Avatar billede madiedk Nybegynder
27. august 2009 - 20:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

query performance db vs. db

Hej

Hvor stor performance er der på en ms access database og en oracle database?

Jeg tænker hvis de har samme hardware, og man kun sammenligner på selve query optimatizationen? Jeg har nogle forespørgsler der tager 3. min at kører i access kan man forvente stor forskal hvis de kommer over i en oracle db?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2009 - 20:33 #1
Der vist stort set intet overlap mellem Access og Oracle brug.

Den stoerste forskel i performance vil vaere givet af forskellen mellem fil databaser og database servere.

Jeg vil dog tro at Oracle's query optimizer er betydeligt bedre end Access's ditto.

3 minutter er meget lang tid.

Har du en fornuftig tabel struktur og de indexes som du skal have?
Avatar billede madiedk Nybegynder
27. august 2009 - 21:33 #2
ja både index og tabelstruktur skulle jeg mene var som de skulle være. De udtræk der tager længe er nogle hvor jeg har linket nogle tabeller fra oracle ind i access og så kombineret forespørgslen med access egen tabeller. det er en rimelig complex forespørgel hvor jeg bruger 4 forespørgsler/view i en forespørgsel. (Den kan sikkert laves mere simpel)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2009 - 22:51 #3
Queries som mixer data fra 2 data sourcer er meget svaere at optimere, saa alene ved at putte all tabeller (og views) i samme database vil give langt bedre muligheder for at optimere.
Avatar billede jensriis Novice
29. august 2009 - 10:29 #4
Ligger access databasen på et netværksdrev?

Access performer dårligt over netværk - ISÆr hvis der er flere brugere på.
Prøv at kopiere databasen over på dit lokale c: drev.

Oracle er en moden database der er optimeret til brug i netværk.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2009 - 02:23 #5
svar fra mig