Avatar billede diite92 Nybegynder
13. august 2009 - 21:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvordan man har drev og bruger på fjere computere

jeg sidder og har 3 computere som 1 der lager fra min main computer og en computer der intet laver rigtigt har 2 statinære og ville gerne ha et system lidt som på skoler hvor der er like 1000 computer men alle har 1 bruger navn plus kode og skriver det ind og har så adgang til samme filler som man gemte på en anden det skulle være nemt når man først har fået det lavet men nu er jeg jo ikke lige frem inde i det så håbede på der var nogle kloge mennesker som kunne fortælle mig hvordan jeg kunne sætte sådan et system op bare for mine 3 computere
kræver det at jeg køber en server og hvad er forskellen mellem en statinær computer og en server ? Styresystemet eller ???

på forhånd tak
Avatar billede pzymex Nybegynder
13. august 2009 - 22:02 #1
Jeg kan ikke give dig en step by step løsning.

Men du for brug for en domain controller hvorpå du opretter de brugere som skal kunne logge på dine computere..

Jeg har fx. en Windows server, hvor jeg har konfigureret Roaming profiles til hele familien, alle pc'er i huset er joinet domænet således at hvis fx. barn 1 logger på en vilkårlig computer får han/hun altid samme skrivebord/ favoritter o.s.v..  alle i huset har også deres eget server drev som der selvfølgelig bliver taget backup af..

Jeg har også konfigureret diverse drev, nogen til ungerne og andre til de voksne.. alt dette kan gøres via group policies hvis du bruger server 2008. men kan sagtens laves på andre måder, eller på operativ systemer..

Det er ikke bare lige at gøre, det kræver lidt planlægning og viden om server generelt..  Læs evt. en bog om Active directory og leg lidt med det inden du laver den forkromede løsning..

Held og lykke med det..

Mvh Jens
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. august 2009 - 13:56 #2
Der er to forskellige muligher

Domænemodellen hvor du har en server med et server operativsystem og et domæne sat op. Fordelen her er at du kun skal have et logon og at systemet (serveren) kan styre adgangen centralt

Workgroup modellen hvor du er oprettet som bruger på alle enkelt computerne og skal logge ind hver gang du tilgår en ressource der ligger på en anden computer. Fordenel er at du slipper for en server, ulempen er at du skal håndterer bruger konti på alle enkelt maskinerne.

Med kun 3 maskiner er en workgroup model bestemt hjåndterbar
Avatar billede diite92 Nybegynder
14. august 2009 - 16:03 #3
okay buffer så hvis jeg forstår det rigtigt så kan jeg med workgroup modellen ikke få adgang til fx et fælles og et personligt drev ?

men det kan jeg med domænemodellen / server plus jeg kan kontrolere alle bruger på serveren
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. august 2009 - 16:16 #4
Det kan du faktisk med begge modeller, man med workgroups er det sådan lidt en tilsnigelse.

Med workgroup placerer du dit personlige drev på din egen maskine og giver kun dig selv adgang til mapperne. Fælles drevene kan ligge hvor som heldst på enhver at computerne og alle skal have rettigheder til mapperne.

Det at ressourcer er spret rundt på alle maskinerne og skal administreres lokalt på den enkelte maskine gør det upraktiskt hvis man har mange maskiner eller mange brugere, men til 3 er det ok
Avatar billede diite92 Nybegynder
15. august 2009 - 14:33 #5
men betyder det at hvis jeg gemmer en film på computer 1 så kan jeg logge på computer 2 og stadig se filen ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2009 - 14:47 #6
Det kan du, men du skal tilgå det drev den ligger på på computer 2 og opgive et gældende brugernavn og password for en bruger der er oprettet på computer 2. Brugernavnet og password kan sagtens være identisk med en bruger på pc 1 og pc 3, men skifter du password på en maskine, skal du enten huske hvilke passwords du bruger på alle de andre maskiner eller også ændre det fysisk på de andre maskiner
Avatar billede diite92 Nybegynder
15. august 2009 - 18:10 #7
okay det så lidt provokerne for med lidt held kommer der flere computere op som os skulle kunne tilgå samme system og så er der nogle af 10-20

er server modelen dyr at lave ? og kan den fx laves på en ældre computer som førhen har kørt windows xp?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2009 - 18:51 #8
Det er et spørgsmål om økonomi Vs arbejdsbyrde. Hvis du har pengene til en server og et serveroperativsystem og kan administrere et domæne er det på lang sigt den letteste og sikreste løsning. Har du ikke pengene er en workgroup måske den eneste løsning.

Vælger du domæne modellen er der selvfølgelig også en række ting du skal være opmærksom på for at gøre det let og sikkert. og det er lettest at gøre det rigtigt den første gang
Avatar billede diite92 Nybegynder
15. august 2009 - 22:21 #9
ja det forståeligt men kan jeg bruge min gamle computer og lave den til domæne server?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. august 2009 - 00:13 #10
I teorien ja. Det kommer lidt an på hvor gammel den er eller rettere hvor meget du selv kan.

Hvis du kan håndterer linux og administration af en linux server, så kan din gamle maskine nok sagtens bruges.

Hvis maskinen er rimelig ny og har kræfter nok så den kan bære en windows 2003 server eller windoows 2008 server så er det bare at køre på. Du kan ikke lave server med din XP den har simpelthen ikke de faciliteter der skal til
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. august 2009 - 14:03 #11
okay så i bund og grund burde den kunne

linux er så gratis løsning mens windows er en betalings hvad er så i bund og grund mest stabilt ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. august 2009 - 15:04 #12
Det vil jeg påstå at linux er, men windows er også ganske stabilt i dag. Det du bør overveje er hvad du er mest tryk ved at administrere, et dårligt administreret linux system er nemlig ikke stabilt, aj heller et dårligt administreret windows system.

De fleste finder windows lettere at håndterer end linux der typisk kræver mere viden
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. august 2009 - 18:10 #13
okay hmm så er jeg kommet så langt at jeg vil finde ud af hvad jeg vælger

men mange tak for hjælpen =)
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 14:59 #14
lukket