Avatar billede syswatch Novice
14. august 2009 - 10:26 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Flytte DB til ny harddisk

Hejsa...
Jeg kører med Microsoft SQL Server 2005, og har en database som er ved at være rimelig stor, og jeg er ved at løbe tør for diskplads. Derfor kunne jeg godt tænke mig at flytte selve DB'en til et andet drev for at frigøre noget plads, men hvordan gør jeg lige det ?

Nogen der evt har en guide, eller kan hjælpe mig her...
Er ikke så stærk i MS SQL, men kan de mest basale ting.

Jesper
Avatar billede snowball Novice
14. august 2009 - 10:54 #1
How to move SQL Server databases to a new location by using Detach and Attach functions in SQL Server
http://support.microsoft.com/kb/224071

Læs "Prerequisites" og "Moving user databases" afsnitene.
Avatar billede PFD Nybegynder
14. august 2009 - 16:57 #2
Detach / Attach kommandoerne udgår ifl Microsoft på sigt fra SQL-Server, så jeg ville i stedet bruge :

ALTER DATABASE database_name
MODIFY FILE
(
NAME = logical_name ,
FILENAME = 'new_path\os_file_name'
)

Herefter sætter du databasen offline, flytter dine filer til den lokation som du har angivet, og sætter den online igen.

PFD
www.performanceduo.com
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2009 - 22:29 #3
Jeg vil godt tillade mig at spå at kommandoerne *aldrig* udgår af SQLServer 2005.
Avatar billede snowball Novice
14. august 2009 - 22:35 #4
Det tror jeg nu heller ikke, og hvis det var tilfældet, så tror jeg næppe MS selv ville anbefale at bruge en gammel metode ;)

PFD: Undlad venligst at skrive din hjemmeside som en del af din signatur eftersom det ikke er tilladt - http://www.eksperten.dk/brugerbetingelser punkt 2.1.6
Avatar billede PFD Nybegynder
14. august 2009 - 22:51 #5
MS anbefaler det heller ikke, de skriver faktisk følgende i BOL:

The deprecated sp_attach_db procedure still works in SQL Server 2005 and SQL Server 2008 but is not recommended.  Instead, the proper method to relocate files in these later versions is with ALTER DATABASE…MODIFY FILE.  Simply execute an ALTER DATABASE…MODIFY FILE for each moved file and toggle the ONLINE/OFFLINE database state.
Avatar billede Syska Mester
14. august 2009 - 22:52 #6
snowball:
Men du må gerne have din ?

Synes ikke det punkt siger så meget ... i det mindre er hans side da rimelig relevant i forhold til den her kategori.

// ouT
Avatar billede PFD Nybegynder
14. august 2009 - 22:52 #7
om den så nogensinde forsvinder, kan man nok tvivle på...
men ligefrem at bruge den, ville jeg mene er mindre smart...
Avatar billede Syska Mester
14. august 2009 - 22:53 #8
ahhh, nvm snowball, nu er jeg med på hvad du mener :-)

// ouT
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2009 - 23:03 #9
PFD>

Spørger har en SQLServer 2005 og et specifikt problem her og nu.

Attach og detach løser problemet.

Bruger han dem så er han OK imorgen.

Hans database kører ikke dårligere imorgen eller noget andet tidspunkt efter at have brugt attach og detach fordi MS muligvis fjerner kommandoen i SQLServer 2010 eller 2012 eller whatever.

Det må være en rimelig antagelse at spørger vil have brugt løsningsforslagene inden han opgraderer til SQLServer 2010 eller 1012 eller whatever.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2009 - 23:04 #10
buzzzz>

profil web site != signatur

Men man kunne godt argumentere for at reglen er forældet med det nuværende design.
Avatar billede PFD Nybegynder
14. august 2009 - 23:21 #11
jamen vi er da slet ikke uenige, jeg er bare imod at "lære" folk noget som ikke er efter bogen.... men det er bare mine 2 øre.
Avatar billede snowball Novice
14. august 2009 - 23:48 #12
PFD: Jeg kan godt se ved nærmere eftersyn, at SQL Book Online i de nyere SQL Server version anbefaler brug af ALTER til at flytte en database - http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms345483.aspx

Men det viser jo blot at der som regel er flere måder at gøre tingene på ;)
Avatar billede Syska Mester
15. august 2009 - 00:03 #13
arne_v:
præcis derfor min hjerne var  helt lost lige i starten til at jeg så min egen også kom med :-)

PFD:
Hvad gør man så i senere version, med antagelse af et utænkeligt sammenfald af ting som ikke sker i et professionelt miljø.
jeg har altid gjort det som snowball skriver ...
server går helt ned under eksempelvis opstart ... og man ikke har backup ... :-s ... men alle system DB'er er på det defekte system og databasen på et andet.
Er ens database så helt tabt i nyere versioner hvis man ikke kan attach sin db igen ? på en ny installation ...

// ouT
Avatar billede PFD Nybegynder
15. august 2009 - 00:17 #14
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men tro du snakker om hvad man gør hvis man har en mdf+ldf file, og hvordan man så får den online igen ?

så ser kommandoen således ud her:

CREATE DATABASE [db]
      ON (FILENAME = 'path\name')
      FOR ATTACH ;
GO

Hvis du prøver at profile eller server trace når du fx bruger gui'en til attach/detach på en SQL-Server 2008, vil du kunne se at det er disse kommandoer som bliver bruger inde i maven.
Avatar billede Syska Mester
15. august 2009 - 00:39 #15
præcis det jeg mente ...

Men okay ... nu er jeg klar over hvad det er som bliver fjernet ... altså den SP som er der nu ... som nok gør noget ala det samme ... men den bliver fjernet i senere versioner.

roger :-) så giver det hele mening igen :-)

// ouT