Avatar billede Tester1 Nybegynder
19. september 2009 - 15:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ang Killdisk

- One pass zeros: 1 pass, quick, low security
- One pass random: 1 pass, quick, low security
- US DoD 5220.22-M: 3 passes, slow, high security
- German VSITR: 7 passes, slow, high security
- Russian GOST p50739-95: 5 passes, slow, high security
- Gutmann: 35 passes, very slow, highest security
- User Defined: You can specify number of passes (random)

Dataen burde i princippet være fuldstændig væk efter et pass ik?
19. september 2009 - 15:23 #1
http://www.eksperten.dk/spm/886784
http://www.eksperten.dk/spm/886785

(Er du helt paranoid mht sletning ?)

Men hvis den person der 'overtager' HD efter én KILLDSIK absolut vil bruge >10.000 Dkr for at måske genskabe små stumper af billeder fra svigermors fødelsesdag *S* ?????
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
19. september 2009 - 16:18 #2
Hvis du kan koble harddisken på som slave eller på USB, er der
andre muligheder. F.eks. Eraser som kan overskrive med flere
forskellige muligheder. Meen! det tager meget lang tid for en hel
harddisk. Men der er også mulighed for at delvis sletning.

Men karise har ret i at een overskrivning gør det meget svært at
gendanne data.  Men hvis det er meget følsomme data og du er bekymret, så er den her:
http://download.cnet.com/Eraser/3000-2092_4-10231814.html
Avatar billede trench Nybegynder
19. september 2009 - 17:12 #3
Har benyttet KillDisk mange gange. Og har også Eraser installeret på computeren.

Som man kan læse ud af de muligheder der er, er Gutmann den mest effektive slettemetode. Men Eraser kan også slette med Gutmann metoden. Og som der nævnes så er det jo (mildt sagt) meget hurtigere at slette enkelte filer end en hel harddisk. Hos mig plejer sidstnævnte at tage 1½ døgn!

Og jo, en enkelt omgang med Gutmann metoden er almindeligvis nok. Med mindre der er tale om noget ulovligt (hvilket jeg naturligvis går ud fra der ikke er). I den (hypotetiske) situation ville jeg i stedet skifte harddisken ud.
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
19. september 2009 - 18:55 #4
Gutmann er totalt Overkill. En af de motoder, som bruger 5-7
overskrivninger er rigelig.
Hvis man har så belastende data på harddisken, at man tænker på
Gutmann, vil jeg foreslå hammeren, for slælefredens skyld.
Avatar billede Tester1 Nybegynder
20. september 2009 - 16:43 #5
Tak, så blev jeg så klog.

Den første der skriver et svar får pointsene, ellers tager jeg dem selv.

Killdisk recovery..
20. september 2009 - 16:49 #6
Ping...
La' os dele alle sammen *S* ...
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 15:36 #7
Ingen point til mig, så luk nu spørgsmålet:)