Avatar billede enilno Nybegynder
13. juli 2001 - 16:35 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

At lave et Image ved hjælp af Ghost ?

Hvordan laver jeg et image af min pc\'s indhold v.h.a. programmet Image ?
Mvh. Enilno
Avatar billede jgk Nybegynder
13. juli 2001 - 16:43 #1
Anvender du GHOST eller Drive Image?
Avatar billede enilno Nybegynder
13. juli 2001 - 16:45 #2
Jeg anvender Ghost !
Avatar billede no_doubt Nybegynder
13. juli 2001 - 16:45 #3
Admin !
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 16:45 #4
Mener du ikke ved hjælp af programmet ghost?

Jeg bruger selv ghost, emn jeg skal have lidt flere oplysninger hvis jeg skal hjælpe dig videre..

er det en partition eller en hel harddisk du skal lave backup af?

Hvilken version af ghost har du?

Har du en ekstra partition eller et drev som du kan lægge backupen på. Skal den kunne restores fra cd?

v.h.  fritjof
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 16:46 #5
Der er ikke noget der hedder programmet image, image er et resultat fra Ghost.
Du skal lave en boot disk med Ghost inde fra Windows.
Så booter du med disketten og kommer til sidst ind i en menu, der kan du vælge mellem forskellige formater, fra disk til disk eller fra disk til image.
Fra Partition til disk eller fra partition til image etc.

skal du blot have et image fra din partition vælger du det i menuen, ellers vælger du fra disk til image, hav en masse CD-rom klar!
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 16:46 #6
hov det går stærkt her:)
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 16:51 #7
retraxes >> hvis man nu har rigeligt med plads er det så ikke at foretrække at lave en extra partition og smide backuppen der? I alt fald kan man, hvis uheldet er ude, bare køre ghost på den partition fra dos...
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 16:52 #8
Glemte lige at sige at jeg bruger det til at kopiere en backup af mit c-drev der er i ntfs format. Jeg kan slette min primær partition med formatering eller fdisk og så tager det knap en halv time så kører mit win2k videre som det skal!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 16:54 #9
enilno> Hvad sker der, du giver point til en der kun lige skriver \"Anvender du GHOST eller Drive Image?\" mens vi andre skriver op og ned ad døre!?
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 16:56 #10
:)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 16:56 #11
fritjof> Det er klar en metode man kan bruge, bare ikke så godt hvis disken går i smadder, jeg foretrækker at lægge dem på CD-RW skiver, så kan man en gang imellem updatere dem.
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 16:59 #12
retraxes>> ja det har jeg tænkt på, hvis nu mit e-drev reddersig en virus er jeg på skideren - kan man brænde en disk direkte fra ghost - hvis ja - hvilken version  (vil da godt give lidt point for det, hvis jeg ellers må det i en andens forum :)
Avatar billede jgk Nybegynder
13. juli 2001 - 17:10 #13
Du skriver i din overskrift GHOST og længere nede Image PowerQuest laver netop dette program der har samme funktion..:-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 17:13 #14
Nej, jeg deler gerne ud af min beskedne og ringe erfaring på området.
Jeg har i meget lang tid gået uden om Ghost som en vis kat.
Men så prøvede jeg en dag, da jeg havde 50 CD-R hjemme, at starte med en bootdisk. Bootede på den og kom ind i menuen, selvfølgelig valgte jeg forkert, først fra Disk til Disk, der røg en h...... masse programmer, ting og sager, never mind, så var jeg jo blevet snu, så jeg prøvede en disk til image, ok, der røg 10 CD, dvs. den havde taget Primær og logisk drev med, ved at ghoste dem tilbage fik jeg det opløftende resultat at det virkede, men der var jo ingen grund til at tage så meget med.
Næste forsøg var så Partition til Image, så var jeg nede på 6 skiver og så virkede det.
Men når der så er gået en måned er der jo sket noget på win2k, nye indstillinger osv., derfor vil jeg nu prøve med CD-RW, for at se om ikke det er bedre.
Jeg lavede lige en prøve med en ikke-formateret CD-RW og det tog ghost stille og roligt og fyldte en CD-RW 650Mb med stof til randen så det fyldte 670Mb.
Det var lige sådan for at ridse det op ;o)
Fik jeg nævnt at alle mine drev er ntfs!
Avatar billede jgk Nybegynder
13. juli 2001 - 17:17 #15
Uanset hvilken version af Norton Ghost du anvender skal dette startes fra en DOS-diskette og filen ghost(pe(Personal Edition)) skal ligge på den partion/harddisk hvor du ønsker dit \"image\" skal ligge.Herefter starter du i dos-mode, går til partionen/harddisken med Ghost(pe) og starter programmet op. I menu vælger du partion til image og High compression - færdig (lidt senere). Brænd Imagefilen incl ghost filen og du kører indenfor 10 min. igen ved nedbrud.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 17:26 #16
jgk> Det afhænger af hvor stor din partition er, er den på 2Gb går det hurtigere end hvis du har 5 eller 10Gb, den tager jo hele partitionen stykke for stykke helt ned til bitstørrelse.
Avatar billede jgk Nybegynder
13. juli 2001 - 17:31 #17
retaxes> Ideen med ghost er jo netop at tage en kopi af de programmer og OS man anvender i en standardopsætning så man altid kan komme tilbage til et udgangspunkt man selv vælger. Om dette er stort eller lille er vel underordnet.
Jeg har selv 1 partion med Windows incl. drivere og andet fast liggende, 1 partion med programmer i standardopsæting/inden sidste opdatering, 1 partion med data (backup).
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 17:38 #18
jgk> Jeg har, som jeg også skriver, kun få erfaringer med Ghost og har da også flyttet en hel del programmer til andre drev, netop for at det ikke skulle fylde for meget og jeg mangler en del endnu, men det må komme når jeg får tid.
Avatar billede jgk Nybegynder
13. juli 2001 - 17:50 #19
retaxes> Jeg skal med glæde give dig nogle tips til GHOST.
Du bør oprette en partion mellem 1-2 MB hvori du lægger windows, firewall, antivirus, GHOST og alle de programmer/drivere der er et \"must\" for dig. Opdater alt. Læg temp filen til internettet på en anden partion. Lav en std. ghost fil og husk at beskrive denne i GHOST programmet.
Partion 2 opretter du f.eks. Officeparken og alle standardprogrammerne du aktid vil bruge - opdater dem og lav en GHOST af dette drev.
Herefter er PC\'eren klar til at lege med.
Hver gang du tester et program og finder dette OK går du tilbage til din standard opsætning geninstallerer dit nye program opdaterer alt og tager en ny ghost af partion Windows og programmer incl opdateringer HUSK at beskrive hvad du har installeret og gem som f.eks. DriftC1, DriftD1 osv... God fornøjelse.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 17:54 #20
Har klippet og klistret til senere fordybelse, takker ;o)
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 17:59 #21
tak for råddene, det er altid godt at få et par fifs. Heldigvis har jeg ikke så store drev, så de fylder hverken 2 eller flere cd\'er ud.

En ting som ret hurtigt blev et problem var postmapper og foretrukne, altså indholdet i nogle af mapperne fra mit c-drev. Så en erfaring herfra; en god ide er at lave et ekstra drev på harddisken hvorpå den data som ændrer sig ligger (måske det du kalder lager jgk? - (jeg bruger selv programmet x-setup til at ændre postmapper o.s.v., men det kan sikkert også gøres i reg.databasen?)

Det drev gemmer jeg så på en formateret RW, så det kan gemmes, overskrives og slettes direkte fra explorer...

Jeg har indtil videre gemt images af mit c-drev på disken, men burde vel brænde det over hver gang..

Men 8-10 skiver lyder ny som lidt lovligt meget for mit vedkommende retaxes, det må være ret tidskrævende hvis du gemmer ofte?

Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 19:56 #22
Det er lidt for voldsomt, men de 10 skiver var sim sagt både Primær og logisk drev, dt var en begynderfejl, og ja, det tager lang tid.
Avatar billede jgk Nybegynder
14. juli 2001 - 10:44 #23
fritjof> Hvis du kun har brug for backup af mindre filer/mapper - opretter du en partion udelukkende til dette formål.
Kopier filerne hertil sammen med GHOST(PE) filen og bruger HIGH i kompression.
Brænd dem i 2 kopier for en sikkerhedsskyld.
Husk på hvor lang tid det tager at genetablere en PC fra bunden kontra at tage en GHOST af alt FØR man begynder at \"lege\" med nye programmer. WINDOWS behøver ikke mere end 1 GB på drev C så uanset hvor store harddiske man har kan man altid vende tilbage til et selvvalgt udgangspunkt.
Og dummer man sig med et nyt program ligger programmet på D og er let at slette igen. Alle andre filer ligger på C som genetableres med den sidst lavet GHOST (altså den man lavede før installation af det nye program) Så kan det ikke gå helt galt...
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juli 2001 - 11:12 #24
jgk> Er 1Gb ikke lige i underkanten, til mig skrev du 1-2 Gb og jeg ville nok foretrække 2Gb, endda lidt mere!
Avatar billede fritjof Nybegynder
14. juli 2001 - 14:29 #25
jgk > det er egentlig også det jeg gør nu, minus at jeg får taget mig sammen til at brænde dem altså..  jeg har ved nærmere gennemsyn faktisk ikke mindre end 5 forskellige ghost-filer liggende som fylder over 6 gigabyte, hmnnn hvilken var nu den bedste af dem ;)

Mit \"lager\" altså postmapper, adressekartotek, dokumenter, foretrukne o.s.v. fylder ikke så meget, så det kopierer jeg bare over på en cd for sig selv, men jeg syntes det var lidt for voldsomt at brænde en cd hver gang jeg havde et c-drev som kørte endnu mere perfekt end det forrige.

Men du har absolut ret, at genetablere et drev når uheldet er ude er jo en drøm med ghost, jeg har lige kværnet en over for at tjekke om den stadig er aktuel - det tog 14 minutter!
Det tager det meste af en dag at installere det hele forfra..

Stor respekt for det lille dos-program!

retaxes > 1 gb. er i alt fald for lidt hvis du har ME og bare nogle få programmer udover den...
Avatar billede jgk Nybegynder
14. juli 2001 - 18:24 #26
fritjof> Slå genetableringsfunktionen fra i ME. Den har du intet at bruge til når anvender GHOST og den virker alligevel ikke når man skal bruge den. 2 sikkerhedskopier på CD-RW er IKKE i underkantet, hvad nu hvis den ene fejler???
Drev C skal IKKE indeholde mere end højst nødvendigt og helst kun Windows med drivere (altså en ren maskine som man altid kan reetablere) Drev D = programmer.
Uanset hvad er GHOST alle pengene værd ca. 500,00 i PE version....
Avatar billede fritjof Nybegynder
14. juli 2001 - 18:49 #27
jgk>>jeg har for længst slået ME\'s genetablering fra, den er alligevel ubrugelig.

Jeg har godtnok alle programmer på C, jeg vil overvejde dit forslag om at flytte dem til D. Dog skal man vel så alligevel lave backup (ghost) af begge drev samtidigt og genetablere smtidigt - ellers passer data i regdatabase og programindstillinger vel ikke sammen???

Ghost fulgte gratis med mit bundkort, så det var jo bare fedest!

ps. jeg overvejer at bruge ghost til at gemme store mængder data med, som externt lager - og derefter hente den data med ghost explorer.
Er det noget du har erfaringer med?

og forresten, jeg er ny her på experten - er det ok. at man bruger lukkede spørgsmål til at fortsætte en diskution i?  - det håber jeg da det er ret praktisk at man kan supplere hinanden med erfaring i det spørgsmål efterfølgende...
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. juli 2001 - 21:12 #28
Man kan sagtens fortsætte med kommentarer når spørgsmålet en gang er lukket.
Jeg synes det er iorden at man bruger Ghost til at lave et system backup, men at gemme data på denne måde er lidt omstændigt, så pak hellere dine data og lagre dem på en CD-r eller CD-rw på samme måde som du lagrer data på HD, det kan gøres inde fra Windows.
Avatar billede fritjof Nybegynder
15. juli 2001 - 23:34 #29
Ligenu bruger jeg zip-magic til at pakke mine data ned, det er så vidt også o.k.
Jeg forsøger at undgå at have alt for mange cd\'er stående, jeg vil helst gemme på HD.

og retrax >> er du altid så uheldig med dine point? (kigede lige spørgsmålet om den der IBM HD:-)

smutter herfra nu - ses sikkert i et andet emne :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2001 - 23:40 #30
fritjof> Nej, ikke hvis jeg svarer rigtigt og det kan bruges, men i spørgsmålet om IBM havde jeg ikke løsningen, det var tilsyneladende en kendt fejl på dem. Makse fik heller ikke point, og det gør han som regel altid, derfor topplaceringen på Eksperten ;o)
Vi ses sikkert i et andet spørgsmål ;o)