Avatar billede jtjansen Nybegynder
29. august 2009 - 19:44 Der er 5 kommentarer

peformance/watt stationær computer.

Jeg skal have en ny stationær computer og fokuserer på at den skal bruge lidt strøm. Samtidigt skal det heller ikke være for langsomt. Altså ikke noget med en Atom CPU i.

Ydermere skal den have dual core og være lyd svag. Har i et bud på et system? Lav pris er ikke vigtigt.

Hvilke CPU'er (bedre en Atom) ydere bedst i peformance/watt?

Gerne links til nogen test.

Tak for hjælpen-
Avatar billede jtjansen Nybegynder
29. august 2009 - 19:56 #1
nå ja. Der skal ikke spilles på computeren. Men gerne en god cpu til kompilering + video encoding mm.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2009 - 20:01 #2
PC World skrev for et stykke tid siden om hvordan man byggede en computer der kun brugte 30-watt. Artiklen kan læses her:
http://www.pcworld.dk/art/9991?page=2
Computeren er baseret på en Intel Atom, men det er en single-core version. I mellemtiden er der kommet en dual-core Atom processor på 1.6 Ghz kaldet Intel Atom 330. Den koster, sammen med et passende bundkort ca. 600 kr., og er derfor en ganske billig bund til en strømbesparende computer.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=473604

Hvis du hellere vil have et færdigt alternativ, og altså ikke gider samle selv, kan det godt betale sig at købe en bærbar, da de, pga. batterilevetid ofte bruger under halvt så meget strøm som en stationær.
Avatar billede jtjansen Nybegynder
29. august 2009 - 20:49 #3
Atom, selv dual core er for langsom.
Avatar billede drenriza Nybegynder
30. august 2009 - 09:52 #4
hvorfor er det så vigtigt at den skal være strømbesparende?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2009 - 10:52 #5
Generelt er Intels Xeon processorer både lydløse, i form af passiv køling og strømbesparende, da de er lavet til servere. Til gengæld skal de sidde i et specielt socket, så det er ikke alle bundkort der understøtter dem.

En Xeon på EDBpriser.dk
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=208825