Avatar billede bashar Nybegynder
22. september 2009 - 11:44 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken guitar til begynder

Hey folks
Jeg skal anskaffe mig en guitar til at begynde at lære at spille på.
Mit budget er meget lavt, et par hundrede max. Kan man få noget der kan spille til de penge? Jeg er godt klar over, at man nok ikke kommer langt for de penge, men der er ingen grund til at kaste en mindre formue efter en guitar, hvis det viser sig, at jeg ikke har flair for det.
Findes der nogen gode butikker i Århus eller skal jeg på nettet og finde en butik? Og i så fald, hvilken?

På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. september 2009 - 12:03 #1
Til kun et par hundrede, skal du nok finde en "kineser" guitar brugt.

De sælges fra tid til anden i lavprisbutikker og supermarkeder til en 500lap stykket.

Kvaliteten/lyden er afgjort ikke god - men den er helt fin at "snuse" til faget på.

Du skriver iøvrigt ikke om vi snakker akustisk/spansk guitar, eller elektrisk guitar... - det er to ret forskellige genrer...
Avatar billede aiglon Nybegynder
22. september 2009 - 12:07 #2
Jeg tror godt, du kan få en guitar, der kan spille nogenlunde til 2-300 kroner - især hvis du er parat til at købe den brugt, for eksempel via e-bay. Jeg solgte for et årstid siden en begynderguitar på nettet for 300 kr. Jeg havde vel betalt ca. 500 for den fra ny. Mærket var Fender, men det siger desværre ikke så meget for en akustisk guitar. Det har ikke noget med de berømte elektriske Fender guitarer at gøre. Man skal dog være meget opmærksom på eventuelle skader, hvis man køber en guitar brugt.

Prøv at tage en snak med musikhuset Aage Jensen, som vist også har en afdeling i Århus. Jeg er ikke sikker på, at de kan sælge dig en guitar til 200 kroner, men jeg vil tro, de kan give dig nogle tips om, hvad du skal se efter.

Hvis du er helt nybegynder, bør du nok holde dig til en alm. "spansk" guitar med nylonstrenge. Hvis du senere får lyst til at springe ud i en "western" guitar (med stålstrenge, hårde ved begynderfingre), findes der nogle fantastisk gode guitarer af mærket Cort til nærmest urimeligt lave priser.

Håber, dette kan hjælpe lidt på vej.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2009 - 13:19 #3
et triks hvis du skulle få ømme fingre som nogen får.
lidt sekundlim på fingerspidsen.
m. v h
Avatar billede bashar Nybegynder
22. september 2009 - 13:39 #4
Hej alle 3
Og tak for jeres svar, det var informativ læsning.
Skulle det blive nødvendigt at købe en kina-guitar, er det også ok, så længe den spiller samme toner som en "rigtig" guitar. Den er jo primært tænkt til at se, om det er noget, jeg får smag for.

Til treatmenice: Det lyder som et godt trick, men kan man så ikke kun spille en tone per finger :)
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2009 - 15:03 #5
hvis du er venstre håndet og har spillet en hel aften så spørg profferne - de gør det samme. det er sevfølgelig kun på venstre hånds spidser og for det meste pegefingeren der kan blive ikke så lidt øm inden der kommer hård hud på den

for år tilbage spillede jeg sammen med nogle gamle kammerater og der brugte jeg det også af og til. min guitar er bl.a en 12 strenget yamaha som jeg har haft i mange år så hvis du bliver god til det så skulle du når du vil have en bedre købe en noget lignende. lyden er lige som almindelig stereo og så hvis du fik 7,1 souround sound hvis du kan tænke dig sammenligningen.

god fornøjelse
Avatar billede aiglon Nybegynder
23. september 2009 - 11:34 #6
Denne her er nok ikke verdens bedste guitar, men hvis ikke den har nogen skader, kan du formentlig sagtens bruge den til at finde ud af, om guitar er noget for dig. Og den ligger i hvert fald inden for dit budget:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62076604

Hvis du har mulighed for det, så find en, der kan spille lidt og få ham til at prøve den - eller stille sælgeren nogle spørgsmål om guitarens stand.

Held og lykke
Avatar billede bashar Nybegynder
23. september 2009 - 12:02 #7
Hej igen

Tak for uddybningen. Vi kan nok godt betragte den her tråd som besvaret.
Ole, kan du ikke lægge et svar?
treatmenice, også dig. Den med kontaktlimen var i øvrigt en joke fra min side, idet jeg forestillede mig hver finger limet til en streng... Men den faldt vist lidt til jorden.

Anyway. Tak, læg nogle svar, så vi kan få lukket.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 13:14 #8
her er et svar.

start med at lære basrundgangen ved f.eks gehør og så er det ganske let faktisk.
selvfølgelig kan du købe guitarhæfter med div. melodier med kendte numre.
da jeg ville spille "youl newer walk alone" (gerry and the pacemakers)melodien bruges ved liverpool fodbold kampe som en man synger med på fandtes den ikke så jeg måtte igang med at lære den selv og det var faktisk ret let.

bare bliv ved for så kommer det lige pludseligt
Avatar billede aiglon Nybegynder
23. september 2009 - 18:28 #9
--> treatmenice - kender du mac programmet garage band? Og i så fald, hvad synes du om det guitarkursus, man kan få til det?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. september 2009 - 19:09 #10
Jeg har absolut ingen forstand på guitarer, men næsten uanset hvilket instrument det gælder er eskildsen rigtig god.
Der ligger en eskildsen i Århus, ved den nordlige del af ringvej 2.
De har guitarer fra 499,- som du kan se på deres hjemmeside www.eskildsen.dk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. september 2009 - 20:11 #11
Svar herfra...

Og så god fornøjelse med projektet - det er rigtigt, at hvis man pludselig opdager en "rød tråd", så kan man lige pludselig spille fantastisk meget.

Lær grundakkorderne, og med lidt gehør kan man spille (næsten) alt...
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:09 #12
http://www.danguitar.dk/group.asp?group=51

det er ment som et eksempel.

det er ikke så afgørende i starten med en super guitar der koster kassen for det kommer til at lyde ad helvede til når du begynder at prøve at spille. mange af de store guitarister er startet med at lære disse 3 -  g-dur + c-dur + d-dur og er blevet ved at være ihærdige store navne.
så lær de spanske akorder først så kommer mol akorderne hen ad vejen
john lennon bruger det der kaldes skæve akorder i nogle af sine numre f.eks imagine fra tiden med the beatles.
gerry rafferty startede sin kariere som BUSKER altså gade musikant i london - du kender sikkert nummeret Baker Street som ligger midt i london i nærheden af Hide Park og Speakers Corner så nogen inspiration har han fået der.

man kan sågar komme ud for at guitaren sættes i hjørnet i et halvt års tid men pludselig kommer lysten efterhånden man bliver bedre

ja jeg kender det godt af navn men har ikke prøvet det.

det jeg legede med for et stykke tid siden er BAND In A Box

der kan du lære hvordan tonerne ligger på klaver og så finde dem på guitaren og i det program er der guitar stemmer indbygget.
det hedder selv lære men hvis du rigtig begynder at kunne lide det så tag en 10 - 20 timer eller en aftenskole undervisning - så er du igang

http://www.pgmusic.com/

når du køber en guitar så køb en forholdsvis billig en - det kunne være en halv akustisk og husk så at købe en guitar stemmer der koster et par hundrede kroner. mange melodier på cd eller dem du hører i radioen passer på tonerne men ikke altid.

nok om det

m.v.h
Avatar billede bashar Nybegynder
26. oktober 2009 - 08:57 #13
Det er vist på tide at lukke den her tråd.
Mange tak for alle jeres gode råd.
Hvis I vil have lidt points for jeres indsats, så læg lige et svar, jer der ikke allerede har gjort det :)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2009 - 09:00 #14
ok
Avatar billede oleviolin Nybegynder
05. november 2010 - 08:02 #15
Der er mange gode guitar kurser på nettet. Nogen koster penge andre er gratis. Jeg har lavet et lille begynderkursus, der ikke kun handler om akkorder, men også anslagstyper osv.
http://www.oleviolin.com/Guitar-kursus/