Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
09. juli 2009 - 13:12 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

NAS Server til film og lyd

Hej.

Jeg leder efter en løsning, hvor jeg kan have en harddisk koblet til netværket. Det primære formål er, at den skal lagre mine film og mit musik men også andet. Så var det, jeg hørte om NAS servere.

Jeg har både en en stationær og en bærbar computer stående og jeg vil gerne sætte den bærbare til mit TV og så kunne kontakte NAS serveren fra den bærbare, når jeg skal se film og fra den stationære, når jeg skal høre musik.

Lige nu har jeg en ekstern netværksharddisk stående, som kobles på netværket via LAN-kabel eller tilsluttes en enkelt PC via USB. Lige nu er den eksterne harddisk tilsluttet den stationære PC via USB og er så delt, så kan jeg komme i kontakt med den fra den bærbare, men dette kræver jo, at den stationære PC er tændt og jeg vil gerne være fri for LAN-kabel og i stedet tilslutte harddisken til det trådløse netværk.

Så jeg har kigget på NAS servere, men jeg synes, det er et meget uoverskueligt marked. Kan I anbefale nogle NAS servere, eller sige hvad jeg skal holde øje med?

Jeg vil selvfølgelgi gerne have mest muligt for mindst mulige penge. Jeg vil også gerne have, at den kan tilsluttes det trådløse netværk og det vil helt klart være en fordel, hvis jeg også kan komme i kontakt med den udefra.
Noget jeg vægter ret højt er støjniveauet. Min nuværende ekstern harddisk snorrer meget.

Nogen forslag eller idéer?

Med venlig hilsen
Simon B. Støvring
Avatar billede dstjulle Nybegynder
09. juli 2009 - 13:46 #1
kike på synology de har mange forskellige
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2009 - 14:24 #2
Enig.
De fleste af Synologys NAS bokse opfylder dit formål, og du skal blot afgøre hvor maget plads du ønsker på NAS'en, og hvilken sikkerhed du ønsker på data på NAS'en.
Ingen sikkerhed: så er 1 disk NAS tilstrækkelig
Hvis du vil have sikkerhed indbygget, skal du overveje om du kan nøjes med 2 spejlede diske, eller du skal have en RAID 5 med 3 eller flere diske.

Du skal overveje om trådløs forbindelse nu også er tilstrækkelig. Hvis du vil overføre HD medier trådløst, skal du mindst have n draft trådløs router og netkort i den bærbare, da sådanne medier godt kan komme op på over 40 Mbps. Desuden har grafikkortet i den bærbare også betydning for den tilgængelige båndbrede fra NAS til TV. Så hvis du vil overføre HD medier, er kablet forbindelse en fordel, og hvis små pauser er uakseptable, så skal der være et heftigt grafikkort i den bærbare der kan klare båndbredden og dermed også opløsningen.

Det er derfor ikke ligegyldig hvilken slags filmformat du ønsker at overføre til Tv'et.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2009 - 14:32 #3
En ICY BOX IB-MP309HW-B kan også fungere som en NAS, og den har HDMI og optisk og coax S/PDIF udgang til TV, og du undgår den bærbare.
Desværre har den ikke mulighed for sikkerhed af data, da den ikke kan håndtere RAID.
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
09. juli 2009 - 23:08 #4
Mange tak for svarene.

Jeg vil lige tage et kig på Synology. Rigtigt nok, dragonknight, jeg går fra det trådløse, da LAN vel altid vil være mest stabilt og, som du også sige, undgår jeg pauser. Og skal jeg have kontakt med den udefra er det rart, at have en større sikkerhed for forbindelsen.

Jeg havde ikke tænkt på, at jeg også kunne købe en enhed med direkte mulighed for tilkobling til TV, men jeg tror alligevel, at jeg primært vil sætte den bærbare til TVet, da det også giver mig andre fordele.

Mht. sikkerhed må jeg - meget pinligt - indrømme, at det ikke er det, jeg vægter højest. Ryger noget af dataen, så er det ikke så slemt. Jeg bruger den som sagt primært til lyd og video, så kan lav sikkerhed spare mig for penge og besvær, virker det som værende det værd.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. juli 2009 - 23:25 #5
Så skulle en Synology i 100 eller 200 serien være tilstrækkelig
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
10. juli 2009 - 00:19 #6
Jeg synes, at Synology virker dyr i forhold til Buffalo, hvor du også får en harddisk med.

Jeg har bl.a. kigget på en meget simpel en som f.eks. Buffalo LS-XHL: LinkStation Pro
http://www.buffalo-technology.com/products/network-storage/linkstation/ls-xhl-linkstation-pro/

Men desto mere jeg tænker over, desto rare ville det måske være at have mulighed for at tilslutte NAS serveren direkte til TVet. Ved du, hvilke muligheder der er for det?

Og er der nogen, som kender en side, som forhandler NAS servere? Jeg fandt shg.dk, men der savner jeg at kunne se prisen på nogle af Buffalos servere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2009 - 08:46 #7
Som allerede nævnt Icy box'en, men den skal have en harddisk i, for at fungere som NAS.

http://www.getmore.dk/digital-modtager/koeb-raidsonic-icy-box-ib-mp309hw-b-billig/25333_132312_p.html
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2009 - 08:47 #8
Avatar billede dstjulle Nybegynder
10. juli 2009 - 11:22 #9
du kan altid tilslutte en Ellion HMR-700A til din synology NAS og ja det kan godt ske de er lidt dyre ind buffalo men du får også meget mere for pengene selv om du skal ud og købe 1( måske 2) HDD men det er jo dit valg ( jeg ved så også at synology laver opdateringe til deres NAS og så vidt jeg ved så gør buffalo ikke det ( det vil sige med tiden får du flere og flere ting din NAS kan ( jeg har haft en buffalo og jeg ville aldrig have en igen de siger den kan så meget men den kan ikke 1/3 af hvad synology kan )

men du skal købe det du syndes kan det du har brugfor ( + 20 % ) så er du helt sikker på den kan det du har brug for om et 1 år ;-)
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
10. juli 2009 - 11:40 #10
Det er måske rigtigt, men ser man nu på Buffalo LS-GL: LinkStation Pro, så kan jeg ikke se, hvad jeg kommer til at savne hos en Synology.

Bortset fra, at Synology nævner Linux som et kompatibelt styresystem og det gør Buffalo ikke - kan det være fordi, at Linux er en minoritet, eller virker Buffalos NAS godt nok ikke med Linux?

Buffalo LS-GL: Linkstation Pro
http://www.buffalo-technology.com/products/network-storage/linkstation/ls-gl-linkstation-pro/
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
10. juli 2009 - 14:38 #11
Jeg har forsøgt at finde et par stykker, som jeg kunne sætte op mod hinanden. Jeg har fundet frem til to.

Vil nogen hjælpe mig med at vurdere? Jeg synes, det er meget svært, men jeg hælder nok mest til LaCie d2 Network.

Buffalo LS-GL: LinkStation Pro
http://www.buffalo-technology.com/products/network-storage/linkstation/ls-gl-linkstation-pro/

LaCie d2 Network
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=11248
Avatar billede SimonBStoevring Nybegynder
10. juli 2009 - 16:32 #12
Nu har jeg bestilt en LaCie d2 Network. dragonknight, ligger du ikke et svar, så kan du og dstjulle dele pointne.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2009 - 20:30 #13
Takker ;-)
Avatar billede dstjulle Nybegynder
24. november 2009 - 22:29 #14
manget tak