Avatar billede janust Nybegynder
01. august 2009 - 14:46 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Strømforbrug for slukket PC

Hej Alle.

Jeg har lige samlet mig en ny computer med Core i7, og hvad der ellers hører til. Min strømforsyning er en Crosair TX650W.
Det der forbavser mig, og som jeg vil prøve at blive klogere på, er strømforbruget når computeren er slukket.

For mit system er det på utrolige 11 Watt!

Andre enheder i mit hus bruger så lidt, at min effektmåler viser 0 Watt. Her kan nævnes min DVD afspiller.
Hvordan kan det være at computeren skal bruge 11 Watt på at overvåge om jeg trykker på tænd knappen? Jeg har prøvet at konsultere manualen til bundkortet, men kan ikke finde nogle tricks til at nedbringe forbruget.

Er der nogle her som kender til dette emne, og ved om det er muligt for mig at nedbringe dette forbrug, uden at slukke for strømtilførslen? - hvilket jo er en triviel løsning.

Findes der særlige strømforsyninger eller bundkort, hvor dette strømforbrug er mere i fokus?

Jeg har prøvet at søge på Google om emnet, men kan ikke finde nogle steder, hvor emnet behandles særligt grundigt.

Jeg glæder mig til at høre svar :)
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 15:16 #1
Det er selve strømforsyningen der bruger de 11w.
Du må ud at kigge efter en anden hvis det skal ned, men tror ikke du kommer meget længere ned.

Nok noget andet, men prøv også lige din PS3 hvis du har en, eller en Samsung YouSee boks uden HDD, der bruger omkring 30w std.by..
Avatar billede janust Nybegynder
01. august 2009 - 15:50 #2
Det kunne være spændende at vide om nogle strømforsyninger er nede og bruge i omegnen af 1 watt.
Jeg kan så høre på dig at mange lignende produkter har lignende design problemer, men det løser jo ikke problemet.

Jeg er stødt på nogle tabeller over strømforbrug af forskellige systemer når de er slukket. Denne tabel fra University of Pennsylvania viser desktop systemer der bruger 1-2 watt med skærm når de er slukket! http://www.upenn.edu/computing/provider/docs/hardware/powerusage.html
Systemerne er fra Dell, IBM og Apple. Er der nogle her, som ved om disse værdier er pålidelige?
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 15:59 #3
Er det forøvrigt når din pc er slukket, og ikke bare i standby?

Ellers har shg op til flere der ligger nede på 1w.

Husk lige at mange af de der el-målere selv sluger op mod 5-7w.
Avatar billede janust Nybegynder
01. august 2009 - 16:31 #4
Hej igen.

Min elmåler lader til at fungere fint. Jeg har prøvet den på en sparepære på 5 watt, og den viste 6 watt.
Det er for slukket PC og ikke standby at der bruges 11 watt.

Kan du give mig navnet på disse 1 watt forsyninger?
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 16:46 #5
De første jeg kiggede på var DeZen. Men dem de har er ikke ret stærke. En skam, for de havde en 850w.
Avatar billede janust Nybegynder
01. august 2009 - 17:57 #6
500 Watt er nu rimeligt for mange systemer. Så det lyder da ret spændende, hvis de kan love 1 watt ved standby! Det er træls at der ikke er mere bevågenhed på dette rundt omkring på nettet.
Hvis nogle her har personlige erfaringer med sådan en Dezen strømforsyning eller lignende ville det være fedt at høre fra jer!
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 18:09 #7
Aner ikke hvad min bruger, og det betyder heller ikke det store da den fiser over 700w af når jeg bruger den, og dertil skal der lægges en 24" og 23" skærme. Så kan de 5-10w i slukket tilstand ikke betyde alverden.

Men har en DeZen 850w som virker helt som den skal.
Startede med en 750w som ikke helt kunne klare mosten, så måtte have storebror til den opgave.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. august 2009 - 20:39 #8
Har en Corsair 850W - og min pc bruger 3-4 Watt når den er slukket. Bare til sammenligning.

I drift bruger den iflg. strømmåler 290-350 W (2 x 15 rpm diske, core i7 965, GTX285, 4 x 7200 rpm diske, 6 gb ram).
Avatar billede janust Nybegynder
01. august 2009 - 22:54 #9
Lars: det var da lidt sjovt! Er det TX850W eller HX850W du har? Må jeg spørge hvilket bundkort du har?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. august 2009 - 23:40 #10
Ups, Corsair var den gamle - da jeg kiggede efter fandt jeg at det var en SilverStone 850W jeg har i. Bundkortet er Asus P6T Deluxe Palm OC.
Avatar billede janust Nybegynder
02. august 2009 - 09:32 #11
Lars: Okay :) Vi noterer os, at SilverStone sandsynligvis har bedre styr på "off" strømforbruget end Crosair. Mit bundkort er forresten et MSI X58M, hvis nogle er interesseret.
Avatar billede janust Nybegynder
11. august 2009 - 13:24 #12
Jeg har målt off forbruget på andre computere i mit hjem, og det har overrasket mig hvor mange penge jeg brænder af på dette!

En Cooler Master strømforsyning på 450 W, omkring 3 år gammel bruger 28 W off. Antec 430 W, ca. 4 år gammel, 24 W. Noname, ukendt maks. effekt, 7 år +/-, 36 W!

Det er store penge der syder af elektronikken i disse enheder. Dette er kritisabelt når man ved, at det er muligt at begrænse forbruget drastisk.

Med den antagelse at prisen for 1 kWh er 1.8 kr - det lader til at være et rimeligt gennemsnit for Danmark - og et gennemsnitligt antal slukkede timer á 20 pr døgn, har jeg opgjort prisen for at have disse strømforsyninger kørende. Se følgende link:

http://spreadsheets.google.com/pub?key=tnk3FY8OAro82L2P699OyQQ&output=html

Jeg kunne have sparet ~650 kr over en 5 årig række ved at vælge en "1 W Off" forsyning frem for min Crosair! Dette er mange penge, når man tænker på at jeg ikke skal yde noget som helst for at spare dem, ud over at vælge en anden strømforsyning.
Prisen for de andre, ældre forsyninger er alarmerende! Lad mig sørge for at hive dem ud af vægen oftest muligt. Men hvor er det ærgerligt at jeg skal gå og have dette store besvær (hive stikket uf af vægen efter hver brug), når en anden strømforsyning kunne overflødiggøre denne gene.

Jeg håber på langt større bevågenhed fra på dette emne i fremtiden, så de dovne producenter kan blive valgt fra af forbrugerene.

Bliv endelig ved med at poste egne erfaringer her i tråden.
Avatar billede justrace Novice
11. august 2009 - 16:50 #13
Jamen du har jo ramt os alle sammen på dovenskaben, for hvem kan undsige sig at have noget kørende der burde slukkes, men ikke gider?

Jeg har eks. ved TV og anlæg, brugt strømskinner med afbrydere, så jeg kan slukke det hele, men i 3 forskellige "modes", alt efter om jeg bare lige skal se tv, eller om jeg skal se en film i tv, eller om jeg skal nyde en god film.

Til mit it-udstyr har jeg timere og relæer, i et ret skægt opsæt, der kan tænde hele cirkusset, eller jeg bare skal læse mails.
Min RAID5 server, til backup af alt, kører på en timer, der tænder og slukker den.

Hele molevitten æder små 3-7w i off.
Avatar billede janust Nybegynder
12. august 2009 - 03:49 #14
justrace: Du har da sandhed overvundet dovenskaben i designfasen af det el-net du kobler dit elektronik på :)

Hvis du nu havde været den heldige ejer af min Phillips DVD afspiller, havde du ikke behøvet at bekymre dig, om du skulle se tv, eller film - som sagt tidligere bruger den så lidt at elmåleren siger 0 W, og den tendes nemt med fjernbetjeningen.

Det bliver en glædens dag, hvor jeg bare kan gå ud og købe mig et vilkårligt elektronisk apparat uden at bekymre mig om dets off forbrug. Den dag er det nemlig gjort ulovligt ved lov at sælge apparater, hvor producenten har set stort på dette.

Men indtil da må vi forbrugere enten leve i uvished, accept, eller konstruere snedige løsninger som du ;)
Avatar billede justrace Novice
12. august 2009 - 07:52 #15
Nu har jeg ikke lige målt på min HDD-optager, BD-player, osv., men det er nu ikke så vanskeligt at sætte sammen.

Men Samsungs YouSee-box er f..... dårlig ingeniør-kunst, da den jo snildt æder 30w std. by!!? Den er ganske enkelt VARM i slukket tilstand. Jeg opdagede det ved at jeg havde flyttet den til en anden placering, og jeg en dag kom til at lægge hånden på den, og tænkte det var underligt så varm den var. Målte den til lige under de 30w. Den har godt nok bag på en afbryder, men hvor mange bruger den lige?? Og hvor mange bokse af den model står der ikke i de danske hjem, for ikke at sige på verdensplan?

Fladskærme er i tændt tilstand heller ikke for fine i kanten.

Men PC strømforsyninger er i flere år blevet kritiseret for den dårlige teknik der ikke slukker ordentligt for forbruget. Hvorfor der ikke er blevet gjort noget ved det, aner jeg ikke, men for dårligt er det.

En nem måde at konstatere det på de forskellige småting som mobilopladere og den slags små adaptere, er at mærke på dem når der ike er sat noget til dem, og er de varme/lune, er det fordi de står og æder løs af lommepengene.

Og det er jo lommepengene det hele går ud over, for alle giro-kortene står jo altid forrest i køen, og overskuddet er dem man skal have det sjovt for. :)
Avatar billede janust Nybegynder
01. september 2009 - 11:23 #16
Vi kommer nok ikke videre med denne tråd :)
Men tak for snakken. Jeg har da fået udvidet min horisont lidt. Skal vi dele de point der er i tråden, justrace?
Avatar billede justrace Novice
01. september 2009 - 12:35 #17
Det kan vi godt. :)
Avatar billede janust Nybegynder
01. september 2009 - 13:02 #18
Udemærket :)
Endnu en gang, tak for en god diskussion.