Avatar billede m-smith Nybegynder
04. september 2009 - 18:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Wifi + laptop problemer - "Henter netværksaddresse"

Hej!

Jeg har lidt problemer med min nyerhvervede Linksys WRT160N. Mit netværk består af 2 stationære + 1 laptop + 1 smartphone.

De stationære computere virker perfekt (wired) og smartphonen kan også fint hoppe på det trådløse og surfe løs. Problemet opstår når jeg prøver at smække den bærbare på, når jeg prøver at oprette forbindelse sidder den fast ved "Henter netværksaddresse" og det ser ud som om, at den prøver hele tiden - men kan simpelthen ikke. Sætter jeg den på med RJ45 virker det med det samme.

Routeren er sat op således: WPA TKIS kryptering, ingen MAC filtrering og DHCP aktiveret.. Jeg har prøvet både med indbygget trådløst netkort og et USB netkort fra Netgear.

Hvad er der dog galt?

På forhånd mange tak.
Avatar billede osigaard Nybegynder
04. september 2009 - 18:56 #1
Er du sikker på at laptops trådløse netkort kan køre n-standard ?
Måske det trådløse kort kun kam køre b+g-standard (max 54,0 Mbps)
Prøv at gå ind på routeren og sætte det trådløse netværk til Only b+g.
Avatar billede m-smith Nybegynder
04. september 2009 - 19:06 #2
Det kan den nemlig IKKE - men det kan min smartphone nu heller ikke, og den kan jo stadig connecte. Jeg har prøvet kun at sætte den på B/G eller kun G. Ingen forskel.
Avatar billede osigaard Nybegynder
04. september 2009 - 19:31 #3
Prøv evt.at skifte til en anden kanal
Avatar billede m-smith Nybegynder
05. september 2009 - 18:44 #4
Hvordan gøres det? Forstår ikke helt hvad du mener :/
Avatar billede Locodk Nybegynder
08. september 2009 - 15:13 #5
M-smith - du skal logge ind i router interfacet og så er det formentlig under "advancerede trådløse indstillinger" eller noget lignende. Kender desværre ikke din router.

Der er typisk en option der hedder Chanel - det er nogle preset frekvenser som din router opererer på.

På nogle routere vælger man bare en frekvens, prøv og vælg en anden end den den allerede står på.
Avatar billede m-smith Nybegynder
08. september 2009 - 16:33 #6
I skrivende stund, efter en del reset af router, kunne den bærbare nu logge på. Jeg prøver lige, at se om den kan det igen senere efter en genstart. Ellers må jeg jo prøve at lege lidt med de frekvenser der :)
Avatar billede m-smith Nybegynder
09. september 2009 - 16:30 #7
Arrghh nu vil den ikke logge på igen. Den står bare hele tiden og forsøger at hente en netværksaddresse, men det lykkes ikke. Har prøvet at lege med frekvens indstillinger, men det hjalp desværre ikke.

Kan jeg gøre sådan, at den bærbare altid får den samme IP af routeren og altid er i stand til at komme på? Min trådløse viden er ret begrænset, så kan være i kan komme med et godt råd eller en løsning.

Tak
Avatar billede Locodk Nybegynder
09. september 2009 - 17:03 #8
Man kan - ihvertfald på min egen - låse IP'erne til bestemte mac adresser.

PÅ min egen router kan det gøres både efter computeren har tilsluttet og fået ip, eller manuelt ved indtastning af mac adressen

Hvis du har mulighed så prøv og se om du kan finde en DHCP log på din router.

Så kan du lige skrive om der står noget i den der relaterer sig til din bærbar - ting som fx. denied, refused eller lign.
Avatar billede m-smith Nybegynder
09. september 2009 - 17:25 #9
Efter en chat med Linksys har jeg nu fået det til at virke :)

I skal have mange tak for hjælpen. Det er længe siden jeg sidst har brugt eksperten - hvis jeg nu vil dele points mellem jer, så skal i begge lægge et svar som jeg så accepterer ikke?
Avatar billede Locodk Nybegynder
09. september 2009 - 17:46 #10
Jo det er korrekt.
Du må meget gerne skrive hvordan i løste problemet :)
Avatar billede m-smith Nybegynder
09. september 2009 - 18:10 #11
Venter lige på osigaard også lægger et svar :).

Det var først og fremmest et krypteringsproblem og en firmware opdatering der var gået galt - derudover havde den bærbare åbenbart en gammel Sygate firewall liggende (med ikoner osv slået fra, så man ikke vidste den kørte) som hindrede den i at connecte. Små problemer der udviklede sig til en tankevrider :p
Avatar billede m-smith Nybegynder
14. september 2009 - 22:32 #12
Nå nu er det vel fair nok, at Locodk får points istedet.
Avatar billede osigaard Nybegynder
15. september 2009 - 12:28 #13
Locodk har vist brug for points end mig, so OK :-)
Avatar billede osigaard Nybegynder
15. september 2009 - 12:30 #14
Locodk har vist mere brug for points end mig, så OK :-)