Avatar billede UlrikOne Nybegynder
06. august 2009 - 17:34 Der er 8 kommentarer

Hvilke filtyper (filendelser) skal jeg bruge til mine XHTML-dokumentarer=

Hej.

Jeg har lavet en side i XHTML og CSS, som jeg har skrevet fra bunden i notesblok, og den simple grafik der er, har jeg lavet med Paint. Så jeg er ret stolt af den :)

Mit problem er: hvilken filtype (filendelse) skal jeg bruge? Hvis jeg bruger .htm eller .html så virker INCLUDE-koden ikke (som inkluderer menuen på hver side). Den virker til gengæld hvis jeg bruger .shtml, men så ser koden helt messed up ud når man vælger "Vis kilde" i IE, og faktisk også bare hvis man redigerer dokumentet fra min FTP-klient.

Sidste mulighed jeg har fundet er endelsen .xhtml (som for egentlig virker som den mest logiske) men når jeg bruger den, og går ind på siden, åbner den bare en dialogboks om om man vil downloade siden. Knap så fikst.

Så hvilken filendelse vil I anbefale??

Er der evt. en slags CSS erstatning for INCLUDE-koden, så jeg ikke behøver have den. Den er jo faktisk roden til hele problemet.
Avatar billede zips Juniormester
06. august 2009 - 18:27 #1
Til include i et htm og html skal det være shtml som endelse, så vil ssi virke.

http://www.netexplorer.dk/SSI_TUTORIAL/ssi-01.php

Men hvordan ser den kode ud som du se når du tager vis kilde?
Avatar billede keysersoze Guru
06. august 2009 - 18:30 #2
jeg vil uden tvivl anvende shtml - men hvis din side ser underlig ud med den endelse har du helt sikkert noget rod i din HTML, så om muligt send et link.
Avatar billede olebole Juniormester
06. august 2009 - 19:54 #3
<ole>

Det er ligemeget, om der er XHTML eller HTML kode i dokumentet. Ved SSI skal det inkluderende dokument hedde '*.shtml'.

Men hvorfor overhovedet spilde tid med en død markup standard? Måske, tiden ville være bedre brugt med at lære at kode til en fremtidsorienteret standard - foreløbig hedder den HTML 4.01  ;o)
    http://dengodekode.dk/xhtml/

/mvh
</bole>
Avatar billede UlrikOne Nybegynder
06. august 2009 - 21:51 #4
Tak for svarene allesammen, men jeg tror nogle af jer misforstod problemet (eller også forklarede jeg det ikke ordenligt).

Når jeg bruger .shtml-endelsen, så ser koden mærkelig og kompakt ud når jeg trykker "Vis Kilde". Eller når jeg edit'er .shtml-filen fra mit FTP-program. Alle de pæne opstillingr jeg har lavet i XHTML-dokumentet er helt forsvundet.

Og det ønsker jeg ikke.

Kan man evt. include en .html-fil på en anden måde??
Avatar billede keysersoze Guru
06. august 2009 - 22:07 #5
Hvis koden ser anderledes ud end da du skrev den må serveren på en eller anden måde være sat op til at komprimere outputtet eller din editor til at håndtere den type filer anderledes - ikke at det på klienten gør en forskel. Du kan ikke inkludere på anden måde uden at du skal ud i fx ASP eller PHP.
Avatar billede olebole Juniormester
06. august 2009 - 22:29 #6
Du må nok snart til at lægge et link til siden  ;o)
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2009 - 11:13 #7
kommet videre?
Avatar billede UlrikOne Nybegynder
24. januar 2010 - 14:27 #8
Undskyld for mit lange fravær.

keysersoze: nej desværre.

olebole: du skriver "hvorfor bruge tid på en død markup standard?". Vil det sige at jeg kan include'e i HTML 4.01? Hvis - hvordan gør man så det?

På forhånd tak.