Avatar billede mortenimba Nybegynder
02. september 2009 - 09:08 Der er 8 kommentarer

Hvordan undgår man at anlægget brænder sammen?

Hej

Jeg kender flere som, i forbindelse med private fester, har oplevet at anlægget er brændt sammen undervejs. Hvad går galt i anlægget når det står af? Nogle tips til at undgå situationen?
Avatar billede hrc Mester
02. september 2009 - 09:59 #1
Man kan da høre det! En nem regel er at man ikke skal spille højere end at det stadig lyder godt. Ved godt at nutidens dansemusik, stort set aldrig lyder godt, men du forstår hvad jeg mener. Lyden skal være ren. En anden regel er ikke at genere naboerne...

Dengang hvor High-Fidelity (HiFi) betød noget andet og mere end iPod og lignende komprimerede lydformidlere, skruede man ned når lyden blev forvrænget; helt automatisk. Det eller at pickuppen begyndte at hoppe rundt i rillen.

Andre råd:
- Køb kvalitet. Et anlæg til 2-3000 incl. højtalere tigger om at blive brændt af. Desuden er lyden generelt så dårlig at man ikke kan skelne mellem almindelig forvrængning og forvrængning fra en overbelastet forstærker.

- Sørg' for at ventilation til forstærkeren er god. Hvis udluftningshullerne i kabinettet er dækket af CD-covers eller en ditto lun CD-afspiller, så bliver der varmt.

- Man kan også lukke dørene for så skal der ikke spille så højt.

- Lad være med at spille højt i timevis. Giv anlægget pauser. Det har også den gode bivirkning at folk kan snakke.
Avatar billede hrc Mester
02. september 2009 - 10:32 #2
Selv om det er lidt teknisk så beskriver denne glimrende elektronik-hjemmeside faktisk hvad der sker når forstærkeren ikke kan følge med. Med sinuskurver og alt.

http://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp_4.html

Der er mere elektronik-guf her:

http://www.angelfire.com/ab3/mjramp/phil.html
http://www.silcom.com/~aludwig/Amplifier_distortion.htm
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 14:32 #3
he he hrc, glimrende forklaring.

Min erfaring er, først bliver spolen i højtaleren varm, så falder modstanden, så bliver udgangstransitoren overbelastet og den "knækker" samen som diode. Nu har man så ikke en linær transistor mere men skrat skrateret dot skrat (amperene skal nok komme ud).

Man skal sammenholde udgangs trinet med højtalerne OHM og Watt.

Men helt klart.. Man skruer ned før det lyder dårligt, hvilket nogle mennesker ikke har kapacitet til.
Avatar billede hrc Mester
02. september 2009 - 14:52 #4
jape44: Jeg var ved at nævne, at det tit var højtaleren der brændte forstærkeren af, men kunne ikke, på siddende bag, komme på argumentet, at højtalerens modstand (ohm) faldt jo højere spoletemperaturen blev. Faktisk er det vel sådan de fleste forstærkere brænder af, er det ikke?

Endnu et argument for at give højtalerene en pause.
Avatar billede hrc Mester
02. september 2009 - 14:54 #5
... og det er derfor HiFi-klubben tit bruger salgsargumentet, at deres forstærkere kan klare mange amperer ved 2 ohm.
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 16:18 #6
Jo en højtaler/spole kan blive ret varm - lige som en dypkoger og så smelter lakken som isolerer og begynder at kortslutte kobberet, så er den højtaler ødelagt.

"mange amperer ved 2 ohm." er en tyk kobbertråd men den er vanskelig at køle ned, da spolen jo hænger frit og ikke må røre noget. Luften som kan cirkulere ved at parabolen bevæger sig frem og tilbage, hjælper en hel del.

2 ohm er ikke ret meget og kan næppe klare de høje toner, men der sidder jo så et delfilter til de forskellige højtalere og med forskellig ohm.

Ikke for at belære nogen og uden jeg har nogen praktisk erfaring, men kun teoretisk. Virker det tåbeligt, at en udgangstransistor skal levere hele frekvensområdet, som så igen, bliver adskilt af et delfilter, som kun er besat af passive komponenter. Med mindre man har en subwoffer, har man 3 forskellige højtaler i ét kabinet X 2.

De udgangstransistorer som ikke kan ses direkte på en køleplade bag på kabinettet, giver jeg ikke meget for. En rørforstærker, er meget mere lineær eftersom den bedre kan gengive sit input i forhold til output.

hrc... du har ret i at, med den digitale musik, vi lytter til i dag, kan det være total lige meget. Det er for det meste rytmer en skinger stemme og dyb bas og det skal en transistor altså lige klare.

jeg giver også mortenimba ret i at musik, i en den kaliber skal afspilles rigtig højt, men så må man også til tegnebogen og købe noget kvalivare som passer sammen. Og i øvrigt advare naboerne, med en biografbillet :-)
Avatar billede js_delphi Nybegynder
02. september 2009 - 19:50 #7
Bare for en god ordens skyld:
Er I sikre paa, en spoles modstand falder, naar den bliver varm?
Jeg mener nu, det er omvendt, men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

Hvis en spole bliver saa varm, at isoleringen smelter, falder modstanden selvfoelgelig, da flere viklinger roerer hinanden direkte. Maaske var det det, I mente?
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 20:20 #8
Hmm! jeg svinger selv lidt på min egen kommentar.

Analogi: Hvis man skruer op for en glødelampe (>12 Volt) lyser den stærkere og dermed falder modstanden og nu går der så mere ampere igennem indtil den springer.

Men jeg er sku ikke helt sikker :-)