Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
28. september 2009 - 10:45 Der er 16 kommentarer

Egen webserver på NAS med dynamisk IP

Hej.

Jeg har fornylig købt et NAS og vil nu gerne sætte en webserver op, men kan ikke helt se hvordan.
Min NAS står hjemme, bag en router/firewall og min internetforbindelse er en med 2 dynamiske IP adresser. Jeg har købt et domæne og vil nu høre hvordan jeg kan sætte det op, så når internet brugere surfer ind på mit domæne navn, www.mitdomæne.dk, vises min webside, uanset hvilken IP adresse jeg må have fået tildelt.
Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
28. september 2009 - 10:46 #1
På domænet er der p.t. ikke tilknyttet noget webhotel. Domæne navnet er købt gennem www.scannet.dk
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 10:50 #2
Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
28. september 2009 - 11:09 #3
Har prøvet på dyndns.dk, men så skal jeg ind på mitdomæne.dyndns.dk og det var ikke rigtig det jeg ville.
Og så virker det desuden heller ikke, der sker ikke noget når jeg klikker på linket... :(
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 11:11 #4
Alternativet er jo at du får en statisk ip hos din udbyder. Dette kan man typisk få mod en symbolsk merbetaling per måned.

Men hvad er problemet med dyndns?
Avatar billede justrace Novice
28. september 2009 - 11:50 #5
Start med at flytte dns til gratisdns.dk.

Sæt dns op til at pege på din eksterne IP.
Selv om du har dynamisk IP er det ikke ret tit den skifter.
Bliver den ændret,er det bare ind på gratisdns og ændre den, og du er kørende igen efter kort tid.

Sæt din router til at forwarde port 80 til din NAS IP.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 12:20 #6
I grælle tilfælde vil man skulle vente op til tolv timer før dns-ændringerne træder i kraft. Og så skal man tjekke sin ip-adresse med jævne mellemrum for at sikre at hjemmesiderne er tilgængelige. Det var ikke lige den vej jeg selv ville vælge :-)

Prøv hellere at undersøge mulighederne for at få en statisk ip-adresse.
Jeg har selv haft en løsning med 16 faste ip-adresser hos TDC og det virkede fint. Jeg skulle så betale et ekstra beløb per måned, men det er ok hvis man virkelig har et behov for at hoste selv.
Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
28. september 2009 - 12:37 #7
Well, så vidt jeg kan se koster det mig Kr. 40 om måneden at få en statisk IP adresse, penge jeg ikke ønsker at betale, hvis det kan lade sig gøre på en anden måde, der er kun tale om en "familie-webserver", ikke noget der skal noget som helst...
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 12:48 #8
Jamen så skal du nok ud i noget med noget dynamisk ip-adressering.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 12:59 #9
Hvis der blot er tale om en "familie-webserver", er det så ikke lettere bare at leje et webhotel ude i verden?
Hos Web10 kan du f.eks. få 5GB plads, PHP, MySQL osv. for 11,25 om måneden, altså billigere end en fast ip-adresse:
http://web10.dk/
Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
28. september 2009 - 13:12 #10
kimsey:
Nu er det jo lige jeg HAR NAS'en derhjemme OG fordi det så ikke tager mig særlig lang tid at uploade ting til den.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 13:38 #11
Hmmm, jeg har altså lidt svært ved at se problematikken her...
Du vil ikke betale kr. 40,- per måned for en fast ip-adresse. Fair nok.

Du vil hellere køre egen webserver på din NAS i stedet for at leje dig ind på et billigt webhotel, hvor der tages backup for dig osv og du slipper for at stå for driften selv med de hovedpiner det kan give.

Du vil ikke benytte de gratis muligheder (der virker) med hensyn til dynamisk ip...

Summa summarum: Du har flere gode muligheder for at komme rundt om din problemstilling. Endda til en billig penge uanset hvad du vælger. Hvor er det lige problemet er?
Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
28. september 2009 - 14:11 #12
Se, thomas, et eller andet sted i din opsummering går det galt - jeg kan IKKE få de gratis alternativer til at virke, det er DET der er problemet.

Har du en guide til hvordan man kan knytte sit domæne navn til mitdomain.dyndns.dk?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 14:17 #13
Sorry. Har aldrig selv benyttet den type løsninger. Jeg vil langt hellere betale lidt ekstra og så få en mere 'robust løsning', men sådan er vi jo forskellige...

Men jeg fandt da noget der ligner en guide til opsætning af DynDns her http://www.dyndns.com/support/clients/dyndns-updater-guide.html#setup
Avatar billede justrace Novice
28. september 2009 - 14:19 #14
>Hvad er der galt med at han vil have sin egen server? Det virker nærmest somom det er ulovligt?? :)

Så er løsningen jeg tidligere skrev den du skal bruge, og jeg kører selv med en dynamisk ip, og har en server med over 30 domæner, med wed web, mail, sql, php, ....

Jeg har haft den same ip i mere end et halvt år, og har lige skiftet ip for 3 uer siden, og 2 timer efter var dns oppe igen.

De 12 timer der er nævnt, kan du selv sætte ned hos gratisdns, samtidig med at det er i værste tilfælde der kan blive tale om så lang tid.

Og brænder det på med at vente, bruger du bare din ip i adressefeltet, indtil dns er opdateret.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2009 - 15:09 #15
@JustRace: Der er bestemt ingen problemer i at han vil køre egen webserver.
Avatar billede justrace Novice
13. oktober 2009 - 13:12 #16
?