Avatar billede mernild Nybegynder
11. oktober 2009 - 17:34 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

3 comptere på Stofa trådløst.

Hej.
Jeg har anskaffet mig et Stofa-abonnement.
De har givet mig et ganske normalt kabel modem. Model Cisco EPC3000, magen til den her: http://www.technostation.com/image/show/type/model/id/6171/Cisco%20EPC3000%20EuroDOCSIS%203%20Cable%20Modem.png

Vi vil gerne have trådløs internet, da vi er tre der skal bruge det. Så jeg har sat min trådløse router til kabel-modemet.
Routeren er en NETGEAR CVG824G v3, magen til den her:
http://www.generalmanual.com/img/0809/2Q5392912S9.jpg

Problemet er bare at vi åbenbart kun kan være to på det trådløse netværk af gangen. Jeg er rimelig sikker på at de sagde inde ved stofa at vi kunne være 4 på af gangen.. Så det burde ikke være noget problem.

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
11. oktober 2009 - 17:55 #1
Har I sat routeren op til at køre DHCP (dele IP-adresser ud)?

For mig kunne det godt lyde som om, at den ene pc, der kan gå på nettet, får en IP-adresse direkte fra jeres udbyder (WAN), i stedet for at få den tildelt fra routeren.

Hvis det er sådan, skal routeren sættes op som DHCP-server. Alternativt skal I investere i flere IP-adresser fra Stofa, men det ville være DUMT.

Prøv at gå ind i en kommandoprompt og skriv ipconfig/all. Post så resultatet (ip-adresse, subnetmaske, dns) for det trådløse netkort her. Dog vil jeg lige råde dig til at sløre noget af adressen.. :-)

Hedder ip-adressen noget af følgende:

10.x.x.x
192.168.x.x
172.16.x.x

Så burde det være godt nok. Hvis ikke, fungerer din router højst sandsyneligt som switch, og der skal derfor opsættes DHCP i denne.
Avatar billede mernild Nybegynder
11. oktober 2009 - 18:22 #2
Hvis jeg kigger på det rigtige så står der:

IPv4    62.107.xxx.xx
Undernetmaske 255.255.xxx.x
DNS-servere  212.10.xx.x
            212.10.xx.x
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
11. oktober 2009 - 18:48 #3
OK. Den IP-adresse du har fået, ligner en WAN-adresse.

Kig i routerens manual efter 'DHCP' eller 'DHCP-server'. Opsæt dette.

Kør kommandoen ipconfig/release. Herefter ipconfig/renew.

Herefter skulle I alle kunne komme på nettet.
Avatar billede mernild Nybegynder
11. oktober 2009 - 19:23 #4
Der er desværre ikke produceret manualer til min router. Det er nemlig en som er lavet til Yousee. Men den minder måske om nogle andre Netgear routere?
Avatar billede mernild Nybegynder
11. oktober 2009 - 19:27 #5
Er det egentlig ikke mærkeligt at jeg ikke kan gå ind på min routers "side" lige nu, ved at skrive dens ip. Det kan jeg kun hvis jeg ændrer min IP til det samme som routerens bare med 0.2 til sidst i stedet for 0.1 , men hvis jeg gør det, så kan jeg ikke gå på nettet.

Det blev vist lidt indviklet.. Håber du forstår
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
11. oktober 2009 - 21:12 #6
Nej, det giver mening, når de ligger i samme subnet (lokalnet), og at du så har mulighed for at tilgå routerens webinterface.

Nu hvor du har adgang til routerens opsætning, så log ind og aktiver DHCP-serveren og kald subnettet 192.168.1.0 / 24 (255.255.255.0) eksempelvis.

Lad derefter din pc hente IP-adressen automatisk igen. Det burde gøre tricket..
Avatar billede mernild Nybegynder
11. oktober 2009 - 22:25 #7
Er ked af hvis jeg er helt fatsvag..
Men indstillingerne på routeren ser pt. således ud:
http://i119.photobucket.com/albums/o134/mernild/LAN.png
Avatar billede mernild Nybegynder
12. oktober 2009 - 16:14 #8
Står det som det skal?
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
12. oktober 2009 - 19:09 #9
Dine indstillinger er OK.

Hvordan er kabelmodemet og routeren koblet sammen?
Avatar billede mernild Nybegynder
12. oktober 2009 - 23:21 #10
Altså der er et kabel fra vægen ned i kabel-modemet. Så er der et ganske almindeligt LAN-kabel fra kabel modemet til den trådløse router.
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
13. oktober 2009 - 08:45 #11
Er det en mulighed at DHCP er disabled for den trådløse forbindelse? Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt.

Kan du ikke prøve at koble et LAN-kabel fra en router til din pc, og se hvilken IP-adresse du her får.
Avatar billede mernild Nybegynder
13. oktober 2009 - 14:20 #12
Så får jeg: 62.107.123.47
Avatar billede Mathias90 Nybegynder
13. oktober 2009 - 16:58 #13
Tilhører routeren Stofa?
I så fald, kontakt deres kundeservice, og få dem til at fortælle dig, hvordan du får DHCP sat ordentligt op.
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. oktober 2009 - 17:31 #14
Hvad hedder porten på routeren, som du sætter kablet fra modemet i?
Avatar billede mernild Nybegynder
13. oktober 2009 - 21:21 #15
Mathias90. Nej det var en jeg købte af Yousee da jeg havde det. Men det er en netgear router.
Avatar billede mernild Nybegynder
13. oktober 2009 - 21:23 #16
ksoren2 . Altså jeg sætter den bare i 1'eren.
Men altså det virker godt på én computer af gangen, engang i mellem. Lige nu virker det kun med LAN-kabel direkte fra router til computer.. Men det skifter lidt med hvad der virker.
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. oktober 2009 - 22:18 #17
Nu er der lys i pæren. Du kan kun bruge den netgear som router, hvis den bliver koblet direkte til kabelnettet. Dens WAN-port er nemlig stikket til coax-kablet.

Den port du sætter kablet i nu er blot en lan-port. Så det eneste du har, er en switch.

Så hvis du skal noget, så skal du deaktivere dhcp serveren, da du ikke kan bruge de ipadresser den deler ud.
Avatar billede caller Nybegynder
15. oktober 2009 - 03:05 #18
Problemet er at du bruger yousee's router/modem. Denne har ikke en wan indgang. Når du kabler dig til en LAN indgang (som oftes står som port 1-4) vil din router kun kunne fungere som en switch.
Avatar billede mernild Nybegynder
15. oktober 2009 - 11:20 #19
Så jeg er nødsaget til at købe en ny router eller hvad siger I?
Avatar billede ksoren Nybegynder
15. oktober 2009 - 11:34 #20
Hvis du skal have 3 computere på, og stofa giver adgang til fem ip-adresser, så kan du godt bruge din nuværende (dhcp-funktionen skal dog stadig deaktiveres).

Det er blot router-funktionen i den, at du ikke kan bruge (da det kræver du bruger coax-indgangen).
Avatar billede ksoren Nybegynder
15. oktober 2009 - 11:35 #21
Dvs du kan bruge den som switch og trådløs access point
Avatar billede mernild Nybegynder
16. oktober 2009 - 15:45 #22
Ved ikke hvad forskellen er, men tusinde tak :) Det virker nu.
Avatar billede mernild Nybegynder
30. november 2009 - 13:33 #23
Kan du ikke lige lægge et svar ksoren2?