Avatar billede udp Nybegynder
11. september 2009 - 11:49 Der er 7 kommentarer

katagorisering

Hej Exp.

Vi er et firma der jævnligt har/får mange fotos ind, hovedsageligt til undervisningsbrug (ilustrering af tech.PPT etc.)

Vi søger en metode til auto kagalogisere billeder/fotos.
Uden at skulle manuelt navngive hver enkelt foto med meget lange navne/stier

Hvert foto skal ex. min. have
1 af 4 hovedkatagorier +
1 af 10 underkatagorier +
1 situationsbestemt beskrivelse (langt)

Der skal herefter kunne søges på alle

Kan man trække et foto ud til/i stien hvorefter det autom. får tildelt stiens navn?

Betyder billed formatet noget i denne sammenhæng?

Mvh

UDP
Avatar billede milter Ekspert
11. september 2009 - 20:30 #1
Det lyder, som om I har brug for et program til at organisere jeres billeder. Kig på siden herunder, hvor nogle af dem vurderes:

http://photo-organizing-software-review.toptenreviews.com/

Jeg går ud fra, at alle billederne er digitale. Digitale billeder kan lagre oplysninger til hjælp ved katalogisering, og programmer som dem i linket anvender disse oplysninger. Programmerne bygger en database over billederne, de flytter ikke rundt på deres oprindelige placering på computeren.

Hvert enkelt billede skal så puttes i de kategorier, man mener, det skal høre hjemme i. Kategorierne laver man selv.

Vha. søgefunktionen i programmet kan man så finde frem til de billeder, som svarer til de kriterier man har søgt på, f.eks. :
DYR + FUGLE + SPURVE.

Jeg håber, det giver mening :-)
Avatar billede milter Ekspert
11. september 2009 - 20:37 #2
Jeg glemte at skrive, at oplysningerne kan lagres som EXIF-informationer og som IPTC-oplysninger. Kig på linkene herunder:

http://da.wikipedia.org/wiki/EXIF

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Press_Telecommunications_Council

Ikke alle billedformater understøtter de to. .JPEG og .TIFF kan bruges.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
12. september 2009 - 13:23 #3
Det lyder som en opgave for FotoStation fra http://www.fotoware.com.

Der kommer en ny version sidst på året ;-)
Avatar billede udp Nybegynder
14. september 2009 - 14:06 #4
Tak for det!
har jeg lukket ? nu?
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2009 - 23:23 #5
Velbekom, og nej, du har ikke lukket endnu.

Indlæg i form af "Svar" skal bruges af dem, som hjælper dig med at besvare et spørgsmål. Systemet her på eksperten.dk virker på denne måde:

Du stiller et spørgsmål > Andre kommer med forslag til løsninger i form af "Kommentar" > Hvis du får løst problemet, beder du den/dem, som ledte dig på rette vej, om at lægge et "Svar" > Næste gang, du åbner dette vindue/spørgsmål, vil du få mulighed for at acceptere eller afvise "Svarene" > Klik på "Accepter" ud for den/dem, du ønsker at give pointene tilog klik "Opret" > Spørgsmålet er nu lukket.

Hvis ikke, du finder nogle af forslagene brugbare, skriver du det i et kort indlæg, som du selv opretter som "Svar" og derefter selv "Accepterer" > Nu er spørgsmålet også lukket.

Kig også her om reglerne for Eksperten.dk:

http://expfaq.dk/
Avatar billede vejmand Juniormester
14. september 2009 - 23:39 #6
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2009 - 23:53 #7
@vejmand.

Tak, den havde jeg slet ikke set :-)