Avatar billede zchau Nybegynder
30. september 2009 - 17:54 Der er 16 kommentarer

Vista til XP problemer !

Hej eksperter.
jeg sidder med et problem som jeg meget gerne vil have løst, jeg har vista på min PC lige pt, og vil gerne have XP igen som jeg havde på min gamle, og har snakket med nogen kammerater om hvordan de har formateret deres computer og installeret XP uden problemer, det de siger jeg skal gøre er at, smække XP disken i computeren (bruger den fra min gamle computer) og så starte fra den, så skal jeg vælge at installere XP ved at trykke enter, og så acceptere ved at trykke F8, og så skal jeg slette den partition hvor mit vista ligger på og lave en ny, og så genstarter computeren og installere XP. men her kommer mit problem, når jeg har trykket F8 og kommer dertil hvor jeg skal slette min "vista partition" hedder alle sammen "ukendt disk".. hvad kan det skyldes?:(
Avatar billede thov Forsker
30. september 2009 - 18:01 #1
Det kunne være fordi Vista's harddisk-MBR (Master Boot Record) er forskellig fra XP's.
Vælger du at reparere, kommer du til XP's genoprettelseskonsol, og kan stikke harddisken en FIXMBR - det er ikke usandsynligt at det hjælper :-)
Avatar billede zchau Nybegynder
30. september 2009 - 18:13 #2
Altså når jeg kommer hvor jeg kan vælge at installere XP, skal jeg så bare trykke R istedet for (altså reparer?:)
Avatar billede thov Forsker
30. september 2009 - 18:25 #3
js
Avatar billede thov Forsker
30. september 2009 - 18:25 #4
Js = ja :-)
Avatar billede zchau Nybegynder
30. september 2009 - 19:50 #5
undskyld jeg ikke har været så hurtig til at svare, men er ikke hjemme lige pt:). men efter jeg trykker på R, hvad skal jeg så skrive derinde?
Avatar billede thov Forsker
01. oktober 2009 - 03:41 #6
Når du har det DOS lignende billede (med blinkende cursor), skriver du fixmbr efterfulgt af <enter>
Avatar billede Jensen DK Novice
01. oktober 2009 - 07:12 #7
Jeg tror den er helt gal, det er driveren til din sata harddisk du skal have installeret.
se forløbet her.
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede zchau Nybegynder
01. oktober 2009 - 13:56 #8
Hvad er en SATA driver? og hvor finder jeg dem henne?:)
Avatar billede Jensen DK Novice
01. oktober 2009 - 14:16 #9
Det kommer an på om du har en sata harddisk monteret eller en ide harddisk, går ud fra at det er en sata, læs her,
http://www.eksperten.dk/spm/840941
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 14:22 #10
Det er helt normalt at den ikke kan finde Vista partitionen, fordi Vista bruger en ny version af NTFS. Du skal slette den ukendte partition, og oprette en ny. Husk at den ikke skal fylde det hele. Reglen er at hvis du skal have flere windows version på den samme maskine, så altid start med den ældste.
Det er ikke SATA driveren. Hvis du ikke har den rigtige driver, så vil du slet ikke kunne se en harddisk.
FixMBR eller Master Boot Record gavner kun hvis den er korrupt. Ikke på version af NTFS der er brugt..
Avatar billede Jensen DK Novice
01. oktober 2009 - 14:28 #11
Sikke noget bræk.
http://www.helgec.dk/sata.html
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 14:32 #12
For en ordens skyld: NTFS er navnet på den type fil system som windows bruger til at gemme filer på harddisken. Dvs. når din Windows XP ikke kan genkende fil systemet så skriver den ukendt. Omvendt kan Vista godt genkende XP's fil system.
Avatar billede Schmidt25 Nybegynder
01. oktober 2009 - 14:45 #13
Hej Jeg har tidligere brugt en Windows Vista til at boot up og formatere, derefter brugte jeg XP igen, det hjalp mig fra Vista til XP.
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 15:11 #14
Her er Microsoft beskrivelse af hvilken NTFS version som er på XP (5.1) og Vista (6.0):
http://support.microsoft.com/kb/933876
Bræk leveret direkte fra Microsoft :-P
Avatar billede thov Forsker
01. oktober 2009 - 15:17 #15
NTFS er sgu' MTFS, uanset om det er XP eller Vista.
Men Vista bruger ikke boot.ini filen som XP gør, men modificerer MBR så der peges på programmet BOOTMGR.
Avatar billede Darkblue008 Nybegynder
01. oktober 2009 - 15:49 #16
Den kan være noget helt andet: Det kan være at den ikke kan finde din harddisk, men godt kan finde en flashkort-læser. Og derfor siger unknown disk. Hvis du har en kort læser - prøv at starte uden. Hvis den siger "no hard drive found" mangler du en SATA driver, hvis den siger "partition [unkown]" kan den ikke genkende partitions typen.