Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Windows installer kan ikke se Ubuntu-formateret ntfs

Hej Eksperter.

Jeg har installeret Windows xp på en bærbar. Bagefter partitionerede jeg disken med Ubuntu install og installerede ubuntu som en dobbelinstallation. Ubuntu virker fint men jeg kunne ikke starte op i Windows. Jeg har derefter startet op fra Ubuntu install cd'en og reformateret ntfs partitionen, så min plan er at geninstallere Windows. Problemet er bare at installationsdisken ikke kan se nogen af partitionerne på disken heller ikke ntfs-partitionen. Mit spørgsmål er hvordan formaterer man en ntfs partition i linux så Windowsinstalleren kan se den? (/hvordan får jeg løst problemet?).
Avatar billede bmpi Nybegynder
23. oktober 2009 - 10:01 #1
Prøv at formatere din Windows-partition til FAT32 i stedet, og se om Win-installeren så vil genkende den. Eller bare prøv at slette den, og så fortæl Windows at den skal bruge Unpartitioned Space.

Vær i øvrigt opmærksom på at når du har Ubuntu installeret først, og derefter installerer Windows, så overskriver Windows's bootloader Ubuntus bootloader. Det betyder, at når du genstarter computeren, så vil den kun starte op i Windows. Du får ikke nogen valgmuligheder.

Derfor skal efter Windows-installationen genetablere Ubuntus bootloader, grub, som sagtens kan håndtere flere systemer. Du skal så også manuelt skrive ind i grub, at der er kommet et system mere til.

Det er derfor, at det altid anbefales, at man installerer Windows først og Ubuntu bagefter, så Ubuntu kan gøre det automatisk for dig.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
23. oktober 2009 - 10:35 #2
Jeg har prøvet at slette partitionen, problemet er at installeren heller ikke kan se linux partitionerne, den ser det bare som én stor disk den ikke kan læse. Er der ikke noget med at en FAT32 partition højst kan være 32GB? (min er nemlig 60GB).

Jeg installerede også Windows først og Ubuntu bagefter, men der blev tilsyneladende fucket et eller andet op, fordi jeg kunne ikke starte op i Windows bagefter, og da jeg havde prøvet forkellige ting endte jeg med at reformatere ntfs partitionen fra Ubuntu, men med (næsten) samme resultat.

Man kan editere i grub inde fra Ubuntu (det har jeg gjort engang før skal bare lige have fundet nogle noter på det)..
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
23. oktober 2009 - 19:13 #3
Har løst problemet (dog ikke den super smukke løsning).

Processen:
Jeg pillede disken ud og med en usb adaptor prøvede at tilgå den med en anden computer med Windows xp og partition magic. Jeg slettede og formaterede partitionen igen. Dette gav IKKE noget resultat. Dernæst prøvede jeg det samme igen for at se om jeg kunne "nulstille"/slette disken, men partition magic nægtede at formatere/slette linux partitionerne da den sagde den ikke kunne læse filsystemet (spørg mig ikke hvorfor det skulle være nødvendigt).

Løsning:

Jeg smed usb-adaptoren+disken i en Mac og gik i diskværktøj. Der valgte jeg disken og sagde slet. Det tog ca. 2 sek og bagefter kunne Windowsinstalleren læse disken som før.

Hill OSX!