Avatar billede pharlap Nybegynder
23. juli 2009 - 09:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gem værdi

Hejsa.
Jeg ville høre om der er nogen der havde en god ide til flg.
Jeg har regneark som jeg skal sende ud til en kunde, hvor kunde senere sender det retur med rettelser...og heri er der på en række et tal som kunden på ingen omstændigheder må se.

Det er ikke nok at skjule rækken eller kolonnen da det jo bare er at kopiere regnearket og smide over i et nyt og dermed ville den være synlig.

Tallet der står i regnearket bliver ikke brugt som reference eller noget.. der ligger ikke nogle formler og er afhængig af dette tal. Det er blot fordi jeg ikke kan regne med at det er den samme person som får det tilbage fra kunden som også sendte det ud.

Kan man gemme sådan et tal i VBA koden.. eller er der nogen der har en god ide?
Avatar billede martin_moth Mester
23. juli 2009 - 10:29 #1
Hvis tallet/tallene ingen må se, ikke indgår i nogle formler og der ikek er nogle andre tal, der afhænger af de "hemmelige" tal... Hvorfor så overhovedet sende dem med. Kan du ikek bare slette dem?

Hvorfor sende noget frem, som ikke skal bruges af modtageren, og som modtageren ikke må se?

Måske forstår jeg ikke dit problem
Avatar billede martin_moth Mester
23. juli 2009 - 10:31 #2
Men ellers er der no mange måder hvorpå du kan låse/skjule celler

Kik i hjælpen under f.eks. overskriften "About worksheet and workbook protection"
Avatar billede mrgumble Nybegynder
23. juli 2009 - 10:40 #3
Ellers må du bare notere i regnearket, at hvis vedkommende der modtager regnearket (og som godt må se værdierne) skal henvende sig til dig, for at få værdierne og så ellers slette de hemmelige værdi inden regnearket sendes ud.
Vedkommende der får regnearket retur, skal jo under alle omstændigheder være i kontakt med dig, for at vide hvordan han låser op for hemmelighederne.

Derudover vil jeg minde dig om at at fjerne skjulte data og personlige oplysninger generelt, inden arket sendes til kunden:
http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HA100375931030.aspx
Avatar billede pharlap Nybegynder
23. juli 2009 - 10:48 #4
Disse tal skal være tilgængelige for dem som modtager når kunde sender retur.

Hvorfor jeg vil have at værdien bliver i regnearket et sted er fordi at der bliver sendt utallige af disse ark ud, så det ville være en stor liste at sidde med og skulle holde alle tallene ajour.

Jeg troede bare at man kunne skrive denne værdi .. (tror faktisk kun det er 1 celle) ind et sted i vba koden så den husker den?
Avatar billede martin_moth Mester
23. juli 2009 - 10:55 #5
Men - er det rigtigt forstået, at der er en værdi i en celle, som kunden ikke må se. Kunden retter så en masse i arket, og vidersender det til en 3. mand, der gerne må se den hemmelige værdi?

I så fald skal 3. mand jo have at vide hvordan han "låser op" for den hemmelige celle. Som mrgumble poientere...

Men du kan godt låse/skjule celler med passwords, kik i hjælpen som beskrevet ovenfor
Avatar billede supertekst Ekspert
23. juli 2009 - 10:56 #6
Hvad indeholder den nævnte VBA-kode?
Avatar billede supertekst Ekspert
23. juli 2009 - 11:01 #7
Alternativt:

Et lille system, der fanger og fjerner "det unævne-lige" og indsætter det igen vedmodtagelse. En kombination af OutLook + Excel + VBA
Avatar billede Pantzer Praktikant
23. juli 2009 - 11:11 #8
Du kan vælge at låse cellen eller rækken.

Marker hele arket og tryk ctrl+1
Fjern fluebenet i "låst" i fanen "beskyttelse".

Herefter markere du den celle eller række som du vil låse og gentager ovenstående (denne gang skal du bare sætte flueben i "låst").

Gør din data usynlig (skrift og baggrund samme farve).

Tryk på "Beskyt Ark" under fanen "Gennemse".
Her sætter du flueben i "Marker ulåste celler" (husk at fjerne alle andre flueben)
Skriv en adgangskode i feltet "Adgangskode" :)

Nu kan cellen eller rækken ikke markeres, før du fjerner beskyttelsen med din adgangskode.

Den eneste måde hvorpå man nu kan se hvad der står i cellen er ved at markere cellen ved siden af og så trækker en markering ned til den celle der stå under din låste celle. På den måde vil 4 celler - incl. din låste celle blive markeret.
Men hvis du låser hele kolonne A kan man på ingen måde se hvad der står i kolonnen - men husk! det virker kun hvis det er kolonne A du vælger at låse!
Hvis du vælger at låse kolonne B kan man markere kolonne A til C og på den måde kan man kopiere indholdet af kolonnerne (incl. kolonne B).

Håber det gav mening. :)

mvh.
Pantzer
Avatar billede mrgumble Nybegynder
23. juli 2009 - 11:52 #9
I OpenOffice.orgs regneark ("Calc") er det muligt at skjule hele cellen, også ved udskrivning ved Cellebeskyttelse (samme som låse en celle i Excel). Nu har jeg ikke lige Excel, men er der ikke en tilsvarende mulighed for også at skjule, og ikke blot låse, en celle i Excel?
Avatar billede Pantzer Praktikant
23. juli 2009 - 11:56 #10
Jo.
Samme sted som man sætte flueben i låst, kan man også sætte flueben i skjul, på den måde kan man ikke se indholdet af cellen.
Men hvis cellen (eller kolonnen) ikke er låst vil det stadigvæk være muligt at kopiere cellen over i et ny dokument, og så er formellinien ikke længer skjult. Den problematik kommer man uden om ved at låse kolonnen.