Avatar billede quantum Nybegynder
17. august 2009 - 15:57 Der er 3 kommentarer

At bygge en pc

Hej med jer,

Jeg står og vil gerne prøve at bygge en pc for første gang i mit liv. Jeg har et kabinet som kan indeholde ATX og microATX, så jeg skal finde et bundkort der passer til dette. Hvad skal jeg kigge efter når jeg på EDBpriser kigger efter bundkort, når jeg oplyser at jeg gerne vil have en spillecomputer som både er god men heller ikke overdrevet i pris? Derefter skal jeg vælge en CPU som jo passer til dette bundkort, kan alle CPU'er med den socket som bundkortet har passe til det bundkort, eller er der andre ting jeg skal kigge efter for at bundkort og CPU skal kunne passe sammen?

Jeg håber nogle af jer kloge mennesker vil give et par gode tips til at komme i gang med pc-bygningen :o))

Venligste hilsner
Rasmus
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
17. august 2009 - 16:03 #1
Hej Rasmus når du kigger på en processor står der somregl et antal kerner, Q eller D eller i7 - q vil sige at det er en 4 kernet processor, og D en 2 kernet.
men der står også et socket navn fx. socket Lga 755 eller lga1366, eller am3 eller am2+ - så skal du finde en bundkort der har denne socket, det står også i oplysningerne omkring bundkortet.
Avatar billede quantum Nybegynder
17. august 2009 - 16:20 #2
Okay, men vil det sige at processoren er 4 kernet eller 2 kernet? jeg mener, har det noget at gøre med at bundkortet enten kan køre det ene eller andet?

Undskyld mine nok lidt dumme spørgsmål, men man skal jo starte et sted, og hvilket bedre sted kan man starte end på nettet og her hos eksperterne :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
17. august 2009 - 16:45 #3
Det er alt efter om der står d eller q foran processor navnet.