Avatar billede Alfa09 Nybegynder
15. august 2009 - 20:52 Der er 2 kommentarer

spion satelitter

hvor for man oplysninger om satelitfoto hvor tæt de kan ta billeder. om man kan læse skriften på en nr. plade eller cigaratpakke
Avatar billede mstorgaard Praktikant
15. august 2009 - 21:19 #1
Der er skrevet noget om det i Ingeniøren tilbage i 2006, hvor det berettes at en israelsk spionsatellit hænger 500 km over jordens overflade.

Yderligere svarer én pixel til 70 cm på jordens overflade, hvilket nok gør det ret svært at læse skriften på en cigaretpakke.
En nummerplade er nok lidt svær at fange for en satellit, da den jo hænger 500 km over jorden, hvorfor den nok kun filmer direkte ned og en nummerplade hænger normalt lodret.

http://ing.dk/artikel/70286-kommercielle--spionsatellitter--flytter-paa-magtbalancerne

Jeg skal så ikke kunne sige, om USAs satellitter er væsentligt bedre, eller om de ligger på samme niveau.
Avatar billede justrace Novice
16. august 2009 - 09:12 #2
Der er også lige de rent "fotografiske" aspekter i det, såsom dis, støv, varmeflimmer osv. osv., der skal tages højde for i den afstand.

Men på Film og TV kan det sagtens lade sig gøre, endda at se personers øjenfarve. :) Eller hvilket telefonnr. de står og taster på deres mobil, men virkeligheden er en helt anden historie.
Der er jo så også de spionfly der hænger i en helt anden højde, med helt andre muligheder, men med de begrænsninger det sætter.