Avatar billede nicolailissau Nybegynder
17. august 2009 - 00:35 Der er 25 kommentarer og
3 løsninger

DR Medielicens

Hey Eksperter.

Jeg er lige flyttet på kollegie værelse, og har ingen intentioner om at skulle have et fjernsyn, ej heller streame noget som helst fra DR.

Så synes måske at 2200 årligt er noooget af en sjat at skulle af med, til noget jeg ikke engang rigtigt bruger.

Mit spørgsmål går på, om jeg kan undgå at betale licens, hvis jeg i stedet køber et mobilt bredbånd og fortæller DR at jeg ikke har noget internet?

Jeg ved godt at jeg selvfølgelig bør betale licensen, men med det budget jeg har, er det pænt mange penge at skulle af med.

Holdninger og viden omkring DR's medielicens modtages gerne :)

Mvh Nicolai.
Avatar billede justrace Novice
17. august 2009 - 00:38 #1
Mobilt bredbånd er jo det samme som internet. Hvor mener du selv den forskel ligger?

Jeg fatter det heller ikke, men der er nok ikke ret meget at gøre. De rykker ganske enkelt pengene direkte fra dig hvis du ikke betaler frivilligt. :(
Avatar billede newcommer Nybegynder
17. august 2009 - 01:18 #2
Enig i ovenstående. Vi har det besynderlige forhold i danmark,
at DR af staten har fået godkendt mafialignende status, som
oven i købet er stærk konkurrence forvridende.
Meen, et mobilt bredbånd behøves jo ikke at lejes af dig. F.eks.
kan dine forældre jo leje et. At du får lov til at bruge det, er
der vel ikke noget galt i, lige så lidt som der er noget galt i,
at du ser på deres TV, uden at betale licens.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2009 - 03:20 #3
Der er en helt konkret regel for internet. Når det er over X Kbit skal der betales licens (og X er meget lav). Kobber eller mobilt gør ingen forskel.
Avatar billede Zilina Nybegynder
17. august 2009 - 11:23 #4
Man skal betale Medielicens når man har en mobiltelefon med internetadgang (GPRS).

Grænsen ved internet er på 256 Kbit/s.

Kilde:
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Alle+licenspligtige+apparater.htm
Avatar billede newcommer Nybegynder
17. august 2009 - 12:00 #5
Man skal jo ikke betale både for TV og computer, så hvis spørgers
forældre har TV, kan de uden flere licens omkostninger få mobil bredbånd.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
17. august 2009 - 14:32 #6
Tak for svarene.

Newcommers ide lyder meget lovende synes jeg.

Men hvis nu vi legede at jeg kun benytter internettet på min skole, skal man så betale licens?

- Alle der deltager bedes smide et svar.

Mvh
Avatar billede newcommer Nybegynder
17. august 2009 - 15:06 #7
Det er enten eller. Har man et medie som kræver licens, så er
det bare at slippe slanterne. Hvordan mediet bruges, eller som
i mange firmaer, slet ikke bruges, er ligegyldigt.

Jeg er ligeglad med point, så jeg springer over.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2009 - 01:50 #8
svar fra mig
Avatar billede Beach Mester
18. august 2009 - 03:27 #9
Vi har egentlig samme problem her i hytten...

Har et sommerhus som jeg bruger om sommeren, hvor nettet bruges både til streaming (TV) og alt muligt andet samtidig med at jeg har flere TV-apparater (som DR så nydeligt formulere det.
Så uanset om jeg syntes at det er idiotisk at kalde det en medielicens fordi jeg har adgang til internettet, så skal det jo betales hvis ikke man skal have ballade. At det så også dækker den alm. licens som jeg jo har betalt i mange år, er egentlig mig ligegyldigt.
Syntes det er en noget heftig pris at betale for en "public service" som de kalder det, når andre kanaler kan finde ud af at indføre brugerbetaling for at få adgang til det de nu udbyder (eks. TV2 sputnik).

Men som landet ligger, så er det det som vores folkevalgte har godkendt, og der skal rigtig mange mand til at gøre oprør over det.

Derfor må man bøje reglerne lidt hvis man vil have bare lidt retfærdig-følelse tilbage.....

Om vinteren så bliver sommerhuset brugt af min gamle mor på 72, som ikke ejer et TV og har lånt en tusse gammel slæbbar computer til at checke hendes netbank.

Derfor drosler jeg netforbindelsen ned til et minimum, da hun jo ikke skal bruge den hurtige hastighed til noget som helst.

Men som reglerne er, så skulle hun jo så også betale medielicens, fordi hun ikke gider at vade på posthuset for at betale hendes regninger. Så er det man siger Tak for kaffe!

Derfor så står der mit navn på internetforbindelsen, og da jeg jo betaler den forbandede medielicens hjemme i mit vinterhi, så har jeg lov til at opsætte lige så mange TV og internetforbindelser jeg ønsker, så længe det er mit sommerhus:-)

Så jeps, det er den lidt omvendte verden end det som Newcommer skriver, men resultatet er det samme. Der skal jo "kun" betales for licensen én gang.

Og til tvivlerne af "det" setup, så kunne det være rigtig sjovt at tage sagen op i retten. Den spade af en computer som den gamle har lånt til netbank er slet ikke hurtig nok til at vise streaming-TV fra DR. Så kunne rigtig godt tænke mig at se hvilke argumenter DR ville komme med for at hun skulle betale en medielicens:-)

Det næste bliver at man skal betale for at fyre op i sommerhuset fordi man fyre med brændeovn og det mest CO2 neutrale brændstof der findes, eller fordi den gamle har en læselampe som ikke bruger en sparepære *LOL*

//B som er glad for at komme af med lidt af den dårlige luft man har haft i maven omkring DR længe.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 17:08 #10
Jeg kan kun tilslutte mig beach´s "dårlige luft"

Aldrig i mit liv har jeg betalt licens.

Nu bor jeg så et sted hvor yousee sidder på alle boliger her på adressen og bliver betalt over huslejen, så det kan jeg ikke frasige mig.

En søndag fik jeg så besøg af "Licens Lars" som ville stave det for mig - og ville have en dato han skulle skrive for hvornår jeg skulle starte med at betale licens?

Jeg gloede på ham, iført min morgenkåbe, og sagde til ham "Du skal sku da ikke skrive nogen dato og iøvrigt skal du bare fise af" Han stivnede fuldstændigt o fortalte mig at, næste gang ville han komme tilbage med politiet hvis ikke jeg lukkede ham ind?

Så blev jeg sur! og med tydelige armbevægelser pegede ham hen mod udgangen.

Så sender de mig guhjælpemig en licensopkrævning samt rykkere uden videre, som ikke bliver betalt.

Det næste der sker er at, SKAT vil indeholde min løn for manglende licens. Føj for satan!

Der sagde jeg mit arbejde op og de får ikke en krone.

Medielicens er en genistreg ud over det sædvanlige som politikerne har haft i "gryden" i lang tid - nogen skal jo betale for deres nye "Mediehus" også de studerende.

Jeg er sikker på at de også opkræver licens fra blinde og døve mennesker.

Det bedste råd til en studerende er at, koble sig på en nabos trådløse forbindelse evt. få en aftale og have en gammel nokia mobil med taletidskort liggende i skuffen til fremvisning hvis "Licens Lars" dukker op.
Avatar billede newcommer Nybegynder
18. august 2009 - 22:42 #11
Det er ligegyldig at man betaler til yousee over huslejen, hvis
man ikke har TV eller internetadgang, for så skal der ikke betales
licens overhovedet. Men hvis man påstår, at man heller ikke har radio, ja bliver licenskontoret jo mistroist. Så det er klogest,
at tilmelde sig radiolicensen, som for øvrigt er ret lille.
Og politiet har ingen ret til at trænge ind i lejligheden uden
dommerkendelse, og det får de næppe i et licens spørgsmål.
Desuden har politiet andet at bruge tiden til, så det er ikke
sandsynlig, at de vil bruge kræfter på det. Det tror jeg er
tomme trusler. Tænk også hvor det ville være pinligt for politiet,
at tiltvinge sig adgang til en bopæl, og der så ikke er noget medie
at betale licens til.
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
05. september 2009 - 12:51 #12
Ligemeget hvad orker jeg ikke at gå og være bekymret for at Licens Lars kommer rendende.

Han har jo været her en gang, og eftersom jeg forstår på folk jeg snakker med, er det fra den dato bøden taxeres hvis jeg bliver snuppet.

Jeg har tilmeldt mig licens på PBS, så man ikke skal betale hele beløbet af een gang, men løbende i stedet. Det er dog lidt en trøst selvom jeg synes det er dybt latterligt.

Tak for deltagelse.

Læg venligst et svar.
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2009 - 13:21 #13
der er allerede flere svar.

Hvis du har tilmeldt dig får du vel ikke en bøde, det er kun Licens Lars der udskriver den slags og så ville han have fortalt dig det da han var der.
Avatar billede nold-i-spolen Nybegynder
07. september 2009 - 17:21 #14
Man 'behøver' ikke at betale licens, her er fx opskriften på hvordan man let undgår det!
Husk D(D)R har INGEN bemyndigelse til at skrive bøder, ej heller at tiltvinge sig adgang til dit hjem (med mindere de har en dommerkendelse, men sådan en får man altså ikke bare på grund af en mistanke om licenspligtigt udstyr!)

http://signejtillicens.blogspot.com/2007/12/sdan-undgr-du-at-betale-licens.html

P.S. Husk at vær rigtig grov og uhøflig overfor 'Licens Lars'.....det er jo nøjagtig det han er når han kommer luskende og ulejliger dig!
Hvis ikke man har mave til at give ham en lille sviner med, så smæk døren i hoved på ham når han har sagt hvem han arbejder for, du har INGEN pligt til at tale med ham (eller for den sags skyld heller ingen pligt til at tale sandt)
07. september 2009 - 17:43 #15
Bemærk ->
http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Fakta%20om%20Licens/Bekendtgorelsen%20om%20licens.htm
...Den udarbejdes af Folketinget for en 4-årig ...

samt -> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124994

Så du skal kun ikke 'anklage' DR ... ligeså meget de valgte i Folketinget... at det så også bidrager (lidt) til TV2... skal du også bemærke...

Og DR (+TV2) får samme bunke $$ uanset hvor mange $$ "LicensLars" får ind... Det extra som der evt. kommer ind går direkte i Folketingets / statskassen !!!

(Jeg har ikke nærlæst alle forrige indlæg...)
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2009 - 18:30 #16
"Den udarbejdes af Folketinget for en 4-årig " He he! ja børn skal også betale licens, hvis de har en trådløs babyalarm.
Avatar billede nold-i-spolen Nybegynder
07. september 2009 - 19:36 #17
karise_larry, jeg fprstår desværre ikke 100% hvad du mener, kan du formulere det lidt lettere forståeligt hvad du egentlig mener?

-uddybende-
Det er DR's holdning til inddrivning jeg finder mest foruroligende.......er sådan set ligeglad med hvem der er ansvarlig for at det er muligt. De (LicensLars) skal tale ordentligt og ikke true med bål og brand

...........desuden skal de give mig en mulighed for at undgå licensen. -Der er masser af muligheder for det fx
(nu hvor nettet bliver digitalt) at kryptere signalet, og sende decoder kort til licens-betalere.......koster ikke mange bas-øre
-sætte login på dr.dk, eller gøre det muligt at kontakte min ISP og få blokeret min adgang til alle ip adresser der er relateret med dr.dk

Og NEJ, når 'licens lars' melder mig til at betale licens, så ender licenspengene nøjagtig samme sted som alle de andre licens penge (ellers ville DR sgu ikke gide at betale XXX antal licens 'lars lønninger' hvis ikke de fik økonomisk gevinst ved det!)
07. september 2009 - 19:52 #18
Det er stadig Folketinget der bestemmer hvor mange $$ DR / TV2 skal have ind - uanset hvor mange der i praksis betaler.

Alt det andet du skriver ...mulighed for at undgå licensen... - det er Folketinget / Kulturministeriet der styrer det... også dem der har bestemt at det er er at betegne "Medielicens"...
Avatar billede nold-i-spolen Nybegynder
08. september 2009 - 16:01 #19
karise_larry

I stand corrected!

Men har dog ikke kunne læse mig frem til det om at det er Folketinget der bestemmer hvor mange kr DR får af de samlede midler.
Har du en kilde på det? Jeg var nemlig overbevist om at midlerne blev fordelt efter % satser (indrømmet, jeg har heller ikke nærlæst "Bekendtgørelse om licens")

Vil det sige at "Licens Lars" ikke arbejder for DR?

Jeg vil også lige tilføje at jeg stadig mener at "Licens Lars" skal ha' en overhaling med på vejen.......Uagtet hvem han arbejder for
Avatar billede nicolailissau Nybegynder
08. september 2009 - 16:51 #20
Jape44, Nold-i-spolen og karise_larry, please lig et svar når i deltager. Fortsæt endeligt..!

Det er sku et interessant emne det her. For at følge op på det med muligheder for at undgå at betale licens: Hvis de virkelig gerne vil have alle til at betale licens, hvorfor fan er det så at licensen ikke bare bliver trukket over skatten i stedet? - Hænger det sammen med det lovede skattestop eller hvad? Sådan som jeg ser det, er det bare dybt åndsvagt at Licens-Lars render rundt på en søndag for at opdrive licenser. Han er jo ikke den eneste og gud ved hvor meget de får i løn en søndag?? Det ryger jo direkte oven i licensbetalingen sammen med alt det administration det kræver at udskrive og behandle bøder, girokort osv osv osv..

Det er virkelig et emne det burde blive gjort noget ved.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 19:11 #21
Ork! Der er grupper på Facebook som er lige så "asociale" som mig.
Medieloven tråde så i kraft her i 2009, og de er helt oppe på stikerne.

Lov er Lov og regler skal overholdes. Men de glemmer ligesom Grundloven hvor Privatlives fred og ejendom skal respekteres.

DDR er ingen myndighed og kan i sagens natur ikke tvinge nogen til noget som helst.

Licens Lars, rente rundt (Sikkert før du blev født) Med pejlevogne som kunne måle hvis du havde et Sort-hvidt TV, og så sprang borgerne til pengepungen.

dengang havde vi en "rød" regering og alle var lige og skulle betale til de andre. Du skal jo også betale til de biler som køre rundt, uden at du selv har en bil.

Licens Lars render rundt om Søndagen lige som de andre der skal have en underskrift på et rekommanderet brev, fra en myndighed. Fordi, alle er hjemme på en søndag hvis ikke de er i kirke. *Gab*

Jeg forstår vildt meget, din utilfredshed og håber du bevare den.

Licens kan ikke blive trukket over skatten, da DR ikke er en stats virksomhed. Men He he! de kan trække den via SKAT og lønindeholdelse.

DSB bøder, Licens, El-regninger, studiegæld, Gæld til Politiet osv, kan indeholdes i din Løn. Specielt nu hvor SKAT har indført digitale Skattekort. Så sker det helt automatisk, uanset hvor du for arbejde.

Nu mangler vi så bare, at private firmaer kan gøre det samme. Men det kommer. Så giver folk op når de lige får trukket ekstra 30% på deres lønseddel efter SKAT.

Skattestop??? Ja ja! Goddaw mand økseskaft! Har du hørt om gebyr og afgifter? De er steget gevaldigt i den periode og er lige så effektive som skat. Ingen kan bevæge sig rundt uden at blive pålagt en afgift eller gebyr. Med mindre man bliver hjemme og ikke går på arbejde.

Licens Lars, skal du bare give en finger og sørg for at melde dig ud, DDR kan ikke gøre en skid, med mindre du giver ham adgang.
08. september 2009 - 19:23 #22
Lige en hurtig - dog ikke den 'nyeste' -> http://www.kum.dk/sw6314.asp
(Der står nemlig ikke noget om antalet af licensbetalerer, men kun bevilget beløb! for henholdsvis DR/TV2/... og ikke i % sats!)

---

Så er der jo det som hedder solidaritet; alt dette licens styring + opkrævning + "Licens-Lars" + ... er jo også en udgift.
Der jeg mener at det burde være over Skatten (!). Så er der straks nogen der vil sige/skrive; "Jeg ser ikke DR TV/Radio/www.dr.dk" derfor vil jeg ikke betale/bidrage osv osv...
Den vil jeg lige vende om: "Jeg har ingen børn og skal/vil have nogen; derfor jeg ikke betale/bidrage til vuggestuer, børnehaver, fritidshjem, skoler, ..."
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 20:18 #23
Da spørgeren efterlyser en Debat, melder jeg mig straks på banen :-)

NEJ NEJ & NEJ det skal ikke være over skatten at penge skal indrives.

Jeg har heller ikke børn og syntes ikke at jeg skal bidrage til min nabos børn. (Ikke fordi jeg ikke kan lide børn) Men disse børnefamilier må da selv betale.

Det samme med syge mennesker. De koster en formue. Hvorfor? Fordi der en hel industri, som tjener fedt på syge mennesker og sender regningen videre til staten. Ganske ubemærket!

Solidaritet? Prøv lige at vende den en gang til, karise_larry.

Tilbage til Topic :-)

DR får så lige 3 Milliarder, mens TV2 får 250 millioner, fandes til forskel når TV2 er langt bedre i deres sendeflade.
08. september 2009 - 20:29 #24
... så burde du flytte til et andet land (USA ?) hvor der er selvbetalt skole, sygehus, pension, ... (som der er jo en del debat om i USA fortiden...)

TV2 har jo også en form for indtægt via deres ¤#¤%#$ reklamer...

Sådan er (medie)loven jo indrettet af Folketinget...
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 20:35 #25
Jeg havde således forudsagt din kommentar :-)

Gu skal jeg da ej flytte, men undgå politikere som lovgiver uden for grundloven og hvis jeg anklages, må jeg have min tillid til den dømmende magt
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 20:40 #26
karise_larry: Det er bare ikke i orden, at jeg som enkelt person IKKE ved hvad mine skattekroner går til.

I USA får du dog trods alt en opgørelse over udgifter og indtægter i det enkelte amt. Og det er til at leve med.
Avatar billede Beach Mester
12. september 2009 - 04:33 #27
Asocial adfærd eller Solidaritet, eller privatisering af alt....? Ja, jeg ved det sgu ikke.
Ser men kun lige ud over sin egen næse så kunne jeg i dag sikkert godt spare en del kroner, men kan jeg også overleve i morgen hvor jeg kan blive ramt i hovedet af en nedfalden flyver(9/11)?
Betaling over skatten rammer dem der ikke bruger en offentlig "service" mens total privatisering rammer dem der ikke får så meget i kassen hver måned!

Syntes derfor stadig det er OK at opkræve betaling hvis man bruger DR´s public services. Men hvad hulen har det med internetadgang at gøre???

Bare fordi jeg er flittig bruger af DR´s site, er det jo ikke nødvendigvis det som min gamle mor bruger. Hvorfor helvede skal hun betale det samme som mig? Er det fordi hun ikke belaster det offentelige system ved at stille sig i kø?
Det fatter jeg ikke en brik af:-(

Det er i dag muligt at kode tv så det kun er muligt at se det hvis man har et godkendt kort man stikker ind i eks. en settopbox. Det er også muligt at lukke for adgang så det kun er betalende brugere der kan komme ind på div. internetsider.

Hvorfor hulen i hede helvede (?) bruger man ikke de muligheder i stedet for at belaste folk som bruger TV til at se DVD på, og internettet til at netbanke med?

Et eller andet sted så kender vi vel alle svaret eller hvad?
I min tankegang så handler det om at vi ikke havde DR hvis ikke der bliver postet div. mill. i kassen fra medielicens + det som vi stadig betaler over skatten til projektet.

Er det kun dem som rent faktisk bruger mediet det betaler, så ville de miste rigtig meget med mere end røde tal på bundlinien.
Så kommer næste problemstilling nemlig hurtigt ind... Dem som rent faktisk betaler vil enten få en væsentlig større regning eller også ville kvalitet falde drastisk.

Man kunne også som TV2, privatisere DR og indføre reklamer hvis ikke man betaler (som den gamle E) og holde den reklamefri hvis men bløder ved kasse ét.

The bottom-line er, at der ikke er nogen nem løsning på problemet hvis vi stadig vil have DR, men kun vil betale hvis eller når vi bruger det.

En lille sidste ting... Hvis man (øhh. jer der er med på tråden her) kun vil XX, har man (i) så en løsning på finanseringen og en løsning i stedet for "Kun" at brokke jeg?

Et lille citat fra TV2 *S*  ----->

Og så det åndsvage vejr
og ham der Henrik Voldborg
det regner altid der
lige omkring hvor jeg bor
Vi har trods alt kun det ene liv
og hvad får man så at rive i
to TV-Aviser, lidt sport og en quiz
så er den aften gået, heldigvis
Man falder i søvn mens livet suser forbi
og så stiger licensen oveni
Får man andet for pengene end utak, nej
er der noget at sige til, at man brokker sig?

//B
Avatar billede Kamillah Nybegynder
21. marts 2012 - 11:24 #28
Hej!
Jeg er studerende og lige flyttet hjemmefra, så de penge til medielicens er altså en stor mundfuld for mig. men nu har jeg et spørgsmål.. jeg har læst hele denne blog samt kommentarene.

jeg har lige fået et brev hvor jeg skal tilmelde mig, har ikke gjort noget endnu. jeg har intet tv, så på den måde modtager jeg absolut intet.. men jeg har en bærbar og iphone (dog står intet af det i mit navn), samt trådløs internet (som står i mit navn, på min adresse), hvordan kan jeg undgå at betale der?