Avatar billede cytox Nybegynder
23. juli 2009 - 14:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Quad boot, 4 forskellige Os'er med GRUB2

Hej experter,

Jeg står i den situation at jeg gerne vil ha mulighed for at kører 4 forskellige operativ systemer på min WorkStation og de skal være loaded via GRUB2. GRUB skal ha en partition for sig selv og så skal de 4 andre os'er også ha en partition for sig selv (så ja det er på én harddisk) det setup jeg vil lave er følgende :

Partition:                Indhold:
0                GRUB
1                Windows 7
2                Windows Vista
3                Linux Ubuntu
4                FreeBSD

Det der er mine største problemer pt er:

1: At jeg ikk aner hvordan ja skal installere GRUB manuelt og har prøvet grundigt og finde en løsning på nettet men har ikke fundet en. har selv tænkt på at installere en Linux distro i en VM for at bagefter extracte bootsectoren og installere den på min GRUB partition meeeen det må jeg indrømme lød for nemt så det har jeg ikk prøvet :)

2: GRUB skal (hvis det er muligt) installeres på en FAT 32 partition (ntfs er også fint) af den simple årsag at jeg vil kunne få fat i konfigurations filen til grub via Windows uden brug af 3rd part programmer til at komme ind på partitionen da sådan en normalt vil være ext2/3 og dermed inkompatibelt med Windows.

3: Og som med så meget opensource fra Linux/Unix verdenen downloader man ren source kode som man selv skal kompilere og alle de library der skal bruges til GRUB er ikke alle portet til Windows så vil det sige at jeg kan ikk engang få fingre i en kompileret version af GRUB..

det skal tilføjes at Ubuntu og FreeBSD skal loades af GRUB direkte og Vista og 7 skal GRUB loade via bootmgr (windows boot manager)

Jeg er klar over at dette muligvis ikke er det nemmeste i verdenen men er helt klart parat til at gøre et grundigt forsøg.

Med venlig hilsen :)
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2009 - 15:26 #1
Jeg kender ikke "grub2" men hvis dit ønske blot går på at boote 1 af 4 operativsystemer på samme harddisk så ser jeg ikke noget problem i det, men der er måske specielle forhold der gør sig gældende i netop din situation
Avatar billede cytox Nybegynder
23. juli 2009 - 15:38 #2
Det kan du have ganske ret i at der ikke er det mindste hokus pokus i men som skrevet i de 3 punkter er dét mit problem.
Jeg vil ikke primært bruge Windows' egen bootmanager da den er mere 'Firkantet' den vil kun loade Windows systemer og så er den svær og konfigurere alt i mens GRUB2 kan snakke med alle systemer jeg har brug for

Mv.
Avatar billede skau Nybegynder
05. august 2009 - 07:07 #3
Hvis du har en kørende ubuntu burde du kunne benytte kommandoen grub-install til at installere bootloaderen + de filer der er nødvendige ud over selve bootsektoren ved at angive din boot partition (den der skal indeholde bootsektoren + grubfiler) som argument til --root-directory
Avatar billede cytox Nybegynder
18. august 2010 - 16:44 #4
En nem løsning blev ikke fundet