Avatar billede tummas Nybegynder
05. august 2009 - 11:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problem med opdatering med TÆL.HVIS

=TÆL.HVIS('[2009 trafik.xls]Trafik 2009'!$I$268:$I$1488;"<1500")denne funktion har jeg sat ind i en særskildt fil sorter.xls.
Når jeg nu åbner sorter.xls så kan den ikke opdatere felterne med mindre trafik.xls er åbnet.

Er der nogen der ved hvordan jeg kan få opdateret felterne i sorter.xls uden at jeg er nødt til at åbne trafik.xls????
Avatar billede tummas Nybegynder
06. august 2009 - 14:24 #1
Hvis der er en anden funktion der laver det samme, så kunne man evt. bruge denne.
Avatar billede x-lars Novice
06. august 2009 - 15:12 #2
Bliver du ikke ved åbning af sorter.xls spurgt, om du ønsker at opdatere kæder?

Ellers prøv at vælge cellen med formlen, tryk F2 og derefter Enter. På denne måde fremtvinger du opdateringen.
Avatar billede tummas Nybegynder
07. august 2009 - 06:57 #3
Jeg bliver spurgt om jeg vil opdatere når jeg klikker ja står der #VÆRDI!! i alle felterne, ved at bruge F2 og enter får jeg samme resultat. på samme regneark har jeg også funktionerne SUM() og MIDDEL() disse virker uden problemer.
Jeg er 100% sikker på at referencen til filen i funktion TÆL.HVIS() er rigtig.
Avatar billede x-lars Novice
07. august 2009 - 14:17 #4
Hmmm, jeg har også forsøgt mig - og får fuldstændigt samme fejl, når kildefilen er lukket. Men umiddelbart forståeligt, er det altså ikke.

Håber, at du finder en løsning - og evt. poster den her.
Avatar billede jkrons Professor
11. august 2009 - 14:31 #5
Problemet er simpelthen at TÆL.HVIS ikke virker på data fra eksterne filer, hvis disse er lukkede.

I stedet kan du bruge SUMPRODUKT, fx

=SUMPRODUKT(('[2009 trafik.xls]Trafik 2009'!$I$268:$I$1488;<1500)*1)

Husk at <1500 ikke skal i anførselstegn ved SUMPRODUKT.

Sumprodukt arbejder også på lukkede filer.
Avatar billede tummas Nybegynder
11. august 2009 - 15:28 #6
Hej jkrons nu har jeg prøvet at skrive din formel ind, men får kun "#VÆRDI!!", hvis jeg benytter mig af funktionen "indsæt funktion(Fx)" så kommer denne formel frem  =SUMPRODUKT('[2009 Skibsanløb.xls]Trafik 2009'!I$268:$I$1488;"<1500";"*1") som er lidt anderledes end din, men lige meget hjælper det.
Jeg er helt lost i denne.
Avatar billede jkrons Professor
11. august 2009 - 16:08 #7
Det virker fint hos mig med

=SUMPRODUKT(('[2009 Skibsanløb.xls]Trafik 2009'!I$268:$I$1488;<1500)*1)
Avatar billede jkrons Professor
11. august 2009 - 16:08 #8
Hvis ikke filerne ligger i samme mappe, skal du have stien med i din reference.
Avatar billede tummas Nybegynder
03. november 2010 - 13:47 #9
Opdatering kan kun ske hvis begge filer er åbne.