Avatar billede jaarh Nybegynder
12. juli 2001 - 21:39 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Krydset kabel ???

Hvordan forbinder man 2 computer med hinanden , begge comp. har netvækskort. Jeg har hørt at man skal bruge et krydset kabel.Skal jeg bare forbinde begge comp. med et krydset kabel eller hvad.
Hilsen Jens
Avatar billede microtec Nybegynder
12. juli 2001 - 21:40 #1
Ja. De skal bare forbindes med et krydset kabel.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
12. juli 2001 - 21:41 #2
Ja, det er lige hvad du skal! - kan computerne finde sig kan de med et krydset kabel også finde hinanden!

- husk at tjekke om lampen bagpå kortet lyser...det betyder kablet er sat korrekt i!

/Johan
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juli 2001 - 22:09 #3
Et krydset kabel bruger man til RJ45 stik, altså stik der ligner telefon stik.

Hvis der er et andet rundt stik (antenne ligende) bruger man et Coax kabel.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
12. juli 2001 - 22:17 #4
Hvis du har en cromp-tang kan du selv lave dette krydsede kabel. I et krydset kabel skal de to ender krydses, derved undgår man brugen af en hub som bytter dataerne...

www.sunsite.dk/hwb kan du se hvordan du selv laver disse kabler (og mange andre kabler og stik).

Hvis du selv vil købe et sådant kabel kan du gå ind på www.edbpriser.dk under Hardware -> Kabler -> Net-kabler og lede efter Crossed Patch kabler
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juli 2001 - 22:22 #5
torbenmelander>> Det hedder en Crimptang, og de er ret dyre, ikke noget private har liggende.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
12. juli 2001 - 22:27 #6
Så crimptang (sorry)

Tænkte bare at han måske kendte nogen der havde sådan en tang el. ville erhverve sig en (ca. 400 kr.)

Også ville jeg bare dele linket til sunsite da jeg synes det er en ret fed side!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juli 2001 - 22:30 #7
Men et kabel koster langt under 100 kr. Det var derfor jeg fandt det med tangen underligt. For kan man nøjes med an standart længde kabel kan det ikke betale sig at crimpe kablet selv.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juli 2001 - 22:32 #8
Lidt priser på crossed kabel fra edbpriser.dk:
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 1M / 10/100Mbit 9 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 2M / 10/100Mbit 16 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 3M / 10/100Mbit 18 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 5M / 10/100Mbit 24 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 10M / 10/100Mbit 46 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 15M / 10/100Mbit 58 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 20M / 10/100Mbit 74 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 25M / 10/100Mbit 89 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 30M / 10/100Mbit 95 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 50M / 10/100Mbit 169 kr.
Crossed Patch RJ45 with TP-connector 100M / 10/100Mbit 295 kr.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
12. juli 2001 - 22:42 #9
Hvor har du priserne fra? EDB-PRISER?
Avatar billede microtec Nybegynder
12. juli 2001 - 22:44 #10
torbenmelander >> En Crimptank til RJ45 behøver ikke koste 400 Kr.
Jeg har en udemærket tang, som koster 139 Kr. incl. moms.
Skal man ikke bruge den så tit, kan man købe en plastik tang til 50 Kr.

Noget helt andet er at det ikke er særlig let at montere stikkene rigtigt. Det er noget pille-arbejde at få de enkelte ledningesender til at sidde på de rigtige positioner i stikkene.

Selv om jeg har en tang, kunne jeg aldrig finde på at lave netværkskabler selv. Det kan ikke betale sig.
Avatar billede microtec Nybegynder
12. juli 2001 - 22:46 #11
james_t_dk >> De priser er faktisk ikke meget mere and hvad man skag give for kabel i metermål + 2 stik.

Du har 100% ret i at det ikke betale sig at lave netværks-kabler selv.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juli 2001 - 10:30 #12
johannielsen>> Ja priserne er fra www.edbpriser.dk

microtec>> Vi har kabler, tænger og stik her på min arbejdsplads, men vi gider ikke selv lave dem, timeløn og arbejdstid gør at de alligevel er billiger at købe færdigt lavet.
Avatar billede microtec Nybegynder
13. juli 2001 - 10:34 #13
james_t_dk >> Jammen, det er jo også min pointe.
Utroligt at de ude i fjernøsten kan lave kabler til de priser.

<SNIP>
De priser er faktisk ikke meget mere and hvad man skal give for kabel i metermål + 2 stik.
</SNIP>

<SNIP>
Selv om jeg har en tang, kunne jeg aldrig finde på at lave netværkskabler selv. Det kan ikke betale sig.
</SNIP>

Avatar billede -onslow- Nybegynder
13. juli 2001 - 10:40 #14
Nej i har ret i det ikke kan..
P.s. jeg for mine gratis..
Avatar billede -onslow- Nybegynder
13. juli 2001 - 10:43 #15
jaarh>> ved du hvordan man sætter ip\'er op?
Avatar billede -onslow- Nybegynder
13. juli 2001 - 10:44 #16
hvis ikke kan jeg godt hjælpe dig
Avatar billede microtec Nybegynder
13. juli 2001 - 10:45 #17
-onslow- >> Ikke nødvendigt for bare at få 2 PCer til at \"snakke\" sammen ;o)
Avatar billede -onslow- Nybegynder
13. juli 2001 - 10:46 #18
nej...
men hvis de nu vil spille gta 1 eller Harley Davidson over net værk skal man bruge den persons ip som sætter spillet op
Avatar billede microtec Nybegynder
13. juli 2001 - 10:51 #19
-onslow- >> ...men vi ved jo ikke hvad det skal bruges til. Er det til printer/fildelign er det skudt over målet :o)
Avatar billede klatten Nybegynder
13. juli 2001 - 11:01 #20
Hej Jens

Udover at bruge et krydset kabel skal du også lave nogle ændringer i din netværksopsætning. Du skal lige være opmærksom på om, dine netkort kan køre samme hastighed. 10 eller 100 mbit/sek. Hvis begge kan køre 100 mbit/sek, skal dit krydsede kabel være Kategori 5.....køb et kat 5 uanset - det er faktisk ikke meget dyrere.

Når du er klar til at forbinde pc\'erne, er du velkommen til at maile mig cbarsoe@hotmail.com så vil jeg guide dig igennem resten.
Avatar billede microtec Nybegynder
13. juli 2001 - 11:06 #21
klatten >> Det er ikke muligt at købe dårligere end Kategori 5 i dag.
Avatar billede klatten Nybegynder
13. juli 2001 - 11:12 #22
microtec> Fint - var jeg ikke klar over! Så kan jaarh jo ikke gøre noget forkert. :-)
Avatar billede jaarh Nybegynder
13. juli 2001 - 14:40 #23
Jeg skal  bare bruge kablet når jeg skal kopier
fra den ene til den anden computer,
Avatar billede klatten Nybegynder
13. juli 2001 - 14:52 #24
jamen så held og lykke med det!