Avatar billede foolzrailer Nybegynder
20. september 2009 - 18:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor stor en strømforsyning skal jeg have?

Hey hey,

Jeg overvejer stækrt at købe en ny pc, og skal her siges at den skal bruges til gaming! Jeg har kigget lidt rundt omkring og fundet de dele jeg gerne vil have i den, men har dog et problem med hensyn til PSU, har forsøgt forskellige calculators på various sites, men for lidt forskellige svar, så vil hører hvad i har af svar på det her.

Mine foreløbige specifikationer er som følgende:

Motherboard -  Gigabyte GA-EX58-UD4P X58 DDR3 CrossFireX
CPU -  Intel Core i7 920 2.66 GHz 8MB Box
RAM -  Corsair DDR3 PC3-1600 6GB CL9 kit XMS3 Classic x 2
Harddisk -  Seagate Barracuda 7200.11 1500GB SATA 32MB 7200RPM
Grafikkort -  Club 3D GeForce PCI-E GTX275 1792MB 2x DVI
PSU -  ????
Køler -  Zalman CNPS10X EXTREME
Kabinet - Antec Twelve Hundred

Alle råd er velkomne :)

Ps. Beklager hvis tråden ligger i den forkerte kategori, kunne ikke finde noget med PSU :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 18:16 #1
En PSU må under ingen omstændigheder være for lille. Ydelsen falder også lidt over tid.

Det valgte grafikkort kræver omkring 300 watt.

Personlig anvender jeg altid: http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

Med din opsætning, skal du gå efter en PSU på ikke under 650 Watt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 18:21 #2
Gå efter Antec, NorthQ, Corsair og CoolerMaster i prioriteret rækkefølge.
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
20. september 2009 - 18:24 #3
Det jeg har kigget på ligger også omkring de 750-850 Watt, tog den side du forslog og den sagde 850 Watt, så det er nok deromkring, ved ikke hvor meget ekstra man skal beregne med hvis man har tænkt sig at OC CPU'en ?
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
20. september 2009 - 18:25 #4
Regnede med en Corsair eller Zalman PSU, men det er størrelsen i Watt, jeg skal have fundet ud af :)
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
20. september 2009 - 18:26 #5
Ooops forkert knap, bare glem den overstående tekst :P
Avatar billede Sebastian_B_Jensen Nybegynder
20. september 2009 - 18:33 #6
Hej

Nvidia skriver på deres hjemmeside at system med et 275 minimum skal have550 watt (kortet bruger i sig selv standard 219 watt)
Så du skal i hvert fald have en på 600 watt, og hvis du også gerne vil have så du kan opgradere til et kort mere magen til, så skal du nok op på 850 watt.

Og der har Antec en god: Antec Truepower Quattro 850 http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTE4Mg==

Mvh.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 20:38 #7
Korrekt, at den i standart anvender 219 Watt, men det er jo ikke forbgruget på grafikkortet der er interessant i denne sammenhæng. Det er derimod PSU'en, for hvor mange Watt af dennes ydelse, skal reserveres til grafikkortet, og det ligger omkring 300 Watt.

Det er jo ikke således, at du kan lægge alle Watt forbrug på alle enhederne i maskinen sammen, og så installere en PSU, som leverer netop disse Watt. Så vil du få genstart på genstart.
Man er nødt til at overdimensionere for at kunne håndtere opstartstrømmene, og for at være sikker på, at de enkelte strømbusser kan levere det nødvendige. Derfor er min anbefaling i dette tilfælde, som jeg allerede har skrevet, 650 Watt.
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
20. september 2009 - 20:42 #8
Jeg har vidst også lige lavet en lille fejl, har glemt at nævne at jeg til sammen har 5 Harddiske (Inklusiv den nye der står deroppe) 7200rpm SATA, og en DVD-Brænder. Det må i undskylde :$
Avatar billede justrace Novice
20. september 2009 - 23:08 #9
Ret fornuftig sammensat PC du skal til at strikke sammen. :)
Kunne bare godt foreslå et ASUS bundkort, men det kan også bare være lidt religionspræget, men nok om det.

Vælg en 850'er til den PC, og fordi den er lidt mere end der bliver brugt, et de jo i dag ikke skruet sammen så de bruger den mængde Watt men kun det der reelt bruges.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2009 - 01:19 #10
Så skal du op på minimum 800 Watt, og så må jeg sige det samme som justrace, gå efter en 850 Watts PSU.

Jeg ville også vælge et Asus bundkort, og det er religion :-)
Avatar billede justrace Novice
21. september 2009 - 01:28 #11
Godt med andre rettroende. Man må jo ikke spare på det som hele maskineriet/alteret skal bygges op på. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. september 2009 - 13:40 #12
Fuldstændig korrekt ;-)
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
24. september 2009 - 22:57 #13
I siger godt nok at det er et spørgsmål om hvad man foretrækker, asus frem for gigabyte, men har det ellers noget på sig, er der en reel forskel? Eller er det forskellen på at købe et par Diesel Jeans, mod at købe 2 par for samme pris i Jack&Jones ? :P

(kunne ikke komme på noget bedre :P)