Avatar billede martin_moth Mester
23. august 2009 - 01:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

udskift farve i et foto

Jeg har et foto (taget med et digitalkamera)hvor jeg gerne vil forsøge at skifte alt det gule ud med fx. rød, grøn, blå elle rnoget andet.

Fx. hvis det nu var en cykel hvor en del af stellet var gult, ville jeg se hvordan det ville se ud hvis det gule var en anden farve.

Findes det som shareware, der er nogenlunde nemt at gpåtil?
Avatar billede nissen2630 Novice
23. august 2009 - 01:24 #1
Jeg vil gætte på at Paint.net kan klare opgaven.

Der findes et hav af filtre og andre spændende plug-in's til det.
Bruger det selv og finder det ret let at bruge.

Tror også Gimp kan klare det.
Avatar billede jesperhgh Nybegynder
23. august 2009 - 04:39 #2
Ja, Gimp eller Photoshop kan gøre det.
Hvis du f.eks. vil lave gul om til blå, så er der jo formentlig mange nuancer af gul, så det er ikke så simpelt som at ændre een farve til en anden. Men prøv at eksperimentere lidt med layers og masks i Photoshop eller Gimp. Prøv bl.a. at at lave en mask udfra et layer, som du manipulerer via channels (RGB f.eks.).
Altså, du har dit billede som det nederste layer. Herover lægger du så et mask layer, som lader alt skinne igennem untagen f.eks. gule nuancer.
Det kan godt være lidt tricky, for mange andre farver end gul indeholder jo mere eller mindre gul.
Men prøv så at lave flere mask layers og læg dem ovenpå. Hver af maskerne kan så lade forskellige nuancer af ikke-gul skinne igennem.

Gimp er et gratis og rigtigt fedt program, som kan det meste af det Photoshop kan. Jeg ved dog ikke om det findes i en Windows udgave. Selv bruger jeg det på Ubuntu (Linux).
Avatar billede martin_moth Mester
01. februar 2010 - 21:23 #3
Smid svar :-)
Avatar billede jesperhgh Nybegynder
02. februar 2010 - 04:29 #4
Lad høre om, og i givet fald med hvilken software, du fik det til at virke.