Avatar billede CamillaHejlesen Nybegynder
29. juli 2009 - 20:19 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af spejlrefleks kamera

Hej allesammen
Jeg har tænkt mig, at købe et spejlrefleks kamera, enten et nikon eller et canon, da jeg har hørt de er bedst.
Vil gerne høre om I kan hjælpe mig med, at finde et kamera, som er godt til nybegyndere og ikke er for dyrt.
Håber I kan hjælpe mig :)

Camilla
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. juli 2009 - 23:22 #1
Hvad havde du forestillet dig at bruge på det? Og hvad vil du gerne bruge det til?

- bare for at få en ide der hjælper med et bedre svar.
Avatar billede CamillaHejlesen Nybegynder
30. juli 2009 - 16:37 #2
De ved jeg ikke helt endnu. Men højst 5.000. Men det kan jo være at jeg finder en brugt. Kameraet skal bare bruges til fritidsfotografering, ikke noget professionelt eller noget. Vil bare være sikker på at jeg ikke køber noget alt for avanceret eller noget lort.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. juli 2009 - 16:46 #3
Canon 450D eller 500D er gode bude. 450D er lidt ældre, men rent billedmæssigt er der ikke så stor forskel som prisen antyder.

Nikon har jeg ikke så stor viden om, men deres kameraer er mindst lige så gode.

Holder du dig til de to mærker, dit budget og omkring 10 megapixel så er de fleste kameraer ret så gode. Både i den automatiske mode - og når/hvis du vil eksperimentere mere.

Brugt er jeg altid lidt forsigtig med når vi taler kamerahus: de suger støv og snavs til sig hvis ikke man passer på dem - og lukkeren (den som siger klik) har en levetid som er måske 30-40.000 billeder.
Avatar billede CamillaHejlesen Nybegynder
30. juli 2009 - 17:06 #4
okay, det vil jeg prøve at kigge efter så :) mange tak for det.
Hvor ligger de prismæssigt?

Kan du forresten fortælle mig hvordan man uddeler point? for kan ikke finde ud af det herinde :s
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. juli 2009 - 17:12 #5
Man skal komme med et svar, som jeg gør her. Prisen er lige under og over de 5.000 du nævnte med et såkaldt kit-objektiv.

Tjek prisen via Priser øverst i menuen her på siden :-)
30. juli 2009 - 19:18 #6
Der er også Canon d1000, som er Canons mindste/billigste spejlrefleks-kamera.

3200,-
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=499935
Med ét objektiv.

Men du skal være opmærksom på at et spejlrefleks-kamera er lidt meder besværligt at finde ud af, hvis du ikke har prøvet det før.
Og der er flere ting der ikke gøres på samme måde som med de små digi-kameraer. Fx. skal du primært bruge søgeren, til at kikke i, hvor man, på de små kameraer, bruger lcd-skærmen.
(man KAN også bruge skærmen, hvis man bare stiller manuelt fokus, -pga. spejlet.)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. juli 2009 - 19:39 #7
@h13: 1000D har mindre skærm end mange kompaktkameraer og er generelt forældet ift. de mange gode nyere der findes. Det samme gælder Nikon D40 og D40x.

Jeg har frasorteret det pga. den prisrange som Camilla selv har nævnt.
Avatar billede CamillaHejlesen Nybegynder
30. juli 2009 - 19:56 #8
Til h13: Ja, jeg er godt klar over, at det er en del svære at have et spejlrefleks-kamera frem for et digitalt. Men vil gerne have et spejrefleks, da jeg er interesseret i at tage nogle bedre billeder og prøve til forskellig fotografering af. Jeg finder fortografering meget interessant! men tak for reminderen.

Til Lars..: Altså du siger, at det er bedst med Canon 450d eller Canon 500d, istedet for Canon d1000, fordi lcd-skærmen er mindre? er det det eneste minus?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. juli 2009 - 20:02 #9
Så vidt jeg husker er LCD skærmen-mindre (2,5" vs. 3"), kameraet langsommere og billedprocessoren ikke så god til at fjerne støj ved højere ISO.
Avatar billede CamillaHejlesen Nybegynder
30. juli 2009 - 20:12 #10
Okay, mange tak for hjælpen :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. juli 2009 - 23:26 #11
Du lukker bare ved at acceptere et svar. Så kan andre brugere se at det er noget de måske skal se.
Avatar billede justrace Novice
01. august 2009 - 00:27 #12
Vedr. Canon skal du kigge efter at det har den nyeste billedprocessor, Digic4 som virkelig har hjulpet Canon lidt op ad stigen til de gode.

Nikon har lige i går offentliggjort 2 nye kameraer, hvoraf det ene klart vil være noget som opfylder dine krav.
Nikon D3000:  http://nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1821/overview.html

Hvad pris angår kan jeg ikke svare på, men det ligger under dit budget.

Du kunne også med fordel kigge på Nikon D5000, som kun lige kravler lidt forbi dit budget.

Rigtig mange Canon-fotografer er ved at konvertere deres værktøj, og ikke uden grund. :)

Men som Lars også skriver, så er det mellem de 2 mærker du skal kigge efter dit nye kamera.

Men kig ikke kun på kameraer, for der er jo alt tilbehør som objektiver, flash (Nikon CLS (Creative Lightning System) er der ingen der kan slå). Og det er for de fleste hobbyfotografer en uoverskuelig økonomisk opgave at skifte senere hen.

Gå hen til en fotohandler, som har begge mærker på hylden, så han ikke er partisk (ud over hvad han er privat), og prøv at holde dem i hånden, og kig på hvordan knapper osv. ligger til dine hænder.

Kender en der skiftede fra Canon EOS 1D Mk. III til et Nikon D3, og beskrev det "Som at komme hjem".

/En glad Nikon-ejer.
Avatar billede CamillaHejlesen Nybegynder
03. august 2009 - 10:02 #13
Tak for et andet perspektiv :) det er dejligt at få lidt af hvert.
Avatar billede justrace Novice
05. august 2009 - 12:11 #14
Jeg kan lige tilføje at Nikon D3000 kameraet kommer på gaden d. 28. august til 4.395,. med et 18-55mm VR-objektiv.