Avatar billede walkerDK Nybegynder
24. september 2009 - 14:27 Der er 6 kommentarer

Script til at checke om servers primær DNS peger på en DNS server der ikke eksisterer længere?

Hej gutter,

Jeg har det problem at jeg har nogle servere der begynder at give problemer da deres primær DNS peger på en DNS server der ikke længere eksisterer, disse har flyttet site uden at DNS er blevet opdateret.

Der køres et script dagligt  som bla. laver "nslookup auditserver" og der spørges kun på primær DNS server, og så fejler scriptet i andre steps.

Det skal klart siges jeg er newb i script verdenen (suger til mig) og håber der findes noget script værk der kan afvikles så hele server parken checker om primær DNS peger på en DNS server der ikke eksisterer?

Evt der laver en output fil der har listet disse?

Mvh.
walkerDK
Avatar billede fbhzone Nybegynder
24. september 2009 - 16:05 #1
Humm.. Jeg er ikke med på om du snakker autoritativ eller rekursiv DNS her?
Avatar billede riversen Nybegynder
24. september 2009 - 19:14 #2
hvilke(t) os snakker vi om?
Avatar billede walkerDK Nybegynder
24. september 2009 - 20:05 #3
#fbhzone, findes der en løsning for begge ?

#riversen, MS server2003/2008
Avatar billede fbhzone Nybegynder
25. september 2009 - 14:50 #4
Nu skriver du "hele server parken" så det lyder som om der er tale om en ret stor mængde maskiner.

Hvis det er tilfældet, hvorfor så ikke drifte et par rekursive DNS servere selv? Så slipper du for at være afhængig af andre.
Avatar billede walkerDK Nybegynder
26. september 2009 - 19:01 #5
Er heller ikke afhængige af andre :)

For at fokusere, kan man remote checke om en given server har en primær DNS der peger på en DNS server der ikke længere eksisterer?

Statisk IP/DNS sat på serveren, hvor DNS evt. peger på en ikke eksisterende DNS server (DNS 2,3,4 ect. er LIGEGYLDIGT)
?

Håber på i har et bud gutter ;)
Avatar billede fbhzone Nybegynder
26. september 2009 - 21:05 #6
Du kan kun remote checke hvis du har et eller andet på selve serveren der vil oplyse hvilke navneservere den bruger. Jeg aner intet om det på windows.