Avatar billede jannick2400 Nybegynder
09. september 2009 - 11:57 Der er 11 kommentarer

5,1 lyd gennem optisk???!!!

Hej.
Jeg har netop anskaffet mig et optisk kabel, som går fra min computer til mit anlæg.
Mit lydkort er realtek onboard high definition. og jeg har en sony 5,1 kanals forstærker.

mit problem er at når jeg kører lyden igennem det optiske kabel kan jeg kun høre lyden i fronthøjttalerne. og jeg kan ikke ændre indstillingerne på forstærkeren.
Det er til stor irritation da, jeg meget gerne vil have lyden ud af samtlige højttalere.

Når det alm analoge jackstick er tilsluttet har jeg ingen problemer og mit lydkort understøtter 5,1 kanal.

HJÆÆÆÆLP!

MVH Jannick
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. september 2009 - 12:04 #1
Hvad med i selve driveren på pc - hjælper det ikke at fortælle der at du bruger 5.1 højttalere?
Avatar billede jannick2400 Nybegynder
09. september 2009 - 12:16 #2
Jeg kan ikke ændre det. den vil kun sende lyden ud i stereo via det optiske kabel. og min forstærker vil ikke omkode det til dolby digital medmindre jeg skifter til det gamle jackstik
Avatar billede amd Nybegynder
09. september 2009 - 22:33 #3
Din forstærker dekoder ikke signalet, når du overfører det analog, via jack kabler. Så dekoder du i computeren. Er det ikke fordi, du ikke har afspillet noget, som er i 5.1 endnu? Husk at indstil din forstærker / receiver indgang til at køre 5.1 også.
Avatar billede amd Nybegynder
09. september 2009 - 22:37 #4
I øvrigt, så får du jo ofte et stykke hjælpesoftware med til lydkortet, som john_stigers siger. Ligger tit i kontrolpanel som ekstra program. Det skal som regel også indstilles til at køre 5.1.
Avatar billede jannick2400 Nybegynder
10. september 2009 - 00:38 #5
Jeg er en erfaren pc bruger, og jeg har allerede prøvet det i skriver.
Jeg har fundet ud af at via digital udgangen på pc'en skal den fil man afspiller være indkodet i dts eller 5,1 kanals lyd for at recieveren kan modtage det, og sende lyden ud i alle højttalere.
og da alle mp3 filer er kodet i 2.0 kanals lyd kan jeg kun høre det i to højttalere.

Jeg har allerede via k-lite codec pack. fundet frem til et filter som sender lyden ud i dts, men kun når jeg afspiller film.

Jeg søger et program eller et codec der kan "konvertere" lyden i real-time, så 2 kanals filer bliver sendt ud af computeren som 5,1 kanals. eller bare multi stereo, da jeg godt vil udnytte i hvert fald mine to baghøjttalere.

Please hjælp mig det er et kæmpe irritationsmoment!
der må være nogen derude, der har erfaring med dette.
Avatar billede jannick2400 Nybegynder
10. september 2009 - 00:40 #6
glemte lige at skrive, at når jeg bruger optisk kabel, er der spærret for indstillingsmulighederne på forstærkeren, da den følger de indstillinger den modtager fra pc'en.
Avatar billede jannick2400 Nybegynder
10. september 2009 - 00:59 #7
Jeg har selv fundet løsningen som jeg dog ikke er tilfreds med.

jeg skulle bare ændre Hz opsætningen fra 24-bit 94000 hz til 16 bit 44100 hz. så kvaliteten er dårligere hvis jeg vil høre lyden i alle højttalere.. meget mærkeligt!!!
Avatar billede amd Nybegynder
10. september 2009 - 08:25 #8
Det lyder mærkeligt, at antallet af spillende højttalere ændres grundet skift i signalbredde. Men mere mærkeligt finder jeg det, at du ønsker at høre musik på mere end de 2 front højttalere. Langt de fleste hifikyndige vil mene, at netop det ødelægger lyden. Når du så begynder at afspille film, som har 5.1 vil du jo også bare få samme stereo signal helt forkert ud i de forskellige højttalere, og ødelægge surroundeffekten. Har du ikke en on-screen menu på din receiver? Der kan man som oftest vælge 5 ch stereo eller lign. Så burde den spille stereo på alle højttalere uanset hva signal den får ind.
Avatar billede jannick2400 Nybegynder
10. september 2009 - 10:01 #9
ja ikke?? det er meget underligt..
Når pc'en er indstillet til at sende lyden ud i 24 bit 96000 hz får jeg kun lyden i 2 højttalere. også når jeg afspiller film og så er recieveren låst hvad angår indstillinger og jeg kan ikke ændre noget som helst.
når pc'en er indstillet til 48000 hz eller derunder, kan jeg ændre alle indstillinger på recieveren..

Som du siger er lyden rigtig god når den er sat til 94000 hz og lyden kommer ud af to højttalere. MEN, bassen er alt for meget, altså det lyder godt, også når jeg skruer op - men mine naboer bliver nok lidt utilfredse i længden og så kan jeg ikke se film på pcen i dts.

Jeg har læst lidt rundtomkring på engelske sider og jeg har fået dette indtryk.
hvis jeg vil have det som jeg vil ha, så skal jeg nok ud i at købe et godt lydkort til min pc, som har muligheden for at konvertere signalet elektronisk og ikke i et software program.
- Men det irriterer mig stadig at min reciever ikke ved 96000 hz selv kan bestemme hvilke højttalere der kommer lyd ud af som man kan med analog. måske kan man få en reciever der kan? hvem ved?
Men det har jeg ikke lige planer om at investere i foreløbigt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 11:28 #10
Du forlanger noget, som din forstærker ikke kan håndtere.

Dolby Digital specifikationen f.eks er altid 16 bits, og kan være 32 kHz, 44.1 kHz eller 48kHz

DTS specifikationen er altid enten 16 bits eller 24 bits, og er 48 kHz som er det normale, men KAN også være 96 kHz

Så hvis du vil overføre audio via optisk SPDIF, er du nødt til at overholde dekodningsstandarten, ellers vil det ikke fungere.

Du kan læse om det her: http://www.ask.com/bar?q=dts+specification&page=1&qsrc=0&ab=3&u=http%3A%2F%2Fwww.tomsguide.com%2Fus%2Fhigh-def-audio-hdmi%2Creview-1088-3.html
Avatar billede jannick2400 Nybegynder
10. september 2009 - 12:54 #11
jeg har efterhånden accepteret at det bare ikke kan lade sig gøre.
men ellers tak for svarene.