Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
11. juli 2001 - 13:04 Der er 10 kommentarer

Hjælp!!!!

Jeg er kommet til at ødelægge LILO boot, så jeg kan ikke starte min computer mere. Hvordan kan jeg få sparket gang i den igen. Jeg vil gerne af med linux, og det ligger på en selvstændig harddisk, men jeg vil nødig formatere windows.
når jeg starter op står der
LIL-
og man kan ikke gøre noget, den bipper bare.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2001 - 13:07 #1
hvis du vil fjerne lilo skriver du fdisk /mbr.

Husk lige og pil din win hdd ud inden ;)

og bagefter kører du fdisk og sletter partionerne.

du skal bare boot fra en win98 cd
Avatar billede hleth Nybegynder
11. juli 2001 - 13:09 #2
starte på en bootdisk med windows. Hvis du bruger windows 9x, så kan du klarer det med fdisk /mbr . Det skriver en ny masterbootrecord for dig. Hvis det er windows NT/2k så skal der startes en install, hvor der skrives en ntldr load ind på disken. Det plejer at virke for mig..
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
11. juli 2001 - 13:10 #3
hvor ligger lilo? på win harddisken, der bootes fra, eller på den selvstændige linux harddisk?
Avatar billede mortenpj Nybegynder
11. juli 2001 - 13:11 #4
Start med en Windows-boot-diskette;
i dos-promten skriver du så blot fdisk /mbr
Du kan nu genstarte maskinen (som gerne skulle starte op i windows nu - husk at fjerne bootdisketten!) Herefter kan du fra windows/dos formatere linux-harddisken.

God fornøjelse.

M.v.h.

Morten P.J.
Avatar billede seider Nybegynder
11. juli 2001 - 13:12 #5
hmm lidt toset at smadre den, men det virker.

du starter på din linux cd og vælger recover. derefter installere du bare lilo igen, så virker dit system igen.

Johan
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
11. juli 2001 - 13:15 #6
Jeg vil gerne af med det nu når jeg har chancen. Jeg vil hellere prøve det på en selvstændig maskine engang
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2001 - 13:17 #7
tror ik du kan gøre andet end og så prøve og køre windows ind engang til.

bare rename win.com til win.old og så start installationen.

så burde den skrive en ny mbr
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2001 - 13:17 #8
og så bagefter fdisk din linux hdd
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
11. juli 2001 - 13:34 #9
Jeg prøvede mortenpjs forslag. Det virkede nogenlunde. Problemet er nu, at den ikke vil loade windows men kun linux. Jeg tror, at det er i lilo.conf filen, det står forkert. Hvordan kan jeg få den til at loade windows automatisk, så jeg siden hen kan slette linux
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juli 2001 - 22:14 #10
Jeg plejer at pege folk med linuxproblemer hend til http://www.sslug.dk og deres mailingslister. Her kan du få meget god hjælp på linux. Ekspertens folk er efterhånden også rigtig gode. Prøv sslug, hvis du ikke helt kan bruge det du får her

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk