Avatar billede qqp Nybegynder
13. august 2009 - 21:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sum af kolonne

Sidder og roder lidt med Access. Harlavet flere tabeller og forsøger nu at få dem til at snakke sammen. Det er lykkedes rimeligt godt. Er dog løbet ind i et problem i forhold til at få den til at lægge tal i en kolonne sammen. Har en kolonne som er ren tal baseret og ønsker at lægge alle tallene sammen. Dette skal ske først i selve tabelen, her kan jeg få den til at beregne hvor mange poster der er indført. Herefter ønsker jeg på baggrund af en forespørgsel, som blandt andet tager 2 tal fra den kolonne, at lave en beregning af samme kolonne, og her bliver det spøjst. Når jeg beder den om at lægge 10 og 5 sammen, bliver det til 28. Har forsøgt at gennemskue hvad der sker uden held.
Håber der nogen der forstår ovenstående, jeg er i tvivl om hvorvidt jeg gør!!
Skal lige nævnes at jeg arbejder på en maksine hvor office 2007 er indlagt, men databasen er oprettet i 2000-2003.
Avatar billede mugs Novice
13. august 2009 - 21:28 #1
Arbejder i 2003.

Der er noget som trigger mig:

"som blandt andet tager 2 tal fra den kolonne, at lave en beregning af samme kolonne"

Som jeg forstår det, tager du 2 tal af flere, men ønsker kun at addere 2 tal!!!

Har du prøvet at kave opsummeringen i en formular- eller rapportfod?
Avatar billede qqp Nybegynder
13. august 2009 - 22:51 #2
Det er der jeg har forsøgt og får det forkerte tal. Tror det hænger sammen med at det er n opslags kolonne og derfor "gør" et eller andet. Er nu lavet om til en almindelig kolonne. Men et nyt spørgsmåel er opstået. Talkolonen fra før skal være med 2 decimaler. Hvis jeg skriver 2,5 bliver det lavet om til 2. Hvis jeg indtaster et tal med en deciaml springer det til et lige tal med det samme jeg går ud af feltet. Har været inde og ændre antal decimaler og format. nogen ide??
Avatar billede mugs Novice
13. august 2009 - 22:58 #3
I 2003 skal datatypen være "Reelt tal" før der vises decimaler.
Avatar billede qqp Nybegynder
13. august 2009 - 23:04 #4
Tusind tak, smid et svar
Avatar billede mugs Novice
13. august 2009 - 23:20 #5
Tak