Avatar billede thecelt Nybegynder
19. august 2009 - 22:54 Der er 11 kommentarer

Database til tekster på forskellige sprog

Hej eksperter,

Jeg er på udkig efter en god og simpel løsning/database som skal kunne håndtere og strukturere alle vores tekster, som efterhånden er mange og i mange forskellige sprog.

Dét jeg forestiller mig er således:

Man åbner "programmet" (eller hvad det nu bliver) her er der et søgefelt, et sted hvor man kan vælge på hvilket sprog man søge, og man skal angive destinationssproget. F.eks. jeg sætter søgesproget til engelsk og destinationssproget til dansk. Jeg søger på "car" og jeg får "bil" Endvidere kan jeg via flueben afkrydse om jeg vil have en produkttekst til produktet også og så kommer den tekst der hører til dette produkt jeg har søgt på.

Jeg vil pointere, at det IKKE skal oversætte noget. Vi har alle vores tekster oversat eksternt og samlet dem i word filer. Det er tiltænkt at vi så vil copy/paste alle tekster ind i databasen på de forskellige sprog- og derved kan den søge.

En anden ting der skal tænkes over, er hvordan "applikationen" skal laves og bruges: altså om det skal være en access fil der åbnes, eller som en webbaseret udgave.

Situationen er den, at vi netop har  fusioneret med en udenlansk virksomhed og de skal lave mange af vores marketing materialer med vores produkter, så der skal være NEM adgang til systemet, og nemt at opdatere / komme nye tekster ind. Jeg forestiller mig måske en access database som en slags webbaseret løsning med en simpelt frontend???

Der vil være mange brugere af systemet, så der skal udpeges én eller to som står får indtasting/copy paste af tekster og vedligeholdelse.

Så, efter en længere forklaring håber jeg at nogen kan se hvad jeg mener og være behjælpelige. :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. august 2009 - 23:16 #1
"Ordbogen" kunne organiseres i
RegneArk eller Database

Ajourføring via tekstfiler/CSV-filer eller Web-baseret (Hosted Access database). Har eksperimenteret lidt med en sådan.

Hvormange ord er der tale om (ca.)?
På hvor mange sprog?
Er destinationsfilerne i Word eller?

--

Arbejder udelukkende med systemudvikling/ programmering (VBA) i Microsoft Office (pt.: 2003)
Avatar billede thecelt Nybegynder
19. august 2009 - 23:30 #2
Hejsa,

Tak for svaret.

Du får lige et indblik i omfanget.

Vi har 12 produktkategorier som indeholder fra 3-12 produkter. Ca. 55 produkter i alt. Hvert produkt har følgende:

1. Produktnavn
2. Kort produktteskt (ca. 1 linje)
3. Lang produkt tekst (ca. 3-4 linjer)

Hver af vores kategorier (12) har også en tekst(ca. 3-5 linjer)

De er oversat til ca. 8 sprog

Alt i alt giver det ret mange tekster, men det skal jo bare laves sådan at vi selv copy/paster teksterne ind i systemet/databsen, så det er bare arbejde til os selv første gang.

et kunne være rigtig smart hvis ma udover at søge på enkelte produkter/ord, også kunne søge på en frase; f.eks. hvis man kan huske at man på et tidspunkt brugte en smart tekst på en flyer, men ikke kan huske den ordenligt og hvor henne den er, men kun kan huske at den indeholdet, f.eks. "en god bog" og så fremkommer de tekster hvor disse ord indgår .. kan du følge mig? :-)

I dag har vi bare alle vores sprog samlet i få word filer (men de skal bare kopieres ind et sted)

Det skal helst laves sådan at jeg nemt selv kan indsætte tekster, da der kan komme ændringer til tekster, nye produkter osv. ofte. Bare tryk på en "update" knap og  når så en bruger 10 sek. efter vil søge, så er det opdateret (ikke noget med at jeg gemmer en access fil, som så skal sendes rundt til alle brugerne hver gang... :-)

Var det svar nok? Frontend designet kan/vil jeg gerne selv lave :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. august 2009 - 23:55 #3
Tak for info. Det var nok i første omgang. :-)

Har tidligere konstrueret forskellige søge-systemer - også efter det princip du nævner.

Der kunne jo evt. konstrueres en lille model i første omgang. Evt kunne dette i første omgang konstrueres i Word(Userform).

--

Men der kan jo også være andre, der har nogle gode ideer..
Avatar billede thecelt Nybegynder
20. august 2009 - 09:35 #4
Hejsa,

Når du skriver WORD bliver jeg lidt skræmt ;-) Kan det virkelig lade sig gøre i WORD? Nu er jeg grafiker og bruger WORD til husbehov, men kan man lave hvad jeg efterspørger uden at det er en word fil som skal sendes rundt til alle brugere, når der er opdateringer?
Avatar billede supertekst Ekspert
20. august 2009 - 09:50 #5
Hej igen

Du skal ikke blive skræmt :-)

Word kunne godt være brugergrænsefladen (via Userform = dialogboks) - d.v.s. her vælges sprog /ord osv. Dvs man så har adgang til de tekstmæssige faciliteter, hvis det er nødvendigt.

VBA-koden i worddokumentet kan godt trække på en database.

Altså opdateringer --> database - evt.hosted eller lign
Avatar billede thecelt Nybegynder
20. august 2009 - 16:00 #6
Aha..

Altså dvs. når man skal bruge "ordbogen" skal man åbne word, hvor man søger og resultaterne vises også i word?Er det korrekt forstået?
Avatar billede supertekst Ekspert
20. august 2009 - 18:14 #7
Ja - det er ikke helt ved siden af. Skal prøve at konstruere en model, der kan illustrere dette.

Hvis du vil - kunne du jo sende et lille udvalg af Jeres "ord-forråd" - men det er selvfølgelig ingen betingelse.

Mailadr. under min profil
Avatar billede thecelt Nybegynder
20. august 2009 - 23:53 #8
Jeg ved ikke hvor vild jeg er med idéen om at man SKAL åbne word hver gang. Jeg ville helst have det som en slags web app. Altså hvor vi lagde det ud på en server og man tilkom det via www.ordbog.com f.eks.

Dette er fordi at hvis vi f.eks laver en word baseret, så hver gang der er en rettelse, skal jeg sende filen rundt til ALLE vores brugere. Der kan komme rettelser ret ofte (måske en gang om ugen) pga. nye produkter, ændring i sætninger osv.

Dette er én ting af det, men jeg ville også helst undgå at åbne det i en anden applikation (word) Jeg ville helst hvis man KUN havde søgefeltet og så start sprog og destinationssprog. Ikke alle de værktøjslinjer der er i word osv. osv.

Håber du kan følge mig....?

Derfor jeg selv foreslog at man f.eks. brugte ACCESS som database og så blot lagde en grafisk front-end ovenpå... Dette kunne dog godt gå som en slags Applikation man sendte rundt, hvis det ikke er muligt med en web app.
Avatar billede thecelt Nybegynder
20. august 2009 - 23:54 #9
...det var ikke fordi jeg ville bruge ordbogen.com som eksempel :-)

Det var blot for at illustrere at jeg mente via en www adresse
Avatar billede supertekst Ekspert
21. august 2009 - 00:09 #10
Ok - men der er noget du har misforstået.

Ved rettelser/supplering skal den web-baserede database opdateres af et par medarbejdere - som du selv har nævnt.
(Der skal ikke sende noget rundt).

Word indeholder kun brugerinterfacet. D.v.s. du taster søger via Word, men der søgers i databasen. Det er selvfølgelig ingen betingelse, at det skal være Word - men det er er mulighed for at kunne lagre / opbygge med den søgte tekst.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2009 - 22:36 #11
Model 1 er fremsendt...