Avatar billede Mart_B Nybegynder
02. august 2009 - 01:19 Der er 14 kommentarer

logningsreglerne - hul i reglerne?

Endnu et spørgsmål om logning, som jeg håber der er nogle herinde der kan forklare mig:

Følgende fremgår af logningsbekendtgørelsen:

"Registrering af internet-oplysningerne skal ske ved overgangen mellem udbyderens eget net og et andet eller andre net"

NU tænker jeg så: Hvad med TDC? TDC står (vel?) for det meste af udbuddet i Danmark. Medfører denne regel så at TDC ikke skal logge al trafikken indenfor sit eget net?? For dette ville (vel?) være et kæmpe hul i reglerne(?)

Håber der er nogle der kan opklare dette for mig - for det giver slet ikke mening for mig hvis så stor en del af trafikken er undtaget.

mvh
Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
02. august 2009 - 02:22 #1
Mon ikke §1. klarer problemet:
§ 1. Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik, ""der genereres eller behandles i udbyderens net"", således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.

Bemærk sætningen i dobbelte anførselstegn.

/ptj_11
02. august 2009 - 10:42 #2
Avatar billede Mart_B Nybegynder
02. august 2009 - 12:04 #3
Spørgsmålene kom lidt efter lidt.. og jeg syntes ikke der var nogen mulighed for at redigere i den post man allerede havde lavet? Eller også har jeg overset en redigér-knap.

Hmm.. ja, logningsbekendtgørelsens § 1 kunne måske klare det problem..
Avatar billede Mart_B Nybegynder
02. august 2009 - 12:22 #4
Men jeg prøver at holde mig til en tråd fremover :)

mvh
Martin
Avatar billede ptj_11 Forsker
17. august 2009 - 23:29 #5
Mart_B
Husk at lukke dine spørgsmål.
/ptj_11
Avatar billede Mart_B Nybegynder
18. august 2009 - 14:24 #6
Hvordan lukker man sine spørgsmål? Det virker ikke som om der er nogen "luk-knap"? SKriver man blot at man anser spørgsmålet for besvaret?

mvh
Mart_B
18. august 2009 - 14:29 #7
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. august 2009 - 15:30 #8
Som tilføjelse til Larrys kommentar:
For at se alle dine spørgsmål, og derigennem holde overblik over åbne og lukkede spørgsmål:
Klik på linket "Min Profil", og derefter i bunden af dir profilbillede linket "Oprettede Spørgsmål", så er det nemt at overskue.
/ptj_11
Avatar billede Mart_B Nybegynder
19. august 2009 - 13:06 #9
faq:

Når der er kommet et svar som du kan bruge, så klikker du ud for selve svaret i boksen . Derefter accepterer du svaret i den boks som dukker frem.

.. men jeg kan dælme ikke finde den "Acceptér dette svar" boks! De eneste knapper jeg kan finde i forbindelse med svarene er:

"Skriv et svar"
"Skriv en kommentar"
"Anmeld misbrug"

På et tidspunkt da jeg selv havde skrevet et svar, så dukkede der en "acceptér" boks op ud for mit eget svar - men er points så blevet tildelt de andre besvarelser? Men der er er ikke dukket en boks op ud for de andre svar jeg selv har skrevet.

mvh
Mart_B

:)
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. august 2009 - 22:45 #10
Mart_B.

Knappen "Accepter" kommer kun, hvis den der lægger et indlæg, vælger at lægge det som et svar.
Ideen er, at man kun lægger sit indlæg som svar, hvis man er 100% sikker på, at det løser problemet.

Normalt lægger man kun kommentarer, og når så problemet er blevet løst på et tidspunkt, så beder spørger om et svar fra den, der kom med løsningen, og herefter accepterer spørger svaret sammen med pointgivningen.
/ptj_11
Avatar billede Mart_B Nybegynder
22. august 2009 - 16:52 #11
Ok. Nu har jeg vist styr på at lukke mine tråde korrekt. I de andre tråde har jeg bedt svarerne om at poste et svar så jeg kan tildele points.

Men når jeg kigger på vejledningen, så er jeg stadig ikke helt overbevist om at § 1 løser problematikken.

Prøv at se under pkt. 2.2.4. I vejledningen til bekendtgørelsen. Når man ser på den figur og læser beskrivelsen, så virker det som om JUstitsministeriet kun vil have logning ved overgangen til andre net..

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2446

Jeg læste en artikel skrevet af en højt placeret medarbejder fra TDC (desværre har jeg ikke linket længere. Øv!), men jeg husker, at han sagde noget lignende vedrørende mængden af loggede oplysninger:

"Det er især overgangen-til-andre-net-logningen som fylder meget"

Dette kunne jo tyde på at TDC i hvert falt også anser sig som forpligtet til at logge inden for eget net.. men rent retligt så synes jeg vejledningen siger noget andet..

Jeg lader tråden være åben lidt endnu..

mvh
M
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. august 2009 - 17:19 #12
Hvis du læser 2.2.3 i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2446
vil du se, at udbyder skal registrere brugers identifikation ved adgangen til udbyders eget net.
At udbyder også skal registrere ved overgang til andres net, udelukker ikke registreringen i 2.2.3.
Så der skal altså både registreres på eget net, og ved overgang til andet net.
/ptj_11
Avatar billede Mart_B Nybegynder
22. august 2009 - 17:53 #13
Det tror jeg sgu du har fuldstændig ret i!

Det er i hvert fald helt rigtigt, at § 5, stk. 5 kun henviser til stk. 1. Så ordlyden taler faktisk for at når der startes en session, så skal der logges efter stk. 2.

.. men gad vide om det så kun er oplysningerne i stk. 2 - og IKKE oplysningerne i stk. 1 (dvs oplysninger om f.eks. destinationens IP-adresse osv.) som skal logges?

Det synes jeg bare ikke giver nogen som helst mening! Altså kun at logge oplysningerne i stk. 2, og udelukke oplyningerne i stk. 1 indtil der krydses et net. De oplysninger ville jo være totalt nyttesløse i en efterforskningsmæssig sammenhæng, fordi man så ikke ville kunne føre elektroniske spor nogen steder hen!

[men det er i hvert fald godt set, at der kun henvises til stk. 1.]

Kunne det tænkes at der simpelthen er tale om dårlig regel-koncipering?

M
Avatar billede Mart_B Nybegynder
22. august 2009 - 18:21 #14
Eller også skal § 5, stk. 5 faktisk læses som en undtagelses-bestemmelse!

For når der er tale om at et net krydses vil udbyderen af det net som der krydses til, jo næppe have nogen som helst mulighed for at få kendskab til de oplysninger som er listet i stk. 2.

Hvis det er en undtagelsesbestemmelse, så betyder det helt sikkert at § 5, stk. 5 IKKE udelukker logning inden for eget net.

Faktisk tror jeg at løsningen ligger dér! Der er formentlig tale om en frygteligt dårligt konciperet undtagelses-bestemmelse.

Dine bidrag har været særdeles givtige, og har i hvert fald ført mig videre til en brugbar tese.

Skriver du ikke lige et svar så jeg kan tildele points

:D

M