Avatar billede trench Nybegynder
06. august 2009 - 17:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Copyright på billeder

Hvordan er reglerne for copyright når det handler om billeder?

Er der billeder på netttet man må bruge på en hjemmeside og andre man ikke må, eller er det hele beskyttet?

Hvad må man evt. benytte hvornår og hvordan?
Avatar billede trench Nybegynder
06. august 2009 - 17:34 #1
Ok, fandt alligevel selv noget om det.

Citat: "Fotografier er beskyttet af lov om ophavsret ligesom bøger, artikler, malerier mm. Det betyder, at man ikke må kopiere dem og anvende dem på f.eks. egen hjemmeside, i en bog eller et blad eller lignende uden tilladelse fra fotografen. Desuden skal man normalt nævne fotografens navn i tilknytning til billedet."
Avatar billede trench Nybegynder
06. august 2009 - 17:35 #2
Lukker.
Avatar billede keysersoze Guru
06. august 2009 - 17:35 #3
alt er som udgangspunkt beskyttet hvorfor du ikke må benytte dem - men nogle sider, fx flickr, giver mulighed for at benytte billeder under forskellige former fx ikke-commercielt, mod et link til bidragsyder eller helt gratis.

Står der ikke andet må du derfor ikke benytte billederne - står der noget handler det om at læse reglerne specifikt.
Avatar billede b-and Novice
06. august 2009 - 17:58 #4
Du kan bl.a. her købe rettighederne til at benytte de billeder som ligger på siden > http://www.bigstockphoto.com/ < der er biller i alle afskygninger der kan bruges som illustrationer i mange sammenhænge.
Avatar billede trench Nybegynder
06. august 2009 - 18:00 #5
Ok, tak skal i have.

Jeg fik vist lukket lidt for hurtigt. Sorry!!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. august 2009 - 18:02 #6
http://www.ophavsret.dk/
http://www.kum.dk/sw81171.asp
http://www.kum.dk/sw15332.asp

keysersoze har ret - som udgangspunkt er alt underlagt ophavsretten - ligegyldigt om det findes på en hjemmeside, som print eller andet.

Hvis du vil benytte et billede du ser - er der kun en sikker vej: - spørg for du gør noget! Alt andet kan blive en dyr fornøjelse.
Avatar billede trench Nybegynder
06. august 2009 - 18:50 #7
Ok.