Avatar billede gingko2 Nybegynder
21. oktober 2009 - 14:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Klæbeetiketter som rygtitel til A4 mapper med rygbredde 4 cm

Hej
Jeg har en samling på ca 25 pæne grønne kontormapper i A4 format med en rygbredde på 4 cm, hvorpå jeg gerne vil kunne påsætte en gerne stærkt selvklæbende etiket med en tekst, jeg selv komponerer individuelt for hver enkelt etiket samt udprinter på min HP  LaserJet M1005 printer - jeg bruger Win XP og har Microsoft Office pakken, herunder Word -  så spørgsmålet er:
Er det mon muligt med dette tilbehør at jeg selv kan udarbejde/udprinte nogle, gerne elegante rygtitler på etiketter til påsætning på mine 25 mapper?

Måske findes der et program på en CD?,som kan hjælpe mig?

Eller bliver det ligefrem nødvendigt at købe en særlig maskine for at kunne udføre det ønskede (det håber jeg ikke)?

Jeg ville være meget taknemmelig for et hjælpsomt svar, der vil kunne sætte mig i gang.
Mvh
gingko
Avatar billede mrgumble Nybegynder
21. oktober 2009 - 16:18 #1
Har du en kontorpakke installeret? Så kan du.

Du køber en pakke selvklæbende etikketter. Spørg efter det i boghandlen/papirhandlen, de kan måske finde noget i dine mål. Ellers kan du "nøjes" med A4-ark der ikke er opdelt.

Til at lave etiketterne kan du bruge Word eller Writer, eller endda Draw (hvis du har OpenOffice.org). Du tegner bare en boks og sørger for at indstille boksen til at være 4 cm bred (eller hvis du skal have teksten lodret, skal boksen være 4 cm høj og derefter roterer du boksen 90 grader). Herefter kopierer du boksen og sætter ved siden af hinanden og du er klar til at skrive og udskrive. :)
Avatar billede gingko2 Nybegynder
22. oktober 2009 - 13:53 #2
Hej mrgumble
Tusind tak for et fint svar, som inspirerede mig til at undersøge hvilke muligheder, jeg nu måtte have for at få et godt resultat.
Efter mine undersøgelser er jeg nået frem til nogle punkter, som jeg ville være glad for at høre evt. kommentarer til:

Spørgsmål 1:
Du spørger om en kontorpakke. Jeg har Microsoft Office:
Access, Excel, Power Point, Publisher, Word (for 2003).
Er det Word, du tænker på jeg skal bruge?

Spørgsmål 2:
Du skriver, jeg skal bare tegne en boks på 4 cm bred, som jeg kopierer og sætter ved siden af hinanden, klar til at skrive på.
Min tekst skal stå vandret.
Jeg forestiller mig en etiket, som påklistres 25 mapper, måske med en bredde på kun 3 cm og ca 5 cm højde og med individuel tekst på de enkelte etiketter, afhængig af den konkrete mappes indhold.
Nu ville jeg være glad for at få bekræftet følgende fremgangsmåde, som jeg er nået frem til:
Jeg åbner Word og for neden på værktøjslinjen klikker jeg på "Tekstbox" (en firkant med "A" inden i), hvorpå der ses "Opret tegningen her" (omkranset af en stiplet linje),
Jeg klikker på feltet, hvorved en viste tekst forsvinder, der ses et lille kvadrat, som jeg først tilpasser i den ønskede højde og bredde, og derpå kopierer i 25 eksemlarer (det minder om et lille visitkort), hvorpå jeg individuelt skriver tekst i alle 25, printer disse ud på min printer på et par A4-ark for til sidst at klippe de 25 ud og så opklæbe disse på mapperne.
Er denne fremgangsmåde korrekt?

Ovennævnte rejser imidlertid følgende spørgsmål:

Spørgsmål 3:
Hvad angår det papir, der skal printes på (jeg har en HP LaserJet printer med sort-hvid udskrift) forestillede jeg mig noget i retning af "selvklæbende etiketter", som måske kunne købes hos enten en butik med kontorartikler, en boghandel eller en fotoforretning, hvorved jeg ved at gå på nettet (Google)
fandt frem til forskellige mere eller mindre uklare løsninger, som bare gjorde mig usikker ved at skulle træffe et valg.
For det første tilbød man ligefrem en særlig maskine til trykning af etiketter, og det er jeg slet ikke interesseret i.
Et andet sted tilbød man et gratis særskilt program, hvormed man vist kunne vælge mellem forskellige muligheder, formentlig nogle smarte skabeloner til udfyldning og bearbejdelse og vist også noget specielt selvklæbende etiketter, som alt sammen lød ret så interessant, men som samtidig havde den risiko, at kopietiketter i ens laserprinter ville få limen til at smelte og sætte sig fast i tromlen, fordi en laserprinter afgiver en hel del varme, når den udskriver, fordi kopietiketterne ikke er gearet til at kunne modstå den varme, som en laserprinter afgiver når den udskriver. Vor herre bevares, her står jeg af. Det kan godt være, at der skal sondres mellem, om man bruger en farvelaser printer eller sådan en som den jeg bruger, en af HP´s (til multi-formål som fx Scan mm), men altså til sort-hvid udskrivning.
Hvilket bringer mig frem til følgende spørgsmål:

Hvis man nu med Word fremstiller en etiket (altså det skal være en rygtitel på 25 mapper med forskelligt tekstindhold), sådan som det er forklaret her ovenfor, og sådan at man fx på nogle A4-ark udklipper den på de enkelte etiketter med Word skrevne tekst, findes der så selvklæbende ark, som ikke ved udskrivning beskadiger min laser printer, og som meget gerne må have en overflade, som ikke let får rygtitlen til at snavse til efter nogle års brug (det lyder godt nok lidt krukket med dette, men i det konkrete tilfælde er der tale om oprettelse af en registrant til en lille kunstsamling, der ligesom kræver en lidt finere behandling).

Mvh
gingko
Avatar billede mrgumble Nybegynder
22. oktober 2009 - 14:10 #3
Spørgsmål 1:
Ja, det er Word i Microsoft Office pakken jeg tænker på.

Spørgsmål 2:
Ja, det ser overordnet godt ud. Men hvis dine etiketter er 4x5 cm, er det lettere at oprette en tabel hvor du under Tabelegenskaber sætter højden og bredden og yderligere markere, at bredden/højden ikke må automatisk justeres til teksten!

Spørgsmål 3:
De færreste selvklæbende etiketter til selv-print beskadiger printeren. Nogle steder kan du vælge mellem om det er til blæk- eller laserprinter og evt. med en beskyttelse mod snavs*. Spørg i butikken! (Her i Silkeborg har vi en "Dansk Papirvare Handel" som har et meget større udvalg end f.eks. Bog&Idé, så kig i den slags butikker).

Når du nu står nede i butikken, så kig efter etiketter med netop din størrelse (eller næsten). Word (og Writer i OpenOffice.org) har en funktion til udskrivning på etiketter, og finder du det rigtige mærke, har Word opsætningen på forhånd!

* Hvis du ikke kan finde etiketter med den rette overfladebehandling kan du købe en rulle gennemsigtig bogomslag i plast der også er selvklæbende. Den klipper du bare ud i den rigtige størrelse og klæber ovenpå etiketten. ;o)
Avatar billede gingko2 Nybegynder
23. oktober 2009 - 02:01 #4
Tusind tak for din præcise vejledning, den er jeg kisteglad for.

Spørgsmål 3:
Tak for tippet med at besøge en butik med kontorartikler, jeg forestiller mig køb af nogle specielle selvklæbende A4 ark for så at udprinte 25 etiketter og derpå klippe hver enkelt ud, da jeg ikke er sikker på, om der findes en bedre fremgangsmåde

Spørgsmål 2:
Jeg har besluttet mig for en etiket (rygtitel på en mappe)på 3,0 cm (bredde)x 6,5 cm (længde)samt følge dit råd som det lettere at oprette en tabel.

Oprettelse af tabellen:
I håb om at jeg har forstået din vejledning har jeg gjort som følgende, har jeg misforstået noget, vil jeg være taknemmelig for dine evt. rettelser:

1 Åbn Word
2 Vælg Tabel > Indsæt > Tabel
3 Vælg Antal kolonner: 1 og Antal rækker: 1
  samt vælg (.) Fast kolonnebredde: Auto
  + OK
4 Marker cellen
  Vælg: Formater\Skrifttype
    -  Skrifttype: Comic Sans MS
    -  Typografi: Fed
    -  Størrelse: 16
    -  Effekter: [x] store bogstaver
  + OK
  (der ses en etiket i form af et rektangel)
5 Placér musemarkøren i rammen
  Vælg Tabel > Egenskaber for tabel ... > Række
  (x) Angiv højde > 6,5 cm
  Rækkehøjden er præcis
  + OK
6 Placér musemarkøren i rammen
  Vælg Tabel > Egenskaber for tabel ... > Kolonne
  (x) Foretrukken bredde 3,0 cm
  + OK
7 I den nu oprettede etiket på 6,5 (højde) x 3,0 cm (bredde)
  kan jeg skrive en individuel tekst til hver af mine 25 map-
  per, men selve etiketten gemmer jeg sådan:
  Placer musemarkøren i rammen
  Vælg Filer > Gem som > Gem i: Dokumenter
  Filnavn: Rygtitel og Filtype: Word-dokument
  Klik på Gem
8 Når etiketten skal forsynes med tekst gør jeg:
  Vælg Dokumenter > Rygtitel > dobbeltklik på Rygtitel
  Nu ses etiketten
9 Placer musemarkøren i rammen
  Vælg Rediger > Marker alt > Rediger > Kopier
  Placer musemarkøren på et nyt sted på siden > højreklik >
  Sæt ind > og fortsæt indtil alle 25 etiketter ses, hvorpå
  disse enkeltvis udfyldes med tekst, så disse til sidst kan
  udprintes på min HP LaserJet printer på de til den tid ind-
  købte specielle A4 ark, således at etiketterne til sidst
  udklippes med en saks.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
23. oktober 2009 - 09:17 #5
Jeg vil lige starte med at gøre dig opmærksom på, at "Svar"-muligheden her på eksperten.dk anvendes til at besvare problemstillingen, ikke til at besvare andres kommentarer (og svar).

Jeg må tilstå, at jeg ikke selv har Word installeret, så jeg kan ikke verificere din fremgangsmåde. Jeg kan ikke huske hvilke alternativer du kunne have frem for "Fast kolonnebredde: Auto" (pkt. 3), men hvis bredden på dine kolonner driller kan det tænkes at være denne der skal ændres.

Og husk endeligt at din printer nok har en margin. Laserprintere har næsten ingen, bortset fra i bunden, så prøv dig frem ved at udskrive først på et almindeligt ark papir, så du ikke spilder dine etiketter.
(Til at udklippe etiketterne er jeg glad for, at jeg har en papirskærer...)
Avatar billede gingko2 Nybegynder
23. oktober 2009 - 11:56 #6
Tak for svaret
Avatar billede mrgumble Nybegynder
23. oktober 2009 - 12:02 #7
Hvis du er tilfreds med svaret, kan du acceptere den og tildele (mig) point. Så kan andre se, at problemet er løst. ;o)