Avatar billede mogenshaugaard Nybegynder
11. september 2009 - 21:23 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Er denne PC velegnet til formålet

Hej
Jeg har fået kig på denne PC: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639216

Den skal stå fast i et klasselokale og bruges sommen med en interaktiv Promethean tavle. Så den skal kunne køre programmet ActivInspire, Officepakke, geometriprogram, matchcad, surfe på nettet, lettere billedredigering, vise film mm.

Størrelsen frister naturligvis, men også det lave strømforbrug er attraktivt.

Lige nu slæber jeg en bærbar med som skal tilsluttes ved hvert lærerskift. En Acer med 1,6 Ghz celeron processor, 2 Gb ram. Intel GMA950, som, når den endelig er tilsluttet, klarer opgaven fint.

Hvordan vil Asrocken klare sig i forhold til min bærbare?

mvh
Mogens
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2009 - 21:32 #1
Computeren burde klare sig ganske godt i forhold til din bærbare. Det er en meget lydløs og strømbesparende pc, som er bygget med komponenter som er beregnede til mininotes. Jeg kan ikke stå indefor grafikchippen, men resten skulle sagtens kunne klare dit problem.
Avatar billede hcars Novice
11. september 2009 - 23:18 #2
Jeg mener, at du kigger på en meget dyr PC med en ringe ydelse. Jeg har selv prøvet en mini-PC med Atom-processor, og det var bestemt ingen nydelse, selvom jeg blot ønskede at køre regneark på den. Den blev leveret tilbage, og jeg vil aldrig have noget med Atom at gøre igen. Den er grotesk langsom. Når du taler om lettere billedbehandling, så gyser jeg.
Hvis du vil kaste dig ud i eksperimentet, så sørg for at få fuld returret.
Hvis du vil give køb på størrelsen, kan du købe en almindelig PC for 2.000 - 2.500, der kan gøre et anstændigt arbejde for dig.
Men hvis du prioriterer størrelsen så meget, så ...
Jeg tror, at denne PC vil klare opgaven væsentligt dårligere end din Celeron-bærbare.
Avatar billede mogenshaugaard Nybegynder
11. september 2009 - 23:35 #3
Hej Kimsey og hcars
Nu er i jo ikke helt enige.

Jeg hæftede mig ved at Asrock PCen udover det lave strømforbrug og den beskedne størrelse også udmærker sig ved dels en 2 kerne atomprocessor og Nvida ION grafik løsning.

Det lader til Atomprocessoren med 2 kerner har en acceptabel ydeevne, men hvor meget kan den sammenlignet med de processortyper som traditionelt har befundet sig i stationære PCere.

Det samme med Nvida ION, det lader til at være en væsentlig bedre løsning end hvad man finder i en alm. netbook. Men hvordan er ydelsen i forhold til en alm. PC med et low end grafikkort med f.eks. 512 mb ram?

Jeg har prøvet at finde nogle test, men jeg har kun kunnet finde test hvor udgangspunktet er, at maskinen skal bruges som mediacenter, og jeg ved ikke rigtig hvad et mediacenter kan/skal yde i forhold til en alm. pc.

mvh
Mogens
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2009 - 11:26 #4
@hcarts
Ja, den er dyr, men man betaler for størrelse og design. Prøv bare at kigge Apple. Folk betaler gladeligt det dobbelte for en Mac med samme ydelse som tilsvarende pc (med Windows).

Dit udsagn om at man ikke kan køre regneark eller let billedbehandling på en Intel Atom er det rene vrøvl. Jeg er den heldige eger af en Samsung NC10 med en single-core Atom på 1.6 Ghz, og den kører også regneark fint. Ligeledes gør min 300 Mhz computer, dog med en lidt modificeret version af Windows XP.

@mogenshaugaard
Generelt vil du kunne presse en ganske acceptabel ydeevne ud af en 2-kernet Atom processor. Jeg vil mene at det burde være sammenligneligt med en gammel 3 GHz Pentium 4.

Jeg ved som sagt ikke så meget om Nvideas Ion grafikchip, men du vil helt sikkert få en væsentligt dårligere ydelse end med et normalt grafikkort med 512 mb ram, som jeg iøvrigt heller ikke ville kalde low-end.

Generelt skal et mediecenter kunne det samme som en normal pc, udover at den skal kunne afspille video i høj kvalitet flydende. Derudover skal den være lydløs og se godt ud. Næsten der samme som det du ønsker af din pc, med undtagelse af det med videoen.
Avatar billede hcars Novice
12. september 2009 - 16:48 #5
Til det forrige indlæg: Hvis du havde fået fat i essensen i mit indlæg, så udtalte jeg mig om den mini-note, som jeg selv havde købt og leveret tilbage. Hvorvidt der var tale om et mandagseksemplar, skal jeg ikke kunne sige, men jeg kunne konstatere, at der gik ekstrem lang tid med at åbne og efter hver indtastning i Excel.
Hvis du har andre erfaringer, så er det jo bare fint, at de kommer på banen, men det har bare ikke noget med min erfaring at gøre.
Avatar billede mogenshaugaard Nybegynder
24. november 2009 - 23:11 #6
Det er vist ved at være tid for at lukke denne tråd. Hvis i som har kommenteret på spørgsmålet ligger et svar, vil jeg uddele point.

Jeg har desværre fortsat lidt svært ved at finde en god test af ministationære med Nvidia Ion og Atom 330.

Valget står nu mellem Acer revo 3610, Asrock'en og Asus Eee box.

At prisen er lidt højere pga. størrelsen hentes hjem af det meget lave strømforbrug, der er tale om maskiner som kommer til at køre rigtig mange timer.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2009 - 00:32 #7
Så vidt jeg ved har Asus Eee Box næsten de samme specs som Astock'en, hvor imod Acer Revo'en kører en god del hurtigere, og vil derfor også være bedre egnet til de lidt mere processorintensive opgaver.

Ja, de kan komme ned på ganske få watt. Det er jo det smarte ved bærbare komponenter som er udviklet med lang batterilevetid i sigtet.

Prøv at tage ud i butikken og mærke på dem. Bed en ekspedient om at tænde for dem, så du kan prøve at køre de programmer du vil bruge og vurdere hastigheden. Det er meget lettere og bedre end at læse utallige tests og anmeldelser.