Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 03:15 Der er 24 kommentarer

harddisk controller ?... eller harddisk købes

Haj :)

Jeg har muligvis brændt controlleren af på en
Maxtor Diamond Plus 9 - 200 GB ATA/133

Desværre har jeg uerstattelige billeder derpå af mine unger og ombygning af hus osv - så hvad gør jeg ? *hulk*

tænkte på at i første omgang prøve med en ny controller og se om jeg kan vække den til live længe nok til at kopiere de data til mit nye drev... suk..

nogen råd eller hints ?... please ? :)

tusind tak

Søren H
Avatar billede computerlab Nybegynder
22. juli 2009 - 07:18 #1
Hvilken fejl får du da? Der kommer altså ingen klik-lyde fra drevet?

Mvh
Brian
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2009 - 08:15 #2
Hvis harddisken ikke er fysisk defekt henter jeg gerne dine data ud fra disken. Prisen er 400,00 kr hvis del lykkes og ellers er det gratis, du skal selv betale portoen begge veje. Kontakt mig via min hjemmeside hvis du er interesseret
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
22. juli 2009 - 09:41 #3
hvis det er din controller der er defekt køber du bare en ny
hvis det er disken der er død, henter du bare dataen ind fra din backup
Avatar billede computerlab Nybegynder
22. juli 2009 - 09:50 #4
Noget tyder på at han ikke har en backup...
Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 11:47 #5
"Hvilken fejl får du da? Der kommer altså ingen klik-lyde fra drevet ? "

YES ! en der taler mit sprog ! :)
- Nej der kommer ingen kliklyde og hverken windows 7 eller xp kan identificere den i bios.
Så har jeg fået at vide at jeg MÅSKE kan købe en magen til og skrue printet af og sætte det over på den anden og få liv i den igen, er det rigtigt ? og HVOR skal jeg i så fald købe sådan et print henne ? har pøvet at støvsuge nettet for den type harddisk men uden held :(

Helge - tak for tilbuddet, men i første omgang vil jeg gerne prøve selv... er dog lidt nysgerrig efter at vide HVORDAN du kan gøre det ? :))

jonah - jeg har jo desværre ikke en backup men tak for dit råd/svar.
Avatar billede computerlab Nybegynder
22. juli 2009 - 12:00 #6
Ja, hvis du finder en harddisk magen til, kan du overføre printet, og håbe på at det var det gamle print der var defekt.

Jeg ville starte med at prøve med et IDE/ATA til USB kabel, for at se om der slet ingen kontakt er.

Mvh
Brian
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2009 - 12:27 #7
Den med printet ville jeg ikke ofre ret mange kroner på - Uanset om du kører Windows 7 eller XP har det intet at gøre med at identificere disken i BIOS - mit spørgsmål går på om du kan se disken i DISKHÅNDTERING, kan du ikke det er chancerne for gendannelse meget dårlige
Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 12:51 #8
Har prøvet at smide den op i min usb-slæde (icybox) men intet resultat - og nej den kan ikke ses i diskhåndtering :(

..den gik død under nogen mislykkede forsøg på en clean xp install, desværre var der en ridse i xpskiven - men optimist som jeg er, prøvede jeg et par gange mere... og vupti, så kunne min ene HD ikke ses mere i bios... KAN det ha noget med det at gøre ? ved godt det måske er et dumt spørgsmål :)

mvh

Søren
Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 12:52 #9
...iøvrigt, HVOR kan jeg finde sådan et print/controller ?
Avatar billede computerlab Nybegynder
22. juli 2009 - 13:01 #10
Hvis du har formateret den med vilje, hvorfor ligger der så "uerstattelige billeder" på harddisken?

Tror kun du kan få fat på et print, hvis du finder en harddisk magen til, og snupper printet fra den.
Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 13:04 #11
ok glemte at skrive at jeg prøvede at installere xp på c: partitionen af disken - den er således ikke 100 % formateret, kun c: partitionen :)
..ellers var der jo ingen point i at spørge :)

...så sidste håb er et print ? ...hmm..hvor fanden skal man finde en så gammel HD ;)
Avatar billede computerlab Nybegynder
22. juli 2009 - 13:11 #12
Du kan også lade IBAS kigge på den, hvis dine dokumenter er det værd.
http://www.ibas.dk/
Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 13:15 #13
...er det værd...hmm...lyder dyrt :)  ??
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juli 2009 - 13:20 #14
"Desværre har jeg uerstattelige billeder derpå af mine unger og ombygning af hus osv - så hvad gør jeg ? *hulk*"

Så skal du nok ikke rode med printet, når du ikke har kendskab til det.
Du har formateret, men du har data på disken. D.vs. du har flere
partitioner.
Det lyder mærkeligt disken slet ikke optræder i Diskhåndtering.
Er der slet ikke noget som hedder Ikke alokeret, RAW, eller andet?
Avatar billede grineren Nybegynder
22. juli 2009 - 13:24 #15
nej desværre, den "starter" slet ikke...ingen "kliklyde" :) derfor håber jeg på det er printet... og at den måske kan reaktiveres ved at skifte det... ?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juli 2009 - 13:37 #16
Det koster vist ikke noget at få disken undersøgt hos Ibas, men
kan de hive data ud, bliver det til gengæld dyrt.
Hvis helgec, efter det som er skrevet, stadig mener han kan hive
de data ud for 400 kr. så er det da et godt tilbud.
Avatar billede computerlab Nybegynder
22. juli 2009 - 14:06 #17
Ja, analysen er gratis hos IBAS, se her:
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/privat/economy.html
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juli 2009 - 14:32 #18
Men priserne? Der holder de sandelig kortene godt ind til kroppen.
Men det kan vel nemt blive 2000 kr. ???
Avatar billede grineren Nybegynder
23. juli 2009 - 00:46 #19
han kan kun hive data hvis der er kontakt til harddisken :) eller læser jeg hans side forkert ?
men som jeg læser jeres råd er et print sidste håb... men hvor hulen skal man finde en HD mage til...hmm... gad vide om man kan kontakte maxtor og få printet direkte fra dem... ?
Avatar billede computerlab Nybegynder
23. juli 2009 - 07:35 #20
Sidste håb... Ja, hvis dine dokumenter ikke er så værdifulde, at du vil ofre det IBAS koster, hvilket nemt bliver nogle tusinde.

Du kan da prøve Maxtor, men jeg tvivler.
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2009 - 08:04 #21
Det er da helt uforståelig som det flyder med ukorrekte løsningsforslag i denne tråd.
Vedr. erstatningsprint så er harddisk og print forbundet med en unik kode (de er jo ikke uden evner, fabrikanterne) , der kan ikke bruges erstatningsprint og sådan har det været i mindst 5 år
Vedr. IBAS. download dog deres bestillingsformular og læs alt det der ikke fremgår af hjemmesiden, minimumspris for private er 7.000,00 kr. Sådan
Avatar billede computerlab Nybegynder
23. juli 2009 - 09:44 #22
Det må så være et mirakel at det alligevel virker...
Avatar billede grineren Nybegynder
23. juli 2009 - 22:32 #23
ok tak alle...hvem skal ha' de famøse point  ? :=)
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juli 2009 - 11:20 #24
Hvis ingen lægger et svar, må du jo tage point selv:)