Avatar billede jhjorsal Mester
27. september 2009 - 19:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Er antivirus program nødvendig

Jeg har lige læst et sted at antivirus programmer ikke længere er nødvendig, da der efterhånden er så meget sikkerhed alle steder, er det rigtigt. Hvis ikke, kunne man så forestille sig at man kunne undvære det på ungerenes spille pcer, de bruges pt. kun til at spille spil fra Y8 samt gratisspil osv. og indeholder ingen data overhovedet. Det er selvfølig nogle ældre maskiner og jeg forestillede mig at jeg kunne hente lidt fart på den konto.
Avatar billede giweo Juniormester
27. september 2009 - 19:11 #1
Jeg ville ikke undværre, men mindre det er en maskine der ikke er forbundet til nettet.

Men fx www.avast.com er ganske gratis at benytte til privatbrug, så hvorfor ikke
Avatar billede danm Nybegynder
27. september 2009 - 19:20 #2
Du kan jo nøjes med at have antivirus installeret, uden at have det kørende.

Og inden du installerer noget, scanner du lige filen, for at se om der er en virus inden i (de fleste kan hvis godt scanne enkelte mapper eller filer ved at højreklikke på den).

Sådan kørte jeg i lang tid, uden problemer (som jeg kender til). Nu har jeg så en kørende, men det er fordi jeg har en noget heftig maskine. Udover dette har jeg den aldrig til at scanne harddisken. Den skanner kun nye filer og emails, en gang. Så den bruger derfor stort set ingen ressourcer.
Og det er faktisk den gratis avast antivirus.
Avatar billede justrace Novice
27. september 2009 - 19:21 #3
Det var jo ikke prisen, men perfomance der var problemet.

Her er hvad jeg skrev i en anden tråd:

Det 2 bedste våben mod virusangreb er, i nævnte rækkefølge:

1 Lad være at gå på internettet.

2 TÆNK før du klikker.
Virus skal have din tilladelse til at inficere din PC. Det kan være et link i en mail, eller et popup-vindue eller noget tredie.

Kan de 2 kriterier ikke opfyldes, hvoraf nummer 2 beviseligt er den sværeste, må man jo have hjælp at et program der kan fortælle en at man har glemt et af kriterierne ovenfor, i form af et antivirus-program. :)

Og jeg kan tilføje at det første jeg gør når jeg får en ny maskine med præ-inst. af antivirus er at slette den.
Har haft pc siden 83-84, og har ikke haft virus.
Avatar billede jhjorsal Mester
27. september 2009 - 19:24 #4
Det var primært for at hente lidt fart, men jeg ved dog overhovedet ikke om der er noget at hente. man siger dog at hvis man underlader en krypteringsnøgle på det trådløse netværk henter man lidt, og da jeg bor langt ude på landet, er det dem der gider holde nede af grusvejen, vel ondt at nappe lidt bredbånd. og jeg tænkte at hvis alt ikke skulle tjekkes for vira, kunne man måske hente lidt der også.
Avatar billede justrace Novice
27. september 2009 - 19:26 #5
Eller bruge denne hvis der er mistanke:  http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?langid=ie&venid=sym&plfid=23&pkj=ZMFMRHYTINMHDKDCWLL&bhcp=1

Du kan godt hente noget ved at køre uden sikkerhed på nettet, men hvorfor ikke bruge kabel til de maskiner?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
27. september 2009 - 19:39 #6
Der er nogle forholdsregler.
Hold computeren opdateret.
Kør som begrænset bruger (ikke administrator).
Hvis Vista/win7, slå ikke UAC fra (den beskytter i sig selv)
Hent kun ting fra pålidelige kilder
Hvis I tvivl så scan filerne inden installation (brug evt. www.virustotal.com).
Vær kritisk.

Du er dog stadig ikke helt sikker. Der er altid sikkerhedshuller. Fx findes der skadelige scripts på nogle hjemmesider som du af og til vil støde på når du browser. Når man søger info på google er der af og til sider der kan indeholde skadelige scripts.

Med de ovenstående forholdsregler er du rimelig godt kørende. Men vil dog stadig mene at det er en risiko ikke at køre med AV.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. september 2009 - 20:22 #7
ja brug AV og gør i øvrigt som #6 (amesw_aj) beskriver

#3) er helt håbløs, uden AV siden 83 og ingen virus....
Avatar billede justrace Novice
27. september 2009 - 20:35 #8
>#3) er helt håbløs, uden AV siden 83 og ingen virus....

Mener du ikke det kan lade sig gøre, eller... ?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. september 2009 - 20:42 #9
ja selvfølige mener jeg det
med mindre du aldrig har været på noget netværk og du aldrig har haft en anden cd i dit drev en det OS der er installeret
og alle andre enheder, så som usb,esata, floppy mm aldrig har været brugt

og hvad så med rootkit, malware, heste, orme mm, nej den tror jeg ikke der er mange der hopper på
Avatar billede justrace Novice
27. september 2009 - 22:24 #10
Det er altid rart når der er nogle kloge hoveder der kan fortælle en hvad for et kedeligt liv man har haft uden internet, og små luskede filer på disketter. :)
Avatar billede jhjorsal Mester
28. september 2009 - 14:38 #11
Det var der tilsyneladende meget forskellige meninger om, jeg tror nu jeg vil prøve at kører uden i en periode, og så vudere på hvor galt det går, der ligger jo som nævnt ikke noget på pc'erene udover Xp installationen.
Men kan alle ikke lige ligge et svar, så deler i, den er vist svær at fordele på andre måder.
Avatar billede jhjorsal Mester
06. februar 2010 - 08:02 #12
Så må jeg jo lukke selv
Avatar billede justrace Novice
06. februar 2010 - 08:23 #13
Hvordan er det gået?

Tænker på om der har været problemer med virus?
Avatar billede jhjorsal Mester
06. februar 2010 - 17:08 #14
Ingen problemer med virus overhovedet, der i mod problemer med myrer, som gik i tastaturet og gjorde at jeg ind i mellem har svært ved at bruge mine taster, men det kunne selv det bedste antivirus program vist ikke have gjort noget ved.
Avatar billede justrace Novice
06. februar 2010 - 17:17 #15
LOL
Nej, sandsynligvis ikke .... :)