Avatar billede rmp Nybegynder
06. august 2009 - 13:53 Der er 1 kommentar

Computere bliver smidt af trådløst netværk, når Apple-produkter kommer i nærheden

Hej Eksperter

Jeg har et problem, som har irriteret mig i over et halvt år. Vi bor flere sammen i en lelighed og har derfor et trådløst netværk. Vi har en boks til internettet fra Yousee, og det trådløse netværk bliver skabt af en bambus-router, der hedder Tenda et eller andet.

Der er ofte tre eller flere enheder tilsluttet til netværket, og en gang i mellem forsvinder forbindelsen bare. Så er den eneste løsning at genstarte routeren. Reparer netværksforbindelse på computerne eller renew WAN IP virker ikke.

Vi har kredset problemet ind til at have noget med Apple-produkter at gøre - eller i hvert fald nogle af dem. Tidligere boede der en i lejligheden med en Mac. Når hun smækkede låget ned på den, så macen gik i dvale, røg forbindelsen på alle vores andres computere. Hun kunne heller ikke komme på igen, hvis hun åbnede igen. Det var lige til at leve med.

Nu er der så kommet en med en Ipod med wifi, og den vil gerne forbinde sig automatisk. Så minimum en gang i timen ryger forbindelsen, og vi må tage strømmen på routeren. Men her sker problemet altså når Ipoden skal på netværket.

Jeg kan se inde i routerens setup, at der stadig er forbindelse til min computer, den vil bare ikke på nettet. Desuden er Ipoden konsekvent "authenticated", mens min computer er "assosiated", hvad det så end betyder. Men det er uanset, om de er på nettet eller ej.

Vi har haft flere andre på besøg med alverdens Apple-producter, og nogle macs gjorde det samme ved vores netværk som før nævnt - men ikke alle. Det er første gang, vi oplever problemet med en Ipod, ligesom en Iphone heller ikke har givet problemer.

Nu har jeg blokeret hans Ipods MAC-adresse, men jeg søger en holdbar løsning, så netværket fungerer stabilt igen. Netværket er i øvrigt sat op med WPA og WPA2 kryptering, og SSID er skjult.

Jeg håber, der er en, der kan hjælpe.

Bedste hilsner,
Rasmus MP
Avatar billede kgkg Nybegynder
06. august 2009 - 15:37 #1
Jeg tror at fejlkilden er din router.

Har du evt. prøvet at opdatere firmwaren? Hvis ikke så prøv at se om der ikke er en nyere version.

Kender du ikke nogen som har en router liggende som du kunne låne. Det ville være hurtigt at lave en test, så det er jo ikke flere dage du skal låne den, et par timer kan vel gøre det.

Mvh. Kim.