Avatar billede zaknafein Praktikant
20. oktober 2009 - 17:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sletning af filer/mapper

Jeg har nogle mapper liggende på mit D-drev som ikke kan slettes.
Jeg kan ikke huske jeg har bedt automatic update eller andre services om at smide installations mapper der, så jeg ved ikke hvem der gør det.

Jeg har selvfølgelig googlede på flere løsninger. Men det var ikke Service Pack filer. Og Ej heller automatic uådate filer.

En del af dem er sql server express installations filer.

Mappenavnene er nok GUID's og hedder eksempelvis:
0deee2f4e7287cd4ff921716c475
5b60136fc56eaa30f6bcf743
osv.

Indholdet er for eksempel:
- amd64
- i386
- hotfix.exe
- hotfixexpress
- 1003
osv

Men når jeg prøver at slette får jeg en "Access denied" af windows.

Jeg kan ikke se på "who lock me" at de skulle være låst af en process.

Hvem laver mapperne? Og hvordan dør de?
Avatar billede Vandreren Novice
20. oktober 2009 - 18:02 #1
Du har overtaget rettigheder over mapperne, ikke?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2009 - 18:51 #2
er du i tvivl om de bruges til noget og ikke får svar så højreklik på dem og egenskaber - sæt hak i under atributter ------hak i skjult.

nu vil de kun komme frem hvis du slår skjulte filer til igen i kontrolpanel.

bare et forslag
Avatar billede zaknafein Praktikant
20. oktober 2009 - 20:49 #3
Jeg kiggede lige i dos prompten for kommandoer der kan vise rettigheder.  Der var en cacls kommando.

Den brugte jeg til at ændre rettigheder til full på all filer og subdirs i hvert dir jeg ville slette. Så virkede det.
Det viste sig at "full" rettighederne var assignedt til administrator kontoer der ikke var min primære.

Nok noget en eller anden windows service gør.

Vandreren smid bare et svar så får du pointsne.
Avatar billede Vandreren Novice
20. oktober 2009 - 20:56 #4
Du kan jo også vælge egenskaber for filer/mapper og klikke på fanebladet sikkerhed, men hvis du arbejder bedre med cmd, så er det bare fint.

Jeg er glad for at kunne hjælpe. :)
Avatar billede zaknafein Praktikant
20. oktober 2009 - 21:59 #5
Nej for jeg har ikke nogen "sikkerhed" fane for hverken mapper eller filer?  Har checket properties nogle gange for netop sådan en indstilling. Måske skal det faneblad bare slås til et sted?
Avatar billede Vandreren Novice
20. oktober 2009 - 22:08 #6
Forudsat at du ikke har XP Home eller Vista Home Basic, så kan du slå fanebladet sikkerhed til i Mappeindstillinger (det er hvad det hedder i XP Pro, jeg husker ikke betegnelsen i Vista). Der skal du fjerne fluebenet ved "Brug enkel fildeling (anbefales)".

Formuleringen er lidt kryptisk, men det betyder bare om fanebladet Sikkerhed skal skjules (= enkel fildeling) eller vises.

I Home-versionerne kan man få fanebladet vist, hvis man starter i fejlsikret tilstand, se http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_security_tab.htm
Avatar billede zaknafein Praktikant
20. oktober 2009 - 22:18 #7
Yes tak. fandt ud af det.

Kunne faktisk godt huske det med enkelt fildeling når jeg så det.