Avatar billede hyben Novice
20. oktober 2009 - 21:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Raw i PS2

Hej

Jeg har fået nyt kamera og kan ikke se min RAW filer i mit PS2!

Det nye kamera bruger formatet Raw cr2

Findes der en løsning bortset fra at bruge det program der fulgte med kameraet ... Canon 500D
Avatar billede justrace Novice
20. oktober 2009 - 21:44 #1
Til det kamera skal du op i CS4 for at RAW-konverteren understøtter dit format.
Avatar billede hyben Novice
20. oktober 2009 - 21:48 #2
Alternativ til det dyre CS4 ..... Tak
Avatar billede justrace Novice
20. oktober 2009 - 21:52 #3
Adobe Photoshop Element som lige nu er på gaden i version 8 til under 1.000,- vil være mit bedste bud. Det har en hel masse af CS4 funktionerne.
Avatar billede prodic Mester
20. oktober 2009 - 22:02 #4
Vil det være et alternativ at konvertere cr2-filerne til DNG-formatet, som du derpå kan åbne i CS2?
Løsningen er - i det mindste - gratis.
Ulemper ved metoden kan justrace sikkert fortælle meget mere om.
Avatar billede justrace Novice
20. oktober 2009 - 22:02 #5
Jeg kan da lige tilføje, inden du køber den online fra Adobe, at den er ca. 100,- billigere hos shg.dk.
Avatar billede justrace Novice
20. oktober 2009 - 22:07 #6
Ved ikke hvad det skulle hjælpe, da det stadig vil være en udgave af DNG som PS2 ikke kan åbne.

Alternativt kan man jo så ligeså godt købe et kamera fra den tidsalder, og vad har man så ud af det?
Avatar billede prodic Mester
20. oktober 2009 - 22:16 #7
Som jeg læste mig - dog hurtigt - så skulle Adobe's DNG-filer være compatible med PS CS2.
Men det er da muligt, at de har været ude med superlativerne igen i den forbindelse.
Avatar billede justrace Novice
20. oktober 2009 - 22:23 #8
Jo da, og Word fra '97 kan åbne 2007-filer?

Men kan ikke rigtig se pointen, for hvad skal spørger åbne dem med for at konvertere til et ældre filformat?
Avatar billede prodic Mester
20. oktober 2009 - 23:38 #9
Adobe's gratis DNG Converter såmænd:
http://www.adobe.com/products/dng/
Som jeg læser det så kan DNG Converter'en konvertere de ikke læsebare cr2-filer til dng-formatet, som kan åbnes direkte i PS CS2.
Det virker da umiddelbart som en ret smertefri proces og tilmed gratis. Men som nævnt så er jeg ikke bekendt med evt. ulemper ved at konvertere fra .cr2 til .dng. Det må du qua din interesse i kamera/foto kunne svare på. Mig bekendt er der ikke nogle, men jeg er heller ikke fotograf.
Avatar billede justrace Novice
20. oktober 2009 - 23:58 #10
Nej, det aner jeg faktisk ikke noget om.

For det første laver mit kamera NEF-filer da det er et Nikon, og for det andet har jeg altid løbende opdateret mine billedprogrammer.

Man hvis man bruger Vista, kan de da åbnes der i. :)

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/codecs.aspx
Avatar billede justrace Novice
04. november 2009 - 10:11 #11
?
Avatar billede hyben Novice
17. november 2009 - 22:17 #12
Hvis I ønsker point så ping ellers lukker jeg tråden og lever med at bruge Canons eget software. Tak for indsatsen
Avatar billede justrace Novice
21. november 2009 - 14:48 #13
http://www.rawtherapee.com/?

Det må være en løsning du kan bruge. :)
Avatar billede hyben Novice
21. november 2009 - 15:49 #14
Jeps ;0)
Avatar billede justrace Novice
21. november 2009 - 16:42 #15
?
Avatar billede hyben Novice
21. november 2009 - 16:52 #16
Hej JustRace ... Jeg kiggede lige da jeg så dit ? ....

jeg havde ikke set at du havde sat et link ind ... jeg så kun at du skrev at "det måtte være en løsning ..." og troede derfor du henviste til mit eget indlæg om at bruge Canons eget software .... Send svar hvis du ønsker dine 30 point - jeg ville ikke snyde dig for dem!
Avatar billede justrace Novice
21. november 2009 - 16:57 #17
Det kan man ikke når der er blevet tildelt point.

Gør ikke noget, jeg forstod bare ikke du ikke kunne bruge den. :)
Avatar billede hyben Novice
21. november 2009 - 17:04 #18
...det må du undskylde, jeg er ked af, at jeg snød dig ... Tak for din tid og hjælp.

Hilsen
Iben
Avatar billede justrace Novice
21. november 2009 - 17:09 #19
Det var så lidt, og det var ikke point jeg satte spm. ved, for den RAW-dims burde være ret brugbar. :)