Avatar billede zandman Nybegynder
19. september 2009 - 00:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Jeg har en MSI P965 bundkort jeg har flashet fra bios ver. 1.3-1.8 nu fryser den før bios

Jeg har en MSIP965 Platinum bundkort. Den har jeg lige købt en Core2Duo E8400 til som der står på deres hjemmeside er understøttet af mit bundkort. Jeg fandt dog ud af at man skulle Flashe bios før den kunne køre med Wolfdale serien fra Intel.

Jeg havde solgt min 2.4 GHZ core2duo og sat den nye chip i. Da jeg så starter computeren står den bare og genstarter kører 10 sekunder genstarter. Jeg finder ud af at jeg er nød til at have en anden processer i for at Flashe bios fra version 1.3 til 1.8

Jeg tager en P4 3 ghz fra mit mediacenter og sætter i. Dernæst starter jeg op på den. Finder den fil jeg skal flashe med.
http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=266

Ligger filerne på boot diskette og flasher fra DOS som manualen foreskriver. Jeg får også en bekræftelse på forløbet er ok. Derefter genstarter jeg computeren og den siger CMOS checksum er et eller andet. Genstarter igen og så booter den ind på min xp..

Piller derfor P4 pentium ud. Sætter Core2Duo 3 GHZ i. Starter og får så bare bios splash op på skærmen og så fryser den.

Prøver at cleare CMOS på bundkortet som manualen foreskriver med strømmen taget fra.

Samme fejl.

Hvad kan jeg prøve?

Jeg har jo nok muligheden for at sætte pentium cpu i igen men det er lidt bøvlet da jeg har sat den tilbage i mit mediacenter igen.
Avatar billede zandman Nybegynder
19. september 2009 - 00:43 #1
Jeg brugte kommandoen "Afud408.exe A7238IMS.180 /P" hvor afud408.exe er den fil der bruges til at flashe med og A7238ims.180 er den bios version jeg har hentet. Det skal være den version for det så jeg i "Live update 4" programmet som jeg kørte fra min xp partition og som normalt skulle kunne bruges til at flashe fra windows. Men den understøttede kun op til 1.3 og den havde jeg ligesom. Efter flash i xp viste deres egen update software at jeg havde fået flashet til version 1.8 så jeg kan sgu ikke lige forstå hvad problemet lige skulle være.

Jeg kunne prøve at skrive til MSI tech support men har før skrevet til deres support vedr. et andet problem og udfyldt med et tons informationer om bundkortet som det tog et spejl og 20 minutter at finde på bundkortet. Men de svarede aldrig tilbage.
Avatar billede thov Forsker
19. september 2009 - 05:45 #2
Måske er det RAM'en som ikke kan følge med din nye, hurtigere CPU ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2009 - 18:15 #3
Der findes flere versioner af P965 bundkortet, og det er ikke alle versioner der undertøtter E8400 CPU.

P965 Neo understøtter den IKKE. BIOs finder du her: http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=265

P965 Neo2 understøtter E84oo. BIOs finder du her:
http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=1163

P965 Neo-F V2 Understøtter E8400. BIOS finder du her:
http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=1275

P965 Platinum understøtter E8400. BIOS finder du her:
http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=266

Du skriver du har flashed til 1.8 BIOS, og dermed skulle du have P965 Neo eller P965 Platinum. Har du ikke en af dem, så har du flashed med forkert BIOS.

Jeg vil anbefale dig at finde ud af hvilken version af P965 du har.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2009 - 18:18 #4
Jeg fik ikke læst dit spørgsmål helt, for jeg ser nu, at det er en Platinum du har.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. september 2009 - 18:22 #5
Efter min mening er din anvendte fremgangsmåde korrekt for flash af BIOS, hvis det vel at bemærke er netop P965 Platinum du har.

Normalt når man har flashed BIOS, skal man ved første start gå direkte i BIOS, og loade default values/factory defaults, gemme og ixitte BIOS.
Avatar billede zandman Nybegynder
20. september 2009 - 16:17 #6
Den korte version: Jeg har købt nyt bundkort fordi E8400 giver store problemer i et MSI P965 Platinum bundkort. Lad være med at forsøge det...
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=123086.0
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=117494.0;prev_next=next

Thov> Jo det kan vist godt være et issue. Jeg forsøgte selv at grave lidt dybere på google og det viser sig at der findes en 45 nm version og en 65 nm version af den processor. Jeg er ikke sikker på hvilken version det lige er jeg har. Men den ene giver store problemer også relateret til ram. Der var en gut der havde testet forskellige opsætninger.

Dragonknight> Jeg takker for den tid du har brugt for at bekræfte mig i at jeg ikke har gjort noget galt. Jeg kunne nemlig heller ikke se at mit problem var selvforskyldt.

Problemet er simpelthen bundkortet. Teoretisk set kan det godt understøtte E8400 men i praksis fungerer det bare ikke godt nok. Det er oprindeligt en 1066 mhz fsb som de bare har boosted til 1333 for at understøtte de nye processorer. Det vil egentlig sige det er overclocket.

Jeg tog derfor konsekvensen og sendte bud med en kammerat som alligevel skulle købe hardware og impuls købte et nyt og billigt asus bundkort med forholdsvis gode anmeldelser ASUS P5QL/EPU

Dette for at undgå at skulle pille mit mediacenter fra hinanden igen og måske alligevel spilde min tid.

Beklager at jeg ikke lige søgte på nettet først. Men jeg frygtede jeg havde stegt min Bios Chip. Og så giver det nervøse trækninger når man ikke kan starte bios op efter en flash.

Lig gerne et svar så jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. september 2009 - 17:57 #7
Asus laver nogle rigtig gode bundkort.