Avatar billede nitramex Nybegynder
13. august 2009 - 19:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

sata diske

har lige startet en ny pc op, hvor der skal være flere sata diske. diske diske er ide med adapter til sata. problemet er at når der sidder en disk i, kan bios sagtens se den, når er kommer en mere i kan systemet ikke se nogen af dem. begge er sat til master i jumper settings, men det skulle jo ikke have nogen betydning når det er sata kabler. har tjekket at sata er slået til inde i bios, så det skulle heller ikke være det. hjælp udbedes  tak.
Avatar billede newcommer Nybegynder
13. august 2009 - 19:31 #1
Det lyder som du ikke har helt styr på Sata og Ide diske.
Når der er jumper på en harddisk, er det Ide. På et bredt Ide
kabel, kan der være 2 enheder. De må aldrig begge være master
eller slave. men 1 af hver. Altså 1 master og 1 slave.
Avatar billede newcommer Nybegynder
13. august 2009 - 19:33 #2
Her kan du se de forskellige kabler:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede nitramex Nybegynder
13. august 2009 - 19:41 #3
har helt styr på hvad der er hvad, men man kan sagtens have ide diske siddende i sata, kræver blot en lille adapter. og så sidder der kun en disk pr kabel når det er sata, ligesom normale sata-diske. Det er heller ikke det der problemet, problemet er som beskrevet.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
13. august 2009 - 19:50 #4
nej jeg tror heller ikke du har helt styr på diverse diske
men drop adapter
Avatar billede nitramex Nybegynder
13. august 2009 - 20:14 #5
jeg takker for jeres tiltro  :)  har fundet fejlen, det er det nye fine mb der har en fejl i satadisk-stikket til sata 2. der er ingen problemer når jeg sætter ide-disk med adapter i stik 3 eller 4. så det er tilbage til butikken og så er der dømt " en ommer". Iøvrigt kan til jeres oplysning meddele at "gamle" ide-diske kan fint kører i sata stik. har nu 2 stk kørende for fulde omdrejninger.  V- live long and prosperus.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. august 2009 - 20:44 #6
hæhæ newcommer ;)
Avatar billede newcommer Nybegynder
13. august 2009 - 23:13 #7
stigers - må jeg grine med? Jeg forstår ikke det system. Det virker
noget "Storm.P. agtigt" På alle bundkort kan man sætte Ide diske
direkte til Ide stikket, hvad er fidusen ved at sætte dem til Sata?
Men lad din nådes (tekniske) lys, falde på mig, og afslør hemmeligheden:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. august 2009 - 09:06 #8
Bundkortet er 100% sikkert uden IDE stik :)
Avatar billede newcommer Nybegynder
14. august 2009 - 11:28 #9
Uden Ide stik? Det var pokkers! Det anede jeg ikke man kunne få,
og hvorfor dog købe sådan et til sine Ide diske? Nå men det
forklarer jo "Storm.P" løsningen. Ja ja så blev jeg så klog:)
Avatar billede nitramex Nybegynder
24. august 2009 - 22:47 #10
oh i uvidende.  bund kortet er med ide stik og sata. ide stik bliver brugt til brænder og dvd drev. Man kan jo som Newcommer så smukt forklare det med vedkommendes fine fortælling omkring kabler og opkobling jo kun have 2 siddende på et ide stik; Derfor denne "storm P" løsning som i så smukt kalder det. Men fortæl mig lige hvorfor jeg skulle gå ud og købe nye sata diske når nu mine fine "gamle" ide diske virker fint med denne løsning. Og iøvrigt er det ikke pænt at grine af folk som ved hjælp af lidt teknisk snilde og nogle ganske få kroner kan få ting til at virke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. august 2009 - 09:12 #11
Der er absolut INGENdr griner ad dig!