Avatar billede iwe Nybegynder
06. august 2009 - 11:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Outlook åbner ikke (fortsat...)

Hej!

Jeg fortsætter her spørgsmålet fra andre tråde, så jeg kan give point ved en forhåbentlig snarlig løsning af problemet.

Problemet: Når jeg prøver at åbne Outlook, åbner vinduet kort (få sekunder). Derefter lukker det ned, inden man kan gøre noget, og der vises følgende besked:

"Microsoft Office Outlook kan ikke startes. Outlook-vinduet kan ikke åbnes." - ikke andet...

Jeg bruger Vista, og det er Outlook 2007. Jeg havde først Office Basic 2007, men har senere opgraderet til Office Standard 2007 (vist nok som online download, og jeg husker faktisk ikke, hvordan jeg gjorde, hvor jeg ville kunne geninstallere Standard 2007-versionen osv. - mon ikke det står i en mail, jeg har gemt, men ikke har adgang til nu i Outlook... og betyder det noget med Standard vs. Basic i forhold til Outlook?).

Jeg har indtil nu prøvet følgende:

* afinstallere hele Office Basic-pakken, geninstallere den, og downloade alle opdateringer via Windows Update
* prøve at åbne Outlook i fejlsikret tilstand - det lykkes ikke, jeg får samme fejlbesked
* køre Office Diagnostics - som finder fejl, dog uden nytte
* køre scanpst.exe på pst-filerne - som finder fejl, reparerer dem, dog uden nytte
* fjerne Outlook og Office Basic ved hjælp af Windows Installer Clean Up - derefter geninstallering og download af alle opdateringer via Windows Update

* Jeg er i gang med en tip fra en bruger i en anden tråd, men mangler lige den sidste vejledning... (håber den kommer her senere)
Avatar billede b-and Novice
06. august 2009 - 11:48 #1
Hvad skulle idéen være og ha' to tråde om samme problemstilling(?) så mister rådgiverne da overblikket…

Kom med et link til den anden tråd.
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. august 2009 - 15:18 #2
b-and>> Det er fordi iwe lagde et spørgsmål ind i en anden brugers tråd, og så kan han ikke dele points ud.
Gammel tråd: http://www.eksperten.dk/spm/882406#reply_7430504

Iwe, du skal følge nedenstående manual, så får du lov til at omdøbe profilmappen:
Dette er en metode til at opnå disse rettigheder.

Slå super administrator account til:

1. Gå til start
2. Alle programmer
3. Tilbehør
4. Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
5. skriv Net user administrator /active:yes
6. Tryk ok

Fra nu af kan superadministrator vælges fra login skærmen.
Accounten er uden password, så dette skal selvfølgeligt sættes.

Fjern superadmin funktionen igen:

1. Gå til start
2. Alle programmer
3. Tilbehør
4. Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
5. skriv Net user administrator /active:no
6. Tryk ok

/ptj_11
Avatar billede b-and Novice
06. august 2009 - 15:29 #3
OK - jamen så er der jo en idé i det foretagne… *SS*
Avatar billede iwe Nybegynder
06. august 2009 - 21:26 #4
Det skrev jeg nu også i mit første indlæg, men du har da ret i, at det udefra set kan virke lidt uoverskueligt. :-)

Endnu mere uoverskuelige er dog lige nu de problemer, jeg har med Outlook. Så jeg kaster mig straks ud i mappeomdøbning som det næste projekt...
Avatar billede iwe Nybegynder
06. august 2009 - 22:32 #5
Jeg er i den nye administratorprofil nu... Men kan stadig ikke omdøbe de andre mapper. :-(
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. august 2009 - 00:44 #6
Det lyder, som om både alm. brugere og administartor er blevet frataget rettighed mtil at skrive i mappen.
Kan du åbne mappen og oprette en ny fil, og gemme den i mappen?
Hvis Nej, så er det et helt andet problem.
Jeg er væk hele fredagen, og ser først dit svar sent fredag aften, men hvis resultatet af ovenstående forslag er negativt, så er det ikke umuligt, at jeg kan finde en løsning på dit problem, men jeg reagerer først sent  fredag.
/ptj_11
Avatar billede jonas-i Nybegynder
07. august 2009 - 13:51 #7
Jeg har nøjagtig samme problem, Outlook 2007 virkede fint igår idag skriver den "Microsoft Office Outlook kan ikke startes. Outlook-vinduet kan ikke åbnes."

Kører Outlook 2007 på Vista Business x64
Avatar billede iwe Nybegynder
07. august 2009 - 20:25 #8
@ ptj_11

Når jeg er i den nye administratorprofil kan jeg godt åbne den oprindelige brugermappe (den, hvor der er problemer med Outlook) og oprette mapper og gemme filer (f.eks. Word) i den.
Avatar billede iwe Nybegynder
07. august 2009 - 23:31 #9
Spændende nyt! (måske...)

Jeg klikkede for lidt siden på et "mailto"-link på en hjemmeside, som så åbnede "skriv en mail"-vinduet fra Outlook - uden problemer!

Samtidig dukkede Outlook-symbolet op i nederste højre hjørne (proceslinjen?), og programmet gik i gang med at hente e-mails. Da jeg dobbeltklikkede på symbolet, fik jeg fejlmeddelelsen "Outlook-vinduet kan ikke åbnes.". Da jeg prøvede igen, skete der ingenting.

Da jeg havde skrevet mailen og havde klikket på "Send", så det ud, som om mailen blev sendt (vinduet forsvandt), men Outlook-symbolet blev mørkegrå med et kryds over eller ved siden af...

Hjælper det måske på noget?
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2009 - 02:50 #10
For lige at være helt sikker på, at vi er enige om, hvad, hvornår og hvordan.
Når du er logget ind som din brugerprofil, den med administratorrettigheder, og du forsøger at omdøbe din gamle profilmappe, så har du vel ikke forsøgt at aktivere outlook først.
Hvis du har gjort det, så har du aktiveret et forsøg på at håndtere filen "Outlook.exe", og derfor vil du ikke få lov til at omdøbe mappen, da outlook med alle det mapper og filer så er aktive = låste.
Bare lige en test for at se, om outlook rent faktisk virker på send/hent funktionen, så send lige en mail ved at klikke på dette link, så ser vi, om mailen kommer frem:
koegekom@hotmail.com
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2009 - 02:55 #11
jonas-i>> Hæng på, så ser vi, hvad vi finder frem til.
IWE>> Er din Vista og en x64?
/ptj_11
Avatar billede iwe Nybegynder
08. august 2009 - 09:56 #12
Vista Home Premium, 32-bit

I administratorprofilen har jeg ikke prøvet at aktivere Outlook.

Prøver at sende en mail nu... Sendt! Men jeg tror ikke, det lykkedes. Outlook symbolet i nederste højre hjørne bliver gråt med et kryds over...
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2009 - 13:59 #13
IWE>> Korrekt, der er ikke kommet noget.
Prøv at køre en windows update. Når det er gjort, så finder du en fil, der hedder noget i retning af WindowsUpdate.log, som du sikker finder i dit windows bibliotek. Den fil lægger du op her.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2009 - 15:42 #14
Det kunne også være interessant at se en fejllog fra denne situation: "Prøver at sende en mail nu... Sendt! Men jeg tror ikke, det lykkedes. Outlook symbolet i nederste højre hjørne bliver gråt med et kryds over..."
/ptj_11
Avatar billede iwe Nybegynder
08. august 2009 - 16:06 #15
Har sendt update-logfilen til din mail.

Og hvordan er det nu, man finder en fejllog fra den situation?
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2009 - 17:58 #16
Det gør du ved at gå i Kontrolpanel/Administration/Logbog.
Under Program kan du muligvis finde en fejlmeddelelse fra Outlook, og under System finder du også en fejlmeddelelse fra tidspunktet.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. august 2009 - 18:05 #17
Der er desværre ikke kommet noget på min mail. Kan du ikke lægge den op her.
/ptj_11
Avatar billede jonas-i Nybegynder
10. august 2009 - 09:26 #18
Under event viewer og "microsoft office sessions" har jeg

Log Name:      OSession
Source:        Microsoft Office 12 Sessions
Date:          07-08-2009 13:38:57
Event ID:      7003
Task Category: None
Level:        Warning
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      JonasIbsen-PC
Description:
ID: 6, Application Name: Microsoft Office Outlook, Application Version: 12.0.6504.5000, Microsoft Office Version: 12.0.6425.1000. This session was terminated unexpectedly.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft Office 12 Sessions" />
    <EventID Qualifiers="0">7003</EventID>
    <Level>3</Level>
    <Task>0</Task>
    <Keywords>0x80000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2009-08-07T11:38:57.000Z" />
    <EventRecordID>793</EventRecordID>
    <Channel>OSession</Channel>
    <Computer>JonasIbsen-PC</Computer>
    <Security />
  </System>
  <EventData>
    <Data>6</Data>
    <Data>Microsoft Office Outlook</Data>
    <Data>12.0.6504.5000</Data>
    <Data>12.0.6425.1000</Data>
  </EventData>
</Event>

Det underlige er bare at når jeg åbner outlook og den så lukker med den fejl der så logger den:

Log Name:      OSession
Source:        Microsoft Office 12 Sessions
Date:          10-08-2009 09:19:36
Event ID:      7000
Task Category: None
Level:        Information
Keywords:      Classic
User:          N/A
Computer:      JonasIbsen-PC
Description:
ID: 6, Application Name: Microsoft Office Outlook, Application Version: 12.0.6504.5000, Microsoft Office Version: 12.0.6425.1000. This session lasted 5 seconds with 0 seconds of active time.  This session ended normally.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft Office 12 Sessions" />
    <EventID Qualifiers="0">7000</EventID>
    <Level>4</Level>
    <Task>0</Task>
    <Keywords>0x80000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2009-08-10T07:19:36.000Z" />
    <EventRecordID>804</EventRecordID>
    <Channel>OSession</Channel>
    <Computer>JonasIbsen-PC</Computer>
    <Security />
  </System>
  <EventData>
    <Data>6</Data>
    <Data>Microsoft Office Outlook</Data>
    <Data>12.0.6504.5000</Data>
    <Data>12.0.6425.1000</Data>
    <Data>5</Data>
    <Data>0</Data>
  </EventData>
</Event>
Avatar billede jonas-i Nybegynder
10. august 2009 - 09:33 #19
WindowsUpdate.log indeholder ret meget tekst så har lagt den her http://jidata.dk/jonas_junk/WindowsUpdate.zip
Avatar billede jonas-i Nybegynder
10. august 2009 - 09:37 #20
Nå tror faktisk jeg har fundet løsningen på problemmet. Virkede ihvertfald hos mig.

Skriv "outlook.exe /resetnavpane" i start menuen i vista

Fandt svaret her http://www.msoutlook.info/question/268
Avatar billede iwe Nybegynder
10. august 2009 - 11:25 #21
Hep hey, der virker!!! :-)

Tak for tippet. Hvem giver jeg point her? ptj_11 har i hvert fald fortjent nogle for langvarig og tålmodig vejledning...
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. august 2009 - 19:01 #22
Nej jeg skla ikke have nogen, giv dem til Jonas-i. Det var ham, der fandt løsningen.
Man kan jo så undre sig over, at det fortsat lykkes MS, at sende opdateringer så store som servicepacks på gaden, som producerer nye fejl.
Men selvfølgelig- en hel verden som testpersonale uden lønudgift, det er ikke så tosset.
/ptj_11
Avatar billede jonas-i Nybegynder
11. august 2009 - 10:49 #23
Selvtak, altid godt vi kan hjælpes af når MS driller os, men ja det er en meget upraktisk fejl at introducere.