Avatar billede bergstein Nybegynder
09. august 2009 - 11:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RecordCount

Hej.

Jeg ønsker at finde ud af, hvor mange poster, der er i min tabel og har fndet et mystisk problem, som jeg ikke synes jeg plejer at få.

Nu er det nok en "fejl-40" og jeg vil ikke nægte, at jeg måske husker et eller andet galt i forhold til tidlgiere, ho jeg har fået det til at fungere.

Jeg har en tabel(Firebird 2.1). Jeg har 5 poster i tabellen.

Så har jeg forsøgt at oprette en ibquery med SQL "SELECT * from tabel1" og gjort den aktiv.

Jeg har følgende kode:
label1.caption := inttostr(query1.recordcount);

På samme måde har jeg forsøgt med en IBSQL:
label1.caption := ibsql1(query1.recordcount);

I begge tilfælde bliver resultatet 1 (et), sevom der er 5 poster i tabellen.

Så har jeg af visuelle grunde prøvet at koble en datasource på min query og en grid til min datasource.

Når grid'en er stor nok til at rumme alle 5 poster, så vises nu det rigtige antal poster. Når grid'en kun er stor nok til at vise de 4 første poster, så bliver resultatet 4
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2009 - 12:15 #1
Generelt kan man ikke aflæse record-count - jeg har ikke lige erfaring med dit setup.

Grunden er at database-maskinen ikke læser alle poster, før den leverer de første, og derfor ikke kender antallet af poster. Det sker af effektivitets hensyn, men kan sommetider slåes fra og til - eller man kan skifte driver, måske.
Avatar billede kroning Nybegynder
09. august 2009 - 13:21 #2
"SELECT COUNT(*) from tabel1" vil give dig antallet af poster i tabellen
Avatar billede bergstein Nybegynder
09. august 2009 - 17:02 #3
Ja jeg kender SQL-løsningen, men mente bare, at dataset'ets RecordCount kunne det samme. Jeg huskeden ok forkert.

Du får pointene alligevel, hvis du sender svar.
Avatar billede kroning Nybegynder
09. august 2009 - 17:48 #4
ok
Avatar billede bergstein Nybegynder
09. august 2009 - 17:51 #5
Skal man i øvrigt ikke have et "as Antal" ind i SQL'en for at kunne bruge værdien fra SELECT strengen?

"SELECT COUNT(*) as Antal from tabel1"
Avatar billede kroning Nybegynder
09. august 2009 - 18:14 #6
Ikke nødvendigvis, uden as Antal er field navnet COUNT(*), sådan er det i MySQL