere format til ntfs, og den rutine er væsentlig hurtigere.
Gparted er linux, du booter på, så den kan konvertere på begge maskiner.
Avatar billede thov Forsker
23. oktober 2009 - 17:26 #4
Om det er fat32 eller NTFS burde være ligegyldigt - ja, i virkeligheden er fat32 mest kompatibel, for her render man ikke ind i problemer med manglende rettigheder til filerne.

Helt sikkert, så er det USB portene det er galt med, og vil du ikke undvære computeren mens den er til rep., så udvid den med ekstra USB porte.
De findes både til desktop og laptop (PCI og PC-card/Expresscard).
Avatar billede thla_dk Nybegynder
23. oktober 2009 - 19:28 #5
Har iøvrigt prøvet at tilslutte begge USB stik på den lille HDD som Clas57 også beskrev, men resultatet er det samme. Min første tanke var også de ikke fik strøm nok.
Men de andre, med ekstern strømforsyning, virker jo heller ikke.

Så er jeg tilbage ved defekte USB porte. Vil det ikke være sådan at enten virker de eller også virker de ikke?. Jeg mener, jeg kan både tilslutte memory-stik, printer, kamera mv. uden problemer.
Noget andet er, hvis USB-portene er defekte så betyder det vel nyt bundkort???
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2009 - 20:38 #6
prøv lige at starte fra en linux-cd - fx ubuntu livecd (du skal ikke indlæse noget) - mens dine diske er tilsluttet.
Hvis den kan se diskene, så er fejlen i windows. Hvis linux ikke kan se diske, så er det hardware-fejl.
Avatar billede thla_dk Nybegynder
24. oktober 2009 - 19:40 #7
Tak for det claes57, følger lige op på det mandag....
Avatar billede thov Forsker
24. oktober 2009 - 20:03 #8
PuppyLinux http://www.puppylinux.org/downloads/official-releases/puppy-430
er lidt lettere at håndtere end Ubuntu - og så er det kun 110MB som skal downloades.

USB porte bør kunne levere 5V/500mA. Tastaturer, mus, USB-sticks m.m. trækker forsvindende lidt i sammenligning med harddiske.
Hvorfor 3,5" diske, med egen strømforsyning, heller ikke virker, skyldes måske at elektronikken i adapteren stadig skal trækkes af de (svage) 5V i USB stikket - den eksterne strømforsyning er kun til harddiskens +5V og +12V.