Avatar billede zandman Nybegynder
21. august 2009 - 18:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Har jeg brændt mit bundkort af?

Jeg har netop villet teste et geforce 9800 GX2 grafikkort fra en kammerat i min egen computer fordi han mente at have bøvl med den.

Jeg sætter den i min maskine med en MSI P965 platinum bundkort.

Jeg tilslutter strøm til grafikkortet med et 6 bens strømstik

Geforce 9800 GX2 bruger derudover et 8 bens strømstik.

Jeg har ikke en 8 ports strømstik fra min PSU. Jeg ser så at jeg har et på bundkortet hvor de 4 ben dog af dækket af med en løs kapsel.

Jeg tænker nåh fedt og sætter strøm til grafikkortet fra det stik på bundkortet der - fandt jeg ud af - var beregnet til strøm fra psu til min cpu.

I forvejen har jeg et 4 polet stik på bundkortet til at give strøm til min cpu.

Jeg kan ikke boote computeren op med det nye grafikkort.

Jeg sætter mit eget grafikkort tilbage i maskinen og nu kan maskinen ikke starte op.

Jeg kigger derfor efter hvad der er galt og nu kører min cpu køler ikke mere. Jeg prøver at sætte en anden linie i fra min PSU men det giver samme resultat. Jeg sætter en anden køler til med samme resultat.

Har jeg ved at sætte strøm fra psu til bundkort og fra grafikkort til cpu strømstikket på bundkortet kortsluttet mit bundkort hvor man har i tankerne at der jo er strøm til grafikkortet på et 6 bens stik. Derefter sætter jeg stikket i fra 8 bens stik på grafik ned på bundkortet beregnet til cpu strøm. Har jeg så sendt strøm fra psu gennem grafikkort retur ned på bundkortet og skabt en kortslutning.

Hjælp.......
Avatar billede zandman Nybegynder
21. august 2009 - 18:33 #1
Jeg har også lige konstateret at min dvd brænder ikke kan åbne. Det kræver vel kun at den har strøm for at åbne. ikke at den har forbindelse til bundkortet. Jeg har prøvet med en udgang fra psu jeg ved virker for den kan nemlig godt få min grafikkort blæser til at køre. Men kun når der er sat strøm til bundkortet.

Gad vide om jeg netop har smadret alt hardware totalt.
Avatar billede zandman Nybegynder
21. august 2009 - 18:41 #2
Jeg satte et andet dvd drev til. Kun til strøm. Det kan godt åbnes. Så prøvede jeg at hive IDE kablet ud af DVD drevet så kan det dvd drev der sidder i også åbne. Så jeg formoder der er noget helt galt med bundkortet.

Men har nogen et klart svar på hvor galt det kan være gået det jeg har gjort. For er det kun et bundkort er det da til at leve med.
Avatar billede danco Nybegynder
21. august 2009 - 19:24 #3
Umiddelbart som du forklarer det og som du resonerer selv, så lyder det som om at dit bundkort er dødt.
Det kan jo aldrig anbefales at tilslutte noget hardware på en selvopfunden måde, det gør jeg ihvertfald aldrig.
Avatar billede zandman Nybegynder
21. august 2009 - 19:27 #4
Den selvopfundne måde ville heller ikke have kommet på tale hvis jeg havde konsulteret min manual inden jeg satte den til. Det værste er at nu hvor jeg var ved at pille alle kabler fra så så jeg at jeg rent faktisk havde det 8 ports stik fra psu. Så havde jeg fundet det så havde det nok ikke kostet et bundkort. Plus hvad ved jeg ellers der er røget med i købet. CPU RAM måske... Det er da den dårligste dag i mit liv :)
Avatar billede zandman Nybegynder
21. august 2009 - 19:29 #5
For resten så virker min cpu køler hvis jeg tilslutter den en anden blæser udgang. Så noget tyder på jeg har brændt noget af der vedrører strøm til cpu + blæser til cpu.

Jeg har prøvet at sætte strøm til bundkortet med det 8 bens stik jeg så havde i computeren. Så får jeg to hurtige bip og så 8 bip derefter. Når jeg læser hvad det betyder jubler jeg ikke ligefrem.
Avatar billede zandman Nybegynder
21. august 2009 - 22:10 #6
Pludselig så kunne den køre igen. Jeg endte nu med at skulle sætte strøm både til 8 ports cpu power og 4 ports cpu power. Jeg har ingen ide om hvad der er sket eller hvorfor. Men jeg lavede cmos reset og så havde jeg sat en diagnose ting til der fulgte med bundkortet med 4 led der beskriver fejl... Noget med en d-bracket 2 connector....
Anyways danco du kan ligge et svar da du var den eneste der reagerede.
Avatar billede zandman Nybegynder
20. september 2009 - 18:42 #7
Timeout. Lukker nu.