Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
13. september 2009 - 12:34 Der er 3 kommentarer

Sort skærm efter opstart

Hej eksperter,

Jeg har et problem med en computer, der lider under sort skærm.
Uddybning: Alle kabler er blevet tjekket, at de sidder som de skal. Når man starter computeren, viser den kortvarigt Dell (altså, mens den er i BIOS-fasen), men herefter bliver der sort skærm.

Jeg gætter på:
1) at det er en system/driver-fil der er forsvundet.
2) at der ved en fejl er blevet skiftet til et anden display (f.eks et tv)

Er det noget man kan nulstille i BIOS'en? Hvis ikke, hvordan kommer jeg ind i Windows og får repareret driveren eller skiftet display, når jeg ikke kan se noget?

Hvis ovenstående ikke kan lade sig gøre, vil det da være muligt at tage en komplet backup af hele computeren, over til en ekstern harddisk, for derefter at geninstallere Windows? Hvilke programmer kan bruges her?

Mange tak for jeres hjælp - den behøves :)
13. september 2009 - 12:49 #1
Kan du komme i BIOS ?

Set BIOS Default
Fejlsikker tilstand ?
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
13. september 2009 - 13:30 #2
Da det ikke er min computer, havde jeg ikke ved selvsyn konstateret, hvad der foregik.
Jeg kan nu forstå, at der kun står DELL i få sekunder, efter at man har tilsluttet strøm til skærmen.

Når man tænder computeren, sker der intet. Dette tyder vel på, at skærmen slet ikke er tilsluttet computeren?
Så der er et fysisk problem med enten et stik, eller et skærmkort der sidder løst.

Det kunne være fedt, hvis du/I har nogle gode råd, ellers bliver det nok nødvendigt, at tage ud og se det ved selvsyn.

På forhånd tak!
13. september 2009 - 13:41 #3
Det der [DELL] logo er vel SKÆRMEN selv der viser det ved PowerOn af SKÆRMEN ? Uanset om der er noget tilsluttet eller ej ?

"snakker" / blinker PC'en under PowerOn ?